عضو خبرگان رهبری: علوم انسانی غرب مستقیما در استحاله فرهنگی ایفای نقش می‌كنند

علامه مصباح یزدی، كانون اصلی حمله‌های دولت‌های ستمگر را دانشگاه‌ها كه آینده‌سازان كشورها هستند نام برد و خاطر نشان كرد: ما نیز برای مقابله باید بیشترین توان خود را بر اصلاح دانشگاه‌ها متمركز كنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از دانشمندان و اساتید دانشگاه‌های کشورهای هند، مالزی و كشورهای دیگر، ضمن تبریك میلاد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) گفت: خدای متعال را شاكریم كه در عصری زندگی می‌كنیم كه ملت‌های ستمدیده بیدار شده و برای احقاق حقوق خود به پا خواسته‌اند، همان‌گونه كه انقلابی در ایران شروع شد و همواره بركات آن را ناظر بوده‌ایم و امیدواریم مردم حق‌طلب دنیا به حق خود برسند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به انواع ظلم‌هایی كه گروه‌هایی از انسان‌ها بر ملت‌ها تحمیل کرد‌ه‌اند آنها را به ظلم‌های مادی و معنوی تقسیم کرد و گفت: بدترین نوع ظلم و استعمار، ظلم‌های معنوی و فرهنگی است و این همان ظلمی است كه امروز در دنیا شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: ظلم و تجاوز فرهنگی، چپاول منابع زیرزمینی نیست، بلكه چپاول انسانیت انسان است كه باید با درك واقعیت با این ظلم خانمان‌برانداز مقابله كنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه نمی‌توان از دشمنان توقع داشت به فكر منافع ما باشند، اظهار داشت: دشمنان امروزه خود را پرچم‌دار حقوق‌بشر دانسته و كوچك‌ترین حقی برای بشر قائل نیستند و از آن به صورت ابزاری استفاده می‌كنند.
وی ادامه داد: علاوه برحس برتری‌طلبی دشمنان، تنبلی و سستی مردم هم از جمله عوامل تسلط غرب بر كشورهاست كه البته این سستی‌ها گاه به خاطر راحت‌طلبی و گاه به خاطر خدمت كردن به بیگانگان در ازای دریافت منافع بوده است و وظیفه ماست كه هم دشمنان قسم خورده و هم مزدوران داخلی را بشناسیم.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه دشمنان برای رسیدن به مقاصد شومشان از هیچ ظلمی فروگذار نمی‌کنند و اگر روی خوش نشان می‌دهند، به خاطر فریبكاری‌شان است، اظهار داشت: یكی از راه‌های تسلط بر ملل، تسلط بر علم و دانش آنهاست.
وی بااشاره به اعتراف برخی از مورخان باانصاف غربی، پیشرفت‌های امروز غرب را مرهون استفاده از دانش‌های مشرق زمین دانست و گفت: غربی‌ها عموما به این حقیقت اعتراف نمی‌كنند، بلكه آن را از ابتكارات خود نشان می‌دهند، اما آنچه خطرناك‌تر از مصادره علوم شرقی است، تسلط بر فرهنگ دینی و معنوی آنهاست كه متأسفانه در دو قرن اخیر ثروت‌های معنوی و اخلاقی و انسانی مردم شرق ـ حتی آنهایی كه مسلمان هم نیستند ـ سلب شده و با شیوه‌های مختلف به فرهنگ غرب سوق داده شده است.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان كرد ارزش‌های اخلاقی و انسانی كه مردم مشرق زمین از آن برخوردار بودند، ثروت هنگفتی است كه امروزه به تاراج می‌رود و این تاراج ارزش‌ها در بخشی از آنها که مربوط به روابط خانوادگی است كاملا محسوس است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم ادامه داد: كشورهای غربی با پیشرفت در علوم تجربی به مرحله‌ای رسیده‌اند كه ما را نیازمند خودشان ساخته‌اند و بر خلاف فرهنگ مردم شرق كه علم را انحصاری نمی‌دانند، علم را انحصاری می‌شمرند.
وی اظهار داشت: با اندك مسامحه می‌توان گفت: امروز در عالم دو جبهه وجود دارد؛ یك جبهه در جهت سقوط به حیوانیت، و یك جبهه در جهت رسیدن به كمال.
علامه مصباح یزدی با بیان اینكه بی‌شك مغرب زمین در زمینه علوم تجربی زحمت كشیده و بهره‌هایی هم از آن برده، اظهار داشت: اما غرب همه پیشرفت‌ها را در جهت ارضای شهوات مادی و حیوانی به كار برده است و ظلم‌هایی كه بر ملت‌هایی چون فلسطین وارد می‌شود ناشی از همین گرایش‌های ماتریالیستی است.
وی با اشاره به اینكه در غرب هم افراد منصف و حق‌طلبی هستند اظهار داشت: در بین مشرق زمین هم گروه‌هایی هستند كه یا فریب خورده‌اند یا به عامل مستکبران تبدیل شده‌اند.
وی ترویج ارزش‌های مادی و الحادی را كه موج آن به سمت كشورهای شرقی سرازیر شده، كانون خطر در جهان امروز دانست و گفت: همه مسلمانان و نیز گروه‌های حق طلب غیرمسلمان باید به پا خیزند و در جهت احیای فرهنگ خود كه در واقع هویت آن‌هاست تلاش كنند.
علامه مصباح یزدی، كانون اصلی حمله‌های دولت‌های ستمگر را دانشگاه‌ها كه آینده‌سازان كشورها هستند نام برد و خاطر نشان كرد: ما نیز برای مقابله باید بیشترین توان خود را بر اصلاح دانشگاه‌ها متمركز كنیم.
وی ادامه داد: طبعا علومی كه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود در دو بخش علوم طبیعی و انسانی است كه علوم طبیعی خطر كمتری دارد و نمی‌تواند مستقیما در جهت استحاله فرهنگی نقش داشته باشد، اما آن‌چه خطر ناك است علوم انسانی است که به صورت مستقیم در تغییر فرهنگ‌ها نقش دارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینكه همه علوم انسانی، آگاهانه یا ناآگاهانه مبتنی برفلسفه‌های خاص هستند و اختلاف فلسفه‌هاست كه تضاد بین نظریات علوم انسانی را تشكیل می‌دهد، به ذكر مثال‌هایی پرداخت و اظهار داشت: به عنوان نمونه، كسی كه فلسفه پوچ‌گرایی را پذیرفته، بهائی به ارزش‌های انسانی نمی‌دهد و در جهت استفاده از فرصت‌ها برای لذت‌ها برمی‌آید و كسی كه فلسفه ماتریالیستی را پذیرفته برای ارزش‌های ماورائی بهائی قائل نیست.
وی با اشاره به اینكه فلسفه‌های الهی بسترهای خوبی برای رشد ارزش‌های اسلامی و الهی هستند، خاطر نشان كرد: با توجه به این تحلیل، باید اهتمام خود را بر عرضه فلسفه‌های صحیح بگذاریم، چون زیرساخت شخصیت علمی، فكری و فرهنگی انسان‌ها را تشكیل می‌دهد.
وی در ادامه گفت: هرچند مسائل فلسفی، انتزاعی و دور از زندگی انسان‌ها جلوه می‌كند، اما زیربنای زندگی انسان را تشكیل می‌دهد و تلاش در این جهت به راه‌های مختلف، مانند همكاری دانشگاه‌ها در زمینه فلسفه، تبادل استاد و دانشجو در این جهت، ایجاد نشریات، مجلات و كتاب‌هایی كه بتواند افكار را برای دیگران روشن كند، امكان‌پذیر است.
در پایان علامه مصباح یزدی به برخی سؤالات حاضران در خصوص علوم انسانی پاسخ داد. گفتنی است این مراسم دوم خردادماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...