قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

سه شنبه 07 /10 /1389

علامه مصباح يزدي با تأكيد بر لزوم شناخت دين گفت: اگر به همه دين توجه شود مسئوليت همه مسئولان فرهنگي به ويژه صدا و سيما در ارتباط با دين بسيار سنگين خواهد شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش دين و رسانه، با اشاره به موضوع همايش گفت: ابتدا بايد ببينيم تعريف ما از دين چيست، اگر دين را فقط به اعمال عبادي و مسايلي از اين دست تعريف کنيم، کار رسانه در جذب مخاطب و نشر مسائل ديني بسيار آسان مي‌شود و با پخش اذان و مراسم سينه‌زني و عزاداري و امثال آن به اين هدف دست مي‌يابد.
وي ادامه داد: اما اگر به همه دين توجه شود مسئوليت همه مسئولين فرهنگي به ويژه صدا و سيما بسيار سنگين خواهد شد چرا كه برنامه‌اي كه تهيه مي‌كنند نبايد تنها رضايت و خشنودي دنيوي مردم را تأمين كند، بلكه مي‌بايست به دنبال برنامه‌هايي براي خوشبختي ابدي مردم باشند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، دين را داراي دو بعد نگرش‌ها و ارزش‌ها يا اصول و فروع دانست و اصول دين را ريشه‌هاي دين معرفي کرده، گفت: اصول دين نمادي از هستي‌شناسي، معرفت‌شناسي و انسان‌شناسي است و تفاوت انسان متدين با انسان بي‌دين در همين نگرش‌هاست.
وي با اشاره به نگرش‌هاي موجود در خصوص هستي‌شناسي گفت: يك نوع نگرش هستي را منحصر در ماديات دانسته و هيچ اراده غير مادي را مؤثر نمي‌داند، اما در نگرش ديگر هستي قائم‌بالغير است و اراده ديگري در آن تأثير دارد.
آيت‌الله مصباح درباره نگرش‌هاي مربوط به انسان گفت: در يك نگرش انسان پديده‌اي است كه از اسپرم به وجود مي‌آيد و پس از دوره جنيني به دنيا آمده و چند سالي زندگي مي‌كند و نابود مي‌شود، در حالي‌كه در نگرش ديني انسان موجودي مهم‌ و شريف‌است که عمري بي‌نهايت دارد و محدود به اين دنيا نيست.
وي با اشاره به بعد معرفت‌شناختي گفت: مسأله ديگر اين است كه راه‌هاي انسان براي شناخت و معرفت چيست، كه از منظر دين راه شناخت منحصر به حواس نيست، و عقل و وحي از ديگر راه‌هاي شناخت هستند.
علامه مصباح يزدي با اشاره به حوزه ارزش‌ها و بايد‌ها و نبايد‌ها به مكاتب مختلف در اين خصوص اشاره كرد و گفت: ديدگاه مادي‌گرايانه نتوانسته معياري براي تشخيص خوب از بد ارائه دهد و آن را امري اعتباري و قراردادي مي‌پندارد كه خواست مردم بر آن حاكم است، يعني يك امر تا زماني كه مردم بخواهند خوب و هرگاه نپسنديدند بد تلقي مي‌شود، در حالي‌كه دين خوبي و بدي را يك واقعيت دانسته و آنها را ثابت مي‌داند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به احكام ديني گفت: احكام دين تنها در نماز و روزه خلاصه نمي‌شود، بلكه همه رفتارهاي انسان در چارچوب شرع قابل ارزش‌گذاري است و هر رفتار اختياري انسان داراي حكمي شرعي است.
علامه مصباح يزدي با اشاره به رابطه دنيا و آخرت از نظر دين، گفت: بر اساس آيات و روايات، زندگي حقيقي انسان در آخرت است و زندگي دنيا در مقايسه با حيات اخروي مانند مرگ تدريجي است و سعادت ابدي انسان در گرو اعمالي است كه در دوره كوتاه دنيوي انجام داده و در آخرت مجالي براي عمل كردن نيست.
آيت الله مصباح يزدي با تأكيد بر اينكه در عمر كوتاه دنيا سرنوشت ابدي و بي نهايت انسان رقم مي‌خورد، گفت: با اين تعريف از دين و توجه به ريشه‌ها و بخش‌هاي آن، مسئولان تنها خود را در مقابل مقام مافوق مسئول نمي‌دانند بلكه در برابر خدا احساس مسئوليت مي‌کنند و برنامه‌هايي را تهيه مي‌كنند كه در سعادت اخروي مردم مؤثر باشد.
استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: خوشبختانه در دين مبين و جامع اسلام مي‌توان شادي دنيوي و اخروي را با هم جمع كرد و هر دو را با هم داشت.
علامه مصباح يزدي با تاكيد بر لزوم شناخت دين و شناساندن آن به ديگران گفت: امام (ره) همواره در سخنان خود، اسلام را محور سخنانش قرار مي‌داد و شهدا نيز همان‌گونه كه در وصيت‌نامه‌هايشان آمده است، براي اسلام جنگيدند و جان خود را فدا كردند، پس تبيين خط امام خميني(ره)، تبيين خط اسلام است و بايد مراقب باشيم و دين صحيح را كاملا بشناسيم و به ديگران بشناسانيم تا با مغالطه چيز ديگري با عنوان دين در جامعه معرفي نشود.
علامه مصباح يزدي با اشاره به مسئوليت سنگين صدا و سيما در هدايت و جلوگيري از انحراف جامعه گفت: بايد با رعايت اصول روانشناسي تربيتي به گونه‌اي مردم را با مفاهيم صحيح و جامع اسلام آشنا کرد که خواهان اسلام شوند و در اجراي احکام اسلامي بکوشند.
 

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org