علامه مصباح یزدی: شعار آشتی با جهان ریشه در تفكر سکولاریستی دارد

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که عده‌ای از عمق دل رابطه با کفار را دوست دارند و نقشی برای احکام دین در امور اجتماعی قائل نیستند، خاطر نشان کرد: چنین كسانی برای توجیه شعار آشتی با جهان می‌گویند اسلام دین صلح و آرامش است! در حالی که «اشداء علی الکفار» هم از اصول همین اسلام است. این افراد از خط امام(ره) دم می‌زنند، اما فراموش کرده‌اند که امام‌(ره) آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانست. همه اینها به خاطر این است که این گروه احکام اسلامی را باور نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در جمع کاروان پیاده عاشقان حسینی، زائران خمینی‌(ره) با اشاره به اجر و ثواب این حرکت خاطر نشان کرد: سال گذشته در جمع شما گفتم بعید نیست به واسطه زیارت امام‌(ره)، ثواب زیارت سیدالشهدا‌(ع) را برای شما بنویسند؛ چرا که شما به عشق امام حسین‌(ع) حرکت می‌کنید و اگر محبت امام خمینی‌(ره) در دلتان وجود دارد، به این دلیل است که او در راه امام حسین‌(ع) قدم برداشت.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با یادآوری جوسازی برخی رسانه‌ها در برابر این استدلال اظهار داشت: بر اساس روایات کسی که حضرت عبدالعظیم حسنی را زیارت کند، ثواب زیارت امام حسین‌(ع) را دارد، در حالی که مقام امام حسین‌(ع) با مقام عبدالعظیم حسنی قابل قیاس نیست؛ لذا این که ثواب زیارت کسی با امام حسین (ع) یکی باشد به معنای تساوی در رتبه و مقام نیست؛ بر همین اساس صرف نظر از جایگاه و مقام حضرت عبدالعظیم نسبت به امام راحل(ره) هیچ بعدی ندارد که زیارت امام خمینی‌(ره) نیز که در راه امام حسین‌(ع) قدم برداشته، ثوابی مانند زیارت سیدالشهداء(ع) داشته باشد.

وی با استناد به روایتی افزود: زنده نگاه داشتن یاد امام‌(ره)، انقلاب و اسلام اجر فراوانی دارد. زیرا حضرت علی(ع) نه فقط کسانی که در جنگ شرکت داشتند، بلکه غایبین، و حتی کسانی که در آن زمان به دنیا نیامده بودند، اما بعد در آینده دلشان با جبهه حق باشد را در ثواب جهاد شریک می‌دانند. بر همین اساس شما که دلتان با اسلام، امام(ره) و شهدا است، از ثواب عظیمی مانند آنها بهره‌مند می‌شوید. از همین‌رو رهبری فرمودند: «زنده نگاه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست».

آیت‌الله مصباح ادامه داد: همین که شما به خاطر پیاده‌روی به سوی مرقد امام‌‌(ره)، منتی بر خدا ندارید، بلکه  آن را افتخار خود دانسته و خدا را به خاطر آن شکر می‌کنید، دارای ثواب عظیمی است، و چه بسا این نوع نگاه و حالت از نفس عمل نیز اجر بیشتری داشته باشد؛ زیرا در پیشگاه خداوند ارزش کارهای انسان به نیات او بستگی  دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شیب سقوط اسلام در دوران رژیم شاهنشاهی خاطر نشان کرد: شاید اگر امام‌(ره) نبود، چیزی از دین اسلام در این کشور باقی نمی‌ماند. شما نیز باید از این فرصت، برای بالا بردن بهره خود از معرفت ولایت و محبت خدا و اهل بیت‌(ع)  استفاده كنید.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به داستان حضرت شعیب‌(ع) اظهار داشت: حضرت شعیب‌(ع) مردم را به ایمان به خدا، اقامه نماز و خودداری از کم‌فروشی دعوت می‌كرد؛ اما عده‌ای از مردم هر چند با نماز خواندن مشکلی نداشتند، اما برایشان این سئوال مطرح بود که چرا دین در امور مالی و نوع تعامل آنها با اموال خویش نیز دستوراتی دارد؛ لذا تحمل این مسأله  برایشان دشوار بود.

وی با ذكر این که حتی برای برخی از پیروان پیامبران نیز باور این مسأله مشكل بود که دین دارای دستورالعمل‌هایی در زمینه امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه نیز باشد، ادامه داد: این امر همان مساله‌ای است که در ادبیات امروز از آن به عنوان سکولاریسم، یا جدایی دین و دنیا تعبیر می‌شود؛ یعنی دین فقط در عبادات فردی مانند نماز و روزه و نهایتاً زکات و جنگ خلاصه می‌شود، و نباید در امور دیگری مانند اقتصاد، سیاست و سایر شئون اجتماعی جامعه دخالت داشته باشد.

استاد برجسته حوزه ضمن بیان به این مساله که دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین، همه آنچه را که مربوط به سعادت بشر است، عنوان کرده است، اظهار داشت: دین در مورد این که خانه را چگونه و با چه مصالحی بسازیم، یا در پختن فلان غذا چقدر حبوبات استفاده کنیم، نظر نمی‌دهد؛ اما در تمام اموری كه به سعادت انسان مربوط است، دخالت می‌کند. از همین‌رو از لزوم غصبی نبودن زمین و مصالح ساختمان، یا حرمت گوشت برخی حیوانات و ممنوع بودن استفاده از آنها سخن می گوید. چون این امور در سعادت انسان نقش دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه بفهمیم چه چیزی در سعادت و شقاوت انسان نقش دارد،‌ گفت: ساده‌ترین راه مراجعه به دین و قرآن است؛ هر چه قرآن به آن دستور داده، حتماً در سعادت آدمی ها نقش دارد. از جمله این دستورات اطاعت از خدا، پیامبر‌(ص) و اولی‌الامر است، كه قطعاً مراد از آن فقط اطاعت در خصوص اعمال عبادی فردی نیست؛ بلکه اطاعت در امور اجتماعی جامعه را نیز شامل می‌شود.

وی با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم، رباخواری را در حکم اعلان جنگ با خدا دانسته است. در واقع فرد رباخوار، مسلمان نیست؛ زیرا اسلام به معنای تسلیم بودن در برابر خدا است و این امر با اعلان جنگ با خدا ناسازگار است؛ اما می‌بینیم در عصر ما روشنفکرانی ظهور کرده‌اند كه می‌گویند: حذف ربا از سیستم بانکی کشور ناشدنی است و اگر ربا را کنار بگذاریم، هم در زمینه اقتصاد داخلی، و هم در اقتصاد جهانی با مشکل مواجه می‌شویم!

استاد تفسیر قرآن در ادامه با یادآوری داستانی از بنی‌اسرائیل در زمینه حکم خدا به ممنوعیت صید ماهی در روز شنبه افزود: عده‌ای از مردم طمع‌كار بنی‌اسرائیل برای این‌كه درآمد صید ماهی را از دست ندهند، حوضچه‌هایی در كنار دریا حفر کرده و بعد از ورود ماهی‌ها به این حوضچه‌ها، راه بازگشت را بر آنان می‌بستند و روز بعد ماهی‌ها را صید می‌كردند. دسته دیگری از مردم نیز اگر چه خودشان این كار را انجام نمی‌دادند، اما دیگران را نیز نهی نمی‌کردند. اما گروهی از مردم نه فقط خودشان چنین كاری نمی‌كردند، بلکه کسانی که حکم خدا را با حیله زیر پا می‌گذاشتند، را هم نهی می‌کردند. خداوند بنی اسرائیل را به خاطر همین مسأله عذاب کرد و بر اساس آیات قرآن دو دسته اول به شکل میمون مسخ شدند و فقط کسانی که نهی از منکر می‌کردند، از عذاب الهی مصون ماندند.

وی با اشاره به این مساله که نباید نسبت به عدم رعایت احکام اسلامی سکوت کنیم، خاطر نشان کرد: قرآن کریم این داستان‌ها را برای عبرت و پندآموزی نقل می‌کند. لذا ما نیز باید نسبت به اجرای احکام اسلام، حساس باشیم.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که عده ای از ته دل رابطه با کفار را دوست دارند و نقشی برای احکام دین در این مسائل قائل نیستند، خاطر نشان کرد: حتی گاه شعار آشتی با جهان نیز سر می دهند و توجیه هم می کنند که اسلام دین صلح و آرامش است. در حالی که همین اسلام « اشداء علی الکفار » هم را بیان کرده است. از خط امام (ره) دم می زنند، اما فراموش کرده اند که امام (ره) آمریکا را شیطان بزرگ می دانست. همه این ها به خاطر این است که احکام اسلامی را باور نکرده اند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به علاقه و عشق عامه مردم جامعه نسبت به اسلام اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از  مسئولین و خواص جامعه در عمق دل، تفکر سکولاریستی را قبول دارند. بخش عظیمی از مشکلات جامعه ما بعد از انقلاب تاکنون نیز به خاطر همین نوع تفکر است.

وی افزود: این در حالی است که عامه مردم در اوج فشارهای زمان جنگ و موشک‌بارانها، دست از دین‌شان نکشیدند و همه سختی‌ها را تحمل کردند؛

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه سخنانش با بیان این که هر یك از ما در وهله اول باید دین خودمان را حفظ کنیم  و از ناسزاهای برخی روشنفکران و برچسب‌های مثل بی‌سوادی، جو‌زدگی و ارتجاع  نهراسیم، اظهار داشت: در مرحله بعد باید سعی کنیم به صورتی خیرخواهانه و همراه با متانت و مهربانی از ایمان نزدیکان و خانواده خود محافظت کنیم و مراقب باشیم دشمنان دین به عنوان روشنفکری، دین را به گونه دیگری تفسیر نکنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه حفظ دین خود و هدایت دیگران را دارای اجری بی‌حساب دانست، و با استناد به روایتی از پیامبر اکرم‌(ص) خطاب به امیرالمؤمنین‌(ع) اظهار داشت: هدایت کردن یک نفر، بهتر و با ارزش‌تر از همه چیزهایی است که خورشید بر آن می‌تابد. لذا باید دین خود و دیگران را حفظ کنیم و  هر گاه نیز تکلیف اجتماعی اقتضا كند، مثل نهم دی ماه، وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

گفتنی است سخنرانی علامه مصباح یزدی در جمع کاروان پیاده «عاشقان حسینی، زائران خمینی»، دوازدهم خرداد ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!