به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح، ایشان در نشست همگرایی اصولگرایان در تاریخ 1393/07/19 در مجتمع 13 آبان تهران، حرکتهای انسانی در طول تاریخ انسان به دو دسته کلی تقسیم کرد و گفت: یک گروه کسانی هستند که در اهداف و روشهایشان مسائل معنوی و الهی را مدنظر نداشتهاند. این افراد یا اصلا به مسائل معنوی اعتقاد نداشته و یا اگر اعتقاد هم داشتهاند، دغدغه آن را نداشتهاند. از این نوع حرکت به عنوان حرکتهای سکولار یاد میشود.
حضرت آیتالله مصباح یزدی در مقام بیان دسته دوم حرکتها گفت: در مقابل حرکت اول، حرکتهایی قرار دارد که مصداق بیّن آنها حرکت انبیا صلواتاللهعلیهماجمعین است. حرکت انبیا در مقابل حرکتهای دیگران دارای امتیازات ویژهای بوده و همین مسأله باعث تفاوت حرکت آنها با دیگر جنبشها شده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم، انجام هر حرکت اجتماعی را نیازمند دستکم سه نوع مقدمه دانست و گفت: اولین مقدمه نگرش افراد نسبت به خود، جامعه و عالم هستی است. از این بینش که تأثیر بسیاری در حرکت افراد دارد، به عنوان جهانبینی و ایدئولوژی یاد میکنند. این بینش گاهی به صورت مدون و آگاهانه است ولی گاهی هم به صورت ناآگاهانه منشأ حرکتهای افراد قرار میگیرد.
وی ضمن اشاره به تقابل بینش مادیگرایانه و بینش انبیا در این جهت گفت: از نظر انبیا، خداوند عالم را بر اساس حکمت بالغه خود آفرید و تدبیر این عالم لحظه به لحظه تحت اراده اوست و در میان همه این موجودات، موجودی کاملتر را با هدفی مهمتر به نام انسان خلق کرد که از همه موجودات شریفتر است و برای آفرینش آن هدف والایی در نظر گرفته شده است که هیچ موجود دیگری توان رسیدن به آن را ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقدمه دوم و با تأکید بر اینکه هر کسی با نگاه و نیتی که دارد یک سلسله ارزشهایی را برای خود تعریف میکند و به آن دل میبندد، افزود: برخی از ارزشها فراگیرند و اکثر افراد دنیا و ملیتهای مختلف آن را به عنوان ارزش قبول دارند، اما برخی از ارزشها محدودترند و تنها برای برخی از اقوام و ملتها ارزش محسوب میشوند.
آیتالله مصباحیزدی با بیان اینکه عدالت ارزش مشترک میان تمام ملتهاست، خاطرنشان کرد: ملتی نیست که بگوید عدالت چیز بدی است و یا ظلم چیز خوبی است و هیچ انسان عاقلی، ظلم و ضایع شدن حق دیگران را ارزش نمیداند.
وی به روشها به عنوان مقدمه سوم حرکتهای اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: افراد بر اساس ارزشهای پذیرفته شده، روشهایی را برای رسیدن به اهداف خود در نظر میگیرند که در فرهنگها و نظامهای مختلف راههای رسیدن به این ارزشها نیز میتواند متفاوت باشد و مصادیق مختلفی را در جوامع دارد که منشأ برخی از اختلافات است.
ایشان افزود: بینشها نقش اساسی را در حرکتهای اجتماعی دارند و به نوبه خود بر ارزشها و روشها اثر میگذارند و تفاوت اصلی حرکت انبیا با انسانهای دیگر در این نکته نهفته است.
آیتالله مصباحیزدی گفت: روشها بر اساس ارزشها انتخاب میشوند و بهترین روش همان چیزی است که خداوند به انبیای خود معرفی کرده که کاملترین آنها دین اسلام است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به سختیها و مصیبتهای دنیا، گفت: برخی از فیلسوفان بزرگ تصریح کردهاند که از برآیند سختیها و خوشیهای دنیا، چیزی جز سختی نمیماند و انسان را به این نتیجه میرساند که خودکشی کند، اما قرآن این دنیا را مقدمهای برای آخرت میداند.
وی با اشاره به اینکه کمالات انسان با شرط حق انتخاب و اختیار همراه است، یادآور شد: ترقی و انحطاط افراد در گرو اختیارشان است. خداوند در دنیا شرایطی را فراهم میسازد که انسانها مدام در معرض انتخاب و امتحان جدیدی به سر میبرند. این یکی از بزرگترین نمادهای قدرت الهی است که شرایطی را برای افراد ایجاد کرده است که هر لحظه شرایط جدیدی را پیشرو میبینند و با توجه به انتخاب و اختیارشان راهی را انتخاب میکنند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) با اشاره به اینکه انسانها در پذیرش راه انبیاء نیز دارای انتخاب هستند و حق انتخاب همواره پیشروی آنها است، گفت: اینگونه نیست که کسی مجبور باشد راهی را در پیش بگیرد، و حتی معجزات پیامبران نیز مردم را مجبور به انتخاب نمیکرد.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه برخی از اختلافها از جهل نشأت میگیرد، یادآور شد: گمان نکنید جهل فقط مخصوص انسانهای عادی است. بلکه عالمان بزرگ هم نسبت به برخی حقایق جهل دارند. زیرا جهل درمقابل علم است و ما نیز کمابیش ممکن است جهل داشته باشیم.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه قرآن در آیات متعدد میفرماید؛ ایجاد اختلاف در دین همیشه عامدا و عالما بوده است، تصریح کرد: اختلاف در دین به نص قرآن همیشه از روی برتریطلبی، سلطهجویی و تجاوز به حقوق دیگران صورت گرفته است و باید دانست که همه اختلافات معذور نیست بلکه اختلافات معذور، اختلافاتی است که عمدی نباشد و پس از تحقیق به نتیجه مطلوبی نرسیده باشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) با ذکر برخی از مصادیق تاریخی در عدم همراهی اصحاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله با ایشان گفت: در مواردی پیامبر اکرم پیامی را از طرف خدا برای مردم آورد و به اندازهای که حجت را تمام کند، آن را بیان کرد، اما کسانی نپذیرفتند. موارد بسیاری در کتابهای سایر فرق اسلامی غیر از تشیع ذکر شده که پیامبر آن را برای مردم بیان کرد، ولی برخی از اصحاب پیامبر آن را نپذیرفتند.
آیتالله مصباح با بیان اینکه ارتکاب گناه نشانه ضعف ایمان است، خاطرنشان کرد: خطر مهم این است که وقتی این گناهان متراکم شود، ایمان ضعیفتر می شود و کمکم ایمان از بین میرود.
وی افزود: قرآن از کسانی یاد میکند که به مقامات عالی معنوی رسیده بودهاند؛ کسانی که مستجاب الدعوه بوده، دارای اوصاف مخصوص انبیا بودهاند، ولی علاقه به دنیا، مال، مقام، تیترها و عناوین، کارشان را به جایی رساند که قرآن درباره آنها میفرماید: مثله کمثل الکلب؛ همانند سگ! آدمیزاد چنین زمینهای دارد، و اگر گناه متراکم شد، کمکم ایمان ضعیف میشود تا از بین برود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) ادامه داد: در طول تاریخ اسلام و بعد از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله این نوسانات در افراد زیاد دیده شده است و در دوران انقلاب اسلامی نیز در برخی افراد تحولات بسیاری رخ داد؛ تحولاتی که به نظر من، حتی برای خودشان نیز باورکردنی نبود.
آیتالله مصباح ادامه داد: در همه امکان این تحولات وجود دارد و ما استثنا نیستیم، و باید نگران باشیم آیا توجه به لذتها، ریاست، شهوات دنیا، پُست و مقامها، پولها، ذخیرههای بانکهای خارجی، سهام کارخانجات و زمینهایی که احیا شده، و مانند آنها مانع میشود از اینکه وظیفه خود را انجام دهیم یا خیر؛ و این امتحان برای همه است و استثنا ندارد.
وی گفت: برای محفوظ بودن از این انحرافها و سقوطها، باید اصول فکری، ارزشی و روشی را رعایت کنند و اگر بنا بگذاریم این اصول را دقیقا رعایت کنیم، 99 درصد مصونیت ما تضمین است، اما اگر از ابتدا به اصول بیاعتنایی کنیم و مطابق امیال خود و دیگران رفتار کنیم، هیج مصونیتی از سقوط و انحراف نداریم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) ادامه داد: بنابراین جامعه ما دو گروه است؛ اصولگرا و غیر اصولگرا؛ اصولگرا یعنی کسانی که سه دسته اصول را قبول و باور میکنند و اگر گفتند ولایت فقیه را قبول داریم، آن را با جان و دل میگویند و تا پای جان برای آن میایستند.
وی تصریح کرد: اما اینکه سخنی بگوییم و سپس بگوییم یک چیزی گفتهایم، و در عمل به آن ملتزم نباشیم، خلاف پایبندی به اصول و ارزشها و اصولگرایی است، چنانچه گاهی میشنویم که برخی میگویند: «ما خودمان آقا را به اینجا رساندیم، آیا مطیع او شویم؟!»
آیتالله مصباح تاکید کرد: پس ادعای تبعیت از ولایت فقیه ما کجاست؟ آیا اگر شما کمک کردهاید که فردی به حقش برسد، بر سر او منت دارید؟! آیا آنهایی که با پیامبر (ص) بیعت کردند، پیامبر را پیامبر کردند، و آیا آنهایی که با علی (ع) بیعت کردند، علی را علی کردند؟! آنها باید افتخار کنند که علی (ع) را شناختند و از او تبعیت کردند.
عضو خبرگان رهبری اذعان داشت: ما باید خدا را شاکر باشیم که برای مقام ولایتفقیه، کسی را به ما شناساند که در زیر آسمان و روی زمین شایستهتر از او سراغ نداریم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) گفت: هدف اینگونه اجتماعات این است که نسبت به اصول بینشی بینش آگاهانه، و نسبت به ارزشهای اسلامی و انقلابی باور آگاهانه پیدا کنیم و اعتقاد خود به روشهای امام (ره) و جانشین ایشان را بر اساس کتاب و سنت تقویت کنیم.
آیتالله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: راه همین است و دیگران هر جا کوتاه آمدهاند، همانجا اشتباه کردهاند و دنیا و آخرت خود را از دست دادهاند، و اگر میخواهیم اینگونه نشویم، باید اصول را بشناسیم و باور کنیم و در عمل به آن پایبند باشیم.
برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!