علامه مصباح: خداوند به دست امام (ره) که مورد استضعاف مضاعف بود، قدرت‌های منطقه را به زانو درآورد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که هر چند در دوران ستمشاهی و به ویژه در زمان رضاخان، حوزه مظلوم و مستضعف بود، اما برخی اشخاص یا گروه‌ها، به دلایلی استضعاف خاصی داشتند؛ ادامه داد: برخی، هم مورد بی مهری دولت بودند و هم مورد بی‌مهری دیگران؛ به خصوص شخص امام (ره) در میان روحانیون مورد استضعاف مضاعف بود؛ به گونه ای که مجبور شد که دروس اخلاق و فلسفه خود را تعطیل کرده و فقط فقه و اصول بگوید. اما اراده خداوند، بر این بود که به دست همین فردی که مورد استضعاف مضاعف بود، بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه به زانو در بیایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر این مؤسسه، ضمن بیان خاطره خود در مورد یکی از سخنرانی‌های آیت الله وحید خراسانی مربوط به بیش از 60 سال پیش در مسجد حاج سید عزیزالله تهران، اظهار داشت: جامعه ما مانند یک موجود زنده است که به تغذیه سالم و مستمر نیاز دارد؛ اگر این تغذیه انجام گیرد، جامعه زنده مانده و رشد خواهد کرد و به پیشرفت می‌رسد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که تغذیه عقلی و روحی جامعه، به وسیله پژوهش صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگر افرادی، پژوهش نکنند و مسائل جدید را بیان نکنند و شبهات را برطرف نکنند، جامعه مانند پیکری خواهد بود که تغذیه سالمی ندارد و لذا دستگاه‌ها و اندام‌های این پیکر، سالم نخواهند ماند و خون سالم به اعضای بدن نمی رسد.

وی ضمن تجلیل از خدمات پژوهشگران اظهار داشت: پژوهشگران در هر جامعه ای، نقش ارزنده ای را در سالم و زنده نگاه داشتن جامعه دارند؛ البته جامعه ما اسلامی است و هدف آن نیز اسلام است؛ لذا پژوهشگرانی که در زمینه‌های اسلامی کار می‌کنند، در رسیدن جامعه به هدف، بسیار مؤثرترند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که باید قدردان نعمت انقلاب باشیم که به دست امام (ره) و به برکت خون شهدا به ثمر نشسته است، ادامه داد: هر چقدر فکر کنیم که خداوند متعال چه نعمت عظیمی به برکت انقلاب و با وجود امام (ره) به ما داده است، کم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، اظهار داشت: یکی از سنت‌های الهی این است که خداوند متعال، کسانی را که مظلوم واقع شده و به استضعاف کشیده شده اند و نمی‌توانند در جامعه  قدرتی پیدا کنند و بر اساس روند عادی جامعه، می‌بایست نابود شوند، بالا می‌برد و آن‌ها را از وارثین قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: هیچ یک از شما دوران قبل از انقلاب و دیکتاتوری رضاخان را درک نکرده‌اید؛ چه استضعاف و تحقیری برای روحانیت بالاتر از این که لباس روحانیت، کالای قاچاق شمرده می‌شد؟ یعنی فقط چند نفری اجازه داشتند در هر شهری، ملبس به لباس روحانیت باشند. مدارس حوزوی تبدیل به انبارهای بازاریان شده بود و به کلی از روحانی خالی بود؛ حتی نه تنها در کتابفروشی‌ها، بلکه در کتابخانه‌ها نیز کتب دینی یافت نمی شد.

آیت الله مصباح یزدی با نقل خاطره ای از دوران کودکی خود اظهار داشت: زمانی اگر کسی جرأت می‌کرد که مجلسه روضه‌ای برپا کند، روحانی با لباس شخصی در ساعاتی که کمتر مورد رفت و آمد بود، به خانه‌ای آمده و در زیر زمین آن خانه با صدای بسیار آرام، روضه می‌خواند تا مبادا مأموران متوجه شوند؛ آیا استضعاف از این بیشتر سراغ دارید؟

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: اما از آن جا که خداوند اراده کرده که پابرهنگان و مستضعفین را یاری کند، زمینه‌ای فراهم شد که حوزه علمیه قم با حضور آیت الله بروجردی، مرکزیت یافت و رسمیت گرفت و فردی مثل امام (ره) نیز از این حوزه برآمد.

وی با اشاره به این که هر چند در آن دوره، حوزه مظلوم و مستضعف بود، اما برخی اشخاص یا گروه‌ها، به دلایلی استضعاف خاصی داشتند؛ ادامه داد: برخی هم مورد بی مهری دولت بودند و هم مورد بی مهری دیگران؛ به خصوص شخص امام (ره) در میان روحانیون مورد استضعاف مضاعف بود؛ به گونه ای که مجبور شد که دروس اخلاق و فلسفه خود را تعطیل کرده و فقط فقه و اصول بگوید. اما اراده خداوند، بر این بود که به دست همین فردی که مورد استضعاف مضاعف بود، بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه به زانو در بیایند.

این مفسر قرآن کریم، با اشاره به این که حتی آیاتی که شأن نزول خاصی دارند، به صرف همان قضیه منحصر نمی شود، ادامه داد: روحی در آیات قرآن است که جریان دارد و حداقل ملاک آن در مصادیق دیگری نیز می‌تواند جریان داشته باشد؛ لذا رقم خوردن این انقلاب، نمونه بارزی از مصداق آیه « نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» است.

وی با اشاره به این که اولین درس این است که از استضعاف و ظلم‌ها و بی مهری‌هایی که گاهی انجام می‌شود، نهراسیم، افزود: چون این تمام قضیه نیست؛ اصلا کل عالم در مقابل آخرت، به اندازه چشم به هم زدنی بیشتر نیست؛ چه برسد به دوره بی مهری ها.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که نا امید شدن به خاطر مشکلات و بی مهری ها، نشانه ضعف و اشتباه است، ادامه داد: باید توجه داشت، محرومیت‌های فعلی، هرگز به اندازه محرومیت‌های زمان ستمشاهی نیست؛ چه افرادی در نهایت بی رحمی مورد شکنجه قرار گرفتند؛ به عنوان نمونه آیت الله سعیدی را مورد شکنجه‌هایی قرار دادند که حتی نمی توان بیان کرد؛ امثال آیت الله سعیدی‌ها، زیاد بودند؛ اما حق نهایتا پیروز است و این سنت الهی است.

علامه مصباح، درس دوم را کوتاهی نکردن در شناخت وظیفه و رعایت اهم و مهم دانست و افزود: فسادها در عالم فراوان است و حتی در بهترین حکومت‌ها در طول تاریخ هم فسادهایی وجود داشته است. حتی درزمان پیامبر (ص) نیز فساد وجود داشت؛ لذا نباید توقع داشت این عالم به گونه ای شود که هیچ فسادی در آن وجود نداشته باشد؛ ما باید ابتدا خودمان را اصلاح کنیم، ازضعف‌ها و کمبود امکانات نهراسیم و اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم.

علامه مصباح افزود: اگر دو بیمار به پزشک مراجعه کرده باشند که یکی سردرد دارد و دیگری در حال احتضار است، پزشک اول باید به کدام رسیدگی کند؟ درست است که هر دو بیمار و نیازمند مداوا هستند، ولی قطعا اولویت با کسی است که اگر کاری برایش انجام نشود، می‌میرد. لذا در جامعه ای که انواع فسادها وجود دارد، باید اولویت را تشخیص دهیم.

وی با بیان این که شناخت اولویت ها، خود امری تخصصی است، ادامه داد: الحمدلله رهبری داریم که می‌توانیم به شناخت وی اعتماد کنیم؛ ایشان مانند قطب نمایی است که جهت حرکت را مشخص می‌کند؛ لذا وقتی ایشان چندین مرتبه در سخنانشان در جمع روحانیت بر انقلابی ماندن حوزه، تأکید می‌کنند، باید بفهمیم آن چه برای ما مهم تر است، این قضیه است. این یک جمله از مقام معظم رهبری است؛ اما شوخی نیست، بلکه یک عالم معنا دارد و یک دنیا تجربه پشت سر آن وجود دارد؛ لذا مطلوب است که جمعی از پژوهشگران، اولویت خود را همین مسأله قرار دهند.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تجلیل شد.

گفتنی است همایش تجلیل از پژوهشگران برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پنجشنبه 25 آذرماه سال جاری در سالن همایش‌های این مؤسسه برگزار شد.