قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

پنجشنبه 11 /10 /1348
-

حضرت آيت الله علامه مصباح يزدي در شب تاسوعا به ايراد سخنراني پرداخت. وي در اين سخنراني كه به دعوت هيأت امناي حسينيه شهداي قم و در محل آن حسينيه برگزار شد، با استناد به وصاياي حضرت رسول(ص) به اميرمؤمنان، علي(ع) فلسفه قيام عاشورا را بيان كرد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به فرازهايي از كلام گهربار پيامبر اكرم(ص) خطاب به عزيزترين كسانش گفت: پيامبر، علي و فاطمه(ع) را بيش از ديگران دوست داشت و به همين دليل بهترين سفارش‏ها و نصايح را به ايشان فرمود و براي توفيق عمل به آن‏ها برايشان دعا كرد. اين امر نشانه اهميت و جايگاه اين وصاياست.

آيت‏الله مصباح در ادامه با برشمردن صداقت در گفتار و عمل، تقوا و پرهيزكاري و خوف از خداوند و توجه به حضور خدا و خشيت از او به عنوان اولين توصيه‏هاي حضرت رسول(ص) گفت: متأسفانه امروزه در فرهنگ ما بعضي از مفاهيم مثل «ترس از خدا» كه در واقع ترس از اعمال ناشايست خود ماست، خيلي كم‏رنگ شده است و هر چند به لفظ مي‏گوييم، اما حقيقت آن‏ها در عمل كم پيدا مي‏شود.

وي در ادامه براي توضيح بيشتر اين مطلب افزود: يكي از عذاب‏هاي اجتماعي كه ممكن است خدا جامعه‏اي را به آن مبتلا كند، پيدايش اختلاف بين مردم است؛ جامعه‏اي كه نسبت به احكام اسلامي قدردان و نسبت به نظام اسلامي شكرگزار نباشد، نسبت به ولي امر مسلمين وفادار نباشد، مؤاخذه خواهد شد و مؤاخذه چنين جامعه‏اي پيدا شدن اختلاف و چند دستگي در آن جامعه است. اين يكي از بزرگ‏ترين عذاب‏هاي الهي است كه ما از آن غافليم و فكر مي‏كنيم كثرت‏گرايي، تكثر و وجود احزاب مختلف، پيشرفت و توسعه سياسي است! خدا اين اختلافات را عذاب مي‏داند! و چنين جامعة پراكنده‏اي مبتلا به عذاب خداست هر چند خودشان نمي‏فهمند.

عضو مجلس خبرگان با قرائت فراز ديگري از وصاياي حضرت رسول(ص) چنين ادامه داد: و الخامسة بذلُك مالَكَ و دَمَكَ دون دينك؛ يا علي! سفارش ديگر من اين است كه اول مال و بعد خونت را براي حفظ دينت بذل كن.

ايشان در توضيح اين كلام افزود: تشيع از صدر اسلام با غربت و مظلوميت همراه بوده است؛ تا جايي كه در روايات چنين نقل شده كه پس از وفات پيامبر(ص) به جز سه نفر، بقيه مسمانان دچار لغزش شدند. ائمه(ع) نيز هميشه در برابر ظلم‏ها، بي‏ديني‏ها و ناهنجاري‏ها، تا پاي جان مقاومت مي‏كردند. تا حدي كه گفته‏اند: «ليس منا الا مقتول أو مسموم».

ريشه اصلي اين چه دشمني هم چيزي نبود جز اين كه ائمه قصد داشتند احكام اسلام را در جامعه حاكم سازند؛ ولي بني‏اميه و بني‏عباس مي‏خواستند به نام خلافت و جانشيني پيغمبرصلي الله عليه وآله هوا و هوس‏هاي خودشان را ارضا كنند.

آيت‏الله مصباح سپس با طرح اين سؤال كه چه خطري ممكن است دين را تهديد كند كه براي مقابله با آن خون دادن لازم باشد، گفت: دين، از دو بخش باورها و رفتارهاي ارزشي شكل مي‏گيرد. خطري كه باورهاي قلبي را تهديد مي‏كند القاء شبهاتي است كه اعتقاد و ايمان شخص را تضعيف مي‏كند و راه مقابله با آن‏ها پاسخ دادن و حل اين شبهات است. هم‏چنان‏كه ائمه(ع) هم در هر فرصتي با تعليم شاگردان و پاسخگويي به شبهات، مباني فكري و اعتقادي مردم را تقويت مي‏كردند. از سوي ديگر اظهار عقيده قلبي در همه شرايط لازم نيست و حتي گاهي براي حفظ جان، اظهار خلاف آن لازم است. در خصوص اعمال و رفتارهاي ارزشي نيز همه فقها، بالاجماع با استناد به آيات قرآن و روايات متواتر گفته‏اند در صورتي كه انجام اين اعمال موجب به خطر افتادن جان شخص باشد، تقيه واجب است. پس در چه صورت بايد براي حفظ دين از بذل مال و جان مضايقه نداشت؟

وي در پاسخ به اين سؤال گفت: جايي كه حكومت ديني در خطر باشد و كساني در صدد باشند به نام دين، يا بي‏ديني بر مردم حكومت كنند و احكام دين را عمل نكنند؛ در اين صورت است که دين به خطر مي‏افتد؛ يعني مردم نمي‏توانند به وظايف اجتماعي‏شان عمل كنند.

استاد حوزه علميه با استناد به كلامي از سيدالشهدا(ع) ادامه داد: طغيان و فساد بني‏اميه دليل قيام امام حسين(ع) در روز عاشورا و كشته شدن آن حضرت و ياران و فرزندان بزرگوارش و اسارت زن‏ها و دخترانش بود. امام‏عليه‏السلام نمي‏فرمايد بني‏اميه با نماز و روزه و حج مخالفت داشتند. اين كارها ارتباط و اصطكاكي با حكومت ندارد؛ آن‏چه براي حكومتي كه مي‏خواهد اسلام را براندازد مشكل‏ساز است، احكام اجتماعي اسلام و قوانين و حدودي است كه بايد در جامعه اجرا شود. اين‏جاست كه بين دين و حكومت اصطكاك پيدا مي‏شود و در نتيجه براي دين احساس خطر مي‏شود.

عضو جامعه مدرسين در ادامه با اشاره به فرمايشات امام راحل در ابتداي نهضت اسلامي گفت: آن‏چه حضرت امام بيش از هر چيز بر آن تاكيد مي‏كرد و مردم را به واسطه آن مي‏شوراند و به حركت در مي‏آورد اين بود كه مي‏فرمود: «من براي اسلام احساس خطر مي‏كنم»

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org