اسلام به معنای تسلیم مطلق است و مقام بالایی است که حضرت ابراهیم آن را از خداوند درخواست کرده است. إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ؛ دین حقیقی اسلام است. این اسلام به معنای تسلیم اوامر خدا بودن است. البته این معنا مراتبی دارد و مرتبهای از آن که در آیات مذکور آمده است، مرتبه کامل اسلام است
اخبار
جديدترين سوالات
-
پاسخ:
بعضی از مفسران اهتمام داشتهاند که وجه تناسب همه آیات، و حتی تناسب سورهها، و پایان هر سوره با آغاز سوره دیگر را کشف و بیان کنند. ولی برای این جانب تاکنون چنین مطلبی ثابت نشده است.
-
پاسخ:
همة آيات عذاب، پيامبر اعظم(ص) را متأثر ميکرد، بخصوص آيه 23 سورهی فجر كه ميفرمايد: «؛ وَ جيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الإِنْسانُ وَ أَنّي لَهُ الذِّكري»؛ . در تفسير شريف مجمع البيان ( ج10، تحقيق علامه شعراني، ص 487 ) ذيل اين آيه حديثي به اين مضمون آمده است: هنگامي که اين آيه نازل شد، حال پيامبر(ص) دگرگون شد تا آنجا ...
-
پاسخ:
(ادامه سوال:به اين معنا که يک مرتبهاي از روح در اثر تاثيرات مادي منفعل ميشود که ما اين انفعال را مثلاً سفيدي ميناميم. بنابراين ادراک حسي يک يافت بسيط ومشاهده بسيط است و تصور و تصديق و موضوع و محمول و نيز نسبت حکميه در آن راه ندارد. و ارتباط ادراکات حسي با اشياي خارجي ارتباط علي و معلولي است نه ارتباط مفهوم و مصداق. همراه اين حالت که با علم حضوري درک ...
-
پاسخ:
آنچه اعتباري است مفهوم انتزاعي وجود است، و آنچه اصالت دارد حقيقت عيني وجود است که تنها با علم حضوري درک ميشود و اين دو مطلب با هم تنافي ندارند، چنان که مفهوم واجبالوجود مفهومي انتزاعي است ولي حقيقت واجب، حقيقيترين حقايق و حقيقتبخش همه حقايق است. اما نکتهاي که موجب ميشود مفاهيم ماهوي از مفاهيم اولي شمرده شوند اين است که ذهن نخستين مفاهيم کلي ...
-
پاسخ:
پارهاي از ارزشها مشروط به شرايط خاصي است که تنها در عالم دنيا فراهم ميشود، مانند: ايثار، ظلمستيزي و نظاير آنها. اما در جهان آخرت که ظالمان به سرانجام خود رسيدهاند و عملاً ظلمي وجود ندارد، جايي براي جهاد و مبارزه با ظلم و ظالم نخواهد بود. چنان که هر کسي مستحق نعمتي باشد بيش از استحقاقش بهرهمند خواهد بود و در چنين شرايطي فداکاري و ايثار ...
-
پاسخ:
اجبار دو معنا دارد: 1) اينکه انسان تکويناً قدرت مخالفت با چيزي را نداشته باشد، چنان که شخص نيرومندي فرد ضعيفي را بر خلاف ميلش به سويي بکشاند. چنين اجباري در پرستش و اطاعت از خدا معقول نيست و قرآن صريحاً ميفرمايد: «فمن شاء فليؤمن و من شاء فليکفر»؛ 2) به معناي الزام قانوني است. به اين معنا همه قوانين الزامي ، داراي چنين مفادي خواهند بود، و قوانين الزامي اسلام ...
-
پاسخ:
به عقيده شيعه، اهل بيت (چهارده معصوم) ـعليهم السلامـ کاملترين انسانها هستند و طبعاً انسان کامل هم خواهند بود.
-
پاسخ:
امامت مقامي مقدس و الهي است که خداي متعال به ائمه اطهار ـعليهم السلامـ عطا فرموده است و از لوازم آن فرمانروايي بر اجتماع است؛ چيزي که بر سر احراز آن خونها ريخته شده و نيروهاي فراواني صرف شده و ميشود. حضرت اميرالمؤمنين ـسلام الله عليهـ براي دفع اين توهم که ايشان هم مانند دنياپرستان درصدد احراز چنين پستي بودهاند، ميفرمايند: ...
-
پاسخ:
در جاي خودش(در حکمت متعاليه) ثابت شده است که محدوديت علامت نياز است و واجبالوجود نيازي ندارد. اما فرض واجبالوجود محدود، فرض متناقض است. زيرا فرض آن بازگشت به فرض بينيازِ نيازمند است. براي توضيح بيشتر ميتوانيد به آموزش فلسفه، جلد 2، درس 33 و 62 مراجعه کنيد.
-
پاسخ:
الف ـ سوال کردن در صورتي که به انگيزه کشف حقيقت باشد نه تنها اشکالي ندارد بلکه کاري بسيار ارزشمند است. ب ـ اگر قرار باشد هر فردي سوالات خود را شفاهاً يا کتباً مطرح کند و جواب تفصيلي دريافت کند بايد هزاران کادر مجهز به امکانات کافي براي اين کار فراهم شود که عملاً ميسّر نخواهد بود. ج ـ راه عقلايي براي يافتن پاسخ سؤالات، مراجعه به کتابها و مقالات مربوط است، و شما ميتوانيد ...
-
پاسخ:
درباره پلوراليسم دو سؤال وجود دارد: 1ـ آيا در هر مسألهاي يک حقيقت وجود دارد يا حقايق متعدد؟ مخالفان پلوراليسم معتقدند هر مسأله تنها يک پاسخ صحيح دارد. مثلاً توحيد حق است و شرک باطل. 2ـ آيا فقط کساني که دين صحيح را شناختهاند از عذاب ابدي نجات خواهند يافت؟ جواب اين است که کساني که تلاش کردهاند و نتوانستهاند حقيقت را بشناسند و در حدي که توانستهاند ...
-
پاسخ:
اين دستور قرآني دليلي بر تحريف نشدن انجيل نيست؛ زيرا برخي احكام تورات در همين اناجيل موجودْ امضا شده و از قول حضرت مسيح(ع) آمده است که من نيامدهام تورات را نسخ کنم بلکه آمدهام تا آن را کامل کنم. (انجيل متٌي، باب 5، بند 17) در قرآن آمده است که: «وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ ...
آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org