علامه مصباح: امام خمینی(ره) با این همت بلند، بهترین الگو برای ماست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه سه مرحله وجود منبع، استنباط احكام از منابع و تطبیق احكام اسلامی بر موضوعات در همه علوم انسانی مشترك است، اظهار داشت: در برخی رشته‌های علوم انسانی، مرحله دیگری هم وجود دارد كه آن خودسازی است و نمونه بارز آن رشته علوم تربیتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانش پژوهان رشته علوم تربیتی این مؤسسه، با اشاره به پیروزی انقلاب به دست امام(ره) و فداكاری یاران و همراهی مردم، اظهار داشت: بستری كه خدای متعال به بركت فداكاری‌های امام(ره) و مؤمنین نصیب جامعه ما كرد، بستری گسترده و حاصل‌خیز است كه گروه‌های مختلف با تخصص‌ها و ذوق‌های مختلف می‌توانند در این بستر كار كنند و از این خرمن خوشه بچینند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه شایسته است مروری بر نعمت‌های الهی و وظایف خود در برابر این نعمت‌ها داشته و عمل خود را مورد ارزیابی قرار دهیم، اظهار داشت: طبیعی است كه افراد، وظایف مختلفی دارند و البته ما به عنوان طلبه، غیر از وظایف عمومی، وظیفه خاصی را بر عهده داریم كه وظیفه‌ای بس سنگین است، چرا كه این انقلاب، اسلامی است و كسانی كه باید این باورهای اسلامی را در جامعه تثبیت كرده و منابع دین را برای بهره‌برداری و تغذیه انقلاب آماده كنند، كسانی غیر از طلاب نیستند.

وی با اشاره به اینكه امروز بیشترین تمركز حوزه عملیه، حول محور فقه و اصول است، ادامه داد: هرچند فقاهت دارای ارزشی بس عظیم است، اما دین، تنها فقاهت نیست. لذا یكی از اموری كه انجام شد این بود كه عده‌ای كه فكر می‌كردند وظیفه‌ای علاوه بر كار در زمینه فقه و اصول دارند، با عده و امكانات اندك، توجه به سایر رشته‌های علوم اسلامی را مورد توجه قرار دادند و از همان وقت بود كه كار مؤسسه در راه حق آغاز شد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، این مسأله مطرح شد كه باید روند تحصیلات دانشگاهی عوض شده و علوم دانشگاهی، اسلامی‌سازی شود و از همین رو دانشگاه‌ها هم تعطیل شد. اما چون كار سنگین بود و نمی‌شد دانشگاه‌ها را معطل نگه داشت، دانشگاه بازگشایی شد و ستاد انقلاب فرهنگی تأسیس شد كه بعدها با عنوان شورای انقلاب فرهنگی به كار خود ادامه داد.

وی با اشاره به اینكه نقص‌ها و كمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد، این سؤال را مطرح كرد: اگر روزی ما را پای حساب بیاورند كه شما به عنوان وارثان انقلاب و خون شهدا چه كرده اید، چگونه باید پاسخ بدهیم؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه اسلامی‌سازی علوم انسانی به امور مختلفی نیازمند است، ادامه داد: اولین نیاز، منبع است كه قرآن، سنت و عقل به عنوان منابع می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، اما باید توجه داشت كه تنها وجود این منابع برای حل مسائل كافی نیست و باید به فهم و استنباط صحیح از آن منابع پرداخت.

وی ادامه داد: حتی اگر با اجتهاد صحیح، احكام اسلامی مشخص شد، مرحله دیگری باید انجام شود و آن موضوع‌شناسی و تطبیق احكام اسلام بر آن موضوعات است. به عنوان نمونه همه می‌دانند كه ربا جنگ با خدا و حرام است، اما در اینكه مصادیق ربا كدام است و راهكارهایی كه ربا تلقی نمی‌شود، چیست، اختلافات نظر وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه سه مرحله وجود منبع، استنباط احكام از منابع و تطبیق احكام اسلامی بر موضوعات در همه علوم انسانی مشترك است، اظهار داشت: در برخی رشته‌های علوم انسانی، مرحله دیگری هم وجود دارد كه آن خودسازی است و نمونه بارز آن علوم تربیتی است. لذا هرچه قدر هم بر آیات و روایات در این زمینه مسلط بوده و موضوعات را خوب بفهمیم، در صورتی که خودمان عمل نکنیم و تربیت صحیح نداشته باشیم، اثرگذار نخواهد بود.

وی تربیت را ارتباط روحی بین مربی و متربی دانست و افزود: فراگیر باید احساس كمبود كند و بداند كه این كمبود به دست مربی رفع می‌شود، همان مربی‌ای كه او را به عنوان الگو پذیرفته است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه در قدم اول باید احساس وظیفه كرده و باور داشته باشیم تكلیفی بر دوش ماست كه روزی درباره آن بازخواست می‌شویم، اظهار داشت: قدم دوم این است كه همت بلند داشته باشیم و به كار محدود قناعت نكنیم.

وی به عنوان نمونه، همت بلند امام خمینی(ره) را یادآور شد و افزود: حضرت امام(ره) طلبه ساده‌ای بود از بخش خمین و چندی در اراك درس خوانده و زندگی خود را با شهریه اندكی می‌گذراند، بسیار زاهد، بی‌ریا و بی‌اعتنا به دنیا بود، اما همتی بس بلند داشت كه به رژیم 2500 ساله شاهنشاهی در ایران پایان بخشید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی‌های امام(ره) و نقل خاطراتی از ایشان، اظهار داشت: چنین شخصیتی با این سادگی و تواضع، در برابر شدیدترین سختی‌ها، خم به ابرو نیاورد. حتی وقتی پسرش شهید شد، آن را از الطاف خفیه الهی دانست.

وی با اشاره به اینكه بهترین عامل در تربیت، الگو است، اظهار داشت: امام(ره) بهترین الگو برای ماست. او با خدا عهد بست كه زندگی خود را فدای دین كند و به عهد خود هم پایبند بود.

وی در پایان با بیان اینكه باید در كار خود ثابت قدم باشیم و هیچ چیز را برای انجام تكلیف، مانع خود ندانیم، اظهار داشت: ما باید جهادی درس بخوانیم و تحقیق و پژوهش كنیم و مطمئن باشیم كاری كه با اخلاص برای خدا انجام می‌گیرد، بركت خواهد داشت.

گفتنی است این دیدار 8 اسفندماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انجام شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...