به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در «گردهمایی سه دهه بصیرت و مقاومت رهبری» با اشاره به آغاز چله دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی پدیدهای بینظیر در کشور ما بلکه در تاریخ کشورهای اسلامی و چیزی شبیه به معجزه بود. رهبری فرمودند جریانات انقلاب، هر روزش معجزه بود.
علامه مصباح یزدی با بیان اینکه متأسفانه، بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز آنگونه که باید حق مسئله رهبری جامعه اسلامی ادا نشده است، گفت: اجمالا همه میدانیم که علیرغم تلاشهای پیامبر اکرمصلیاللهعلیهواله که از همان روز اول دعوت علنی مردم به اسلام، علیعلیهالسلام را به عنوان جانشین معرفی کردند و تا روزهای آخر عمر نیز بر آن تأکید داشتند، امت اسلامی به انحراف کشیده شد و هنوز جنازه ایشان دفن نشده بود که عدهای جمع شدند تا خودشان برای رهبری جامعه اسلامی، تصمیم بگیرند؛ گویا هیچ توصیهای در این باره از پیامبر نرسیده بود! بسیاری از مردم نیز از روی ناآگاهی و بیبصیرتی توصیه پیامبر را نادیده گرفتند. تنها چند نفر بودند که متوجه اهمیت این موضوع بوده و خواستند در مقابل این عمل بایستند و مقاومت کنند، اما تلاششان به جایی نرسید.
وی با اشاره به اینکه در طول 1400 سال، این مسئله مورد ابهام و غفلت قرار گرفته بود، افزود: در دوره پهلوی اول، آثار دین در کشور محو میشد و مدارس علمیه خالی از طلبه شده و به عنوان انبار کالاهای بازاریها به شمار میرفت؛ حتی لباس روحانیت ممنوع شده و حجاب را از سر زنان بر میداشتند. از طرفی با حیلههای شیطانی حقایق دین را تضعیف و تحریف کرده و حتی روحانیون را متهم کرده و در نظر مردم سبک میکردند. به قدری در این زمینه تبلیغ شده بود که در آن دوره حتی متدینان نیز نگاهی ترحّمآمیز به روحانی داشتند! از دین نیز فقط، مقداری آداب فردی باقی مانده بود؛ یعنی فقط نماز و روزه برای مردم مانده بود و عزاداری سیدالشهدا (ع) که نمیشد آن را از مردم جدا کنند، که البته همان عزاداری نیز به صورت مخفیانه صورت میگرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این وضع چندان طول نکشید و با واقع شدن جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط روسها و انگلیس و آمریکا، پهلوی اول تبعید شد. آنها فقط پسر پهلوی را به عنوان سنبلی نگه داشتند تا ظاهرا حکومت کند، اما واقع این بود که وی در حکومت نقشی نداشت و حکومت دست بیگانگان به خصوص انگلیسیها بود. همچنین برای طبیعی جلوهدادن اوضاع سعی کردند که نوعی آزادی را شکلی در جامعه ترویج کنند و با ترویج اعلامیه حقوق بشر و آزادی در جهان، وضع اندکی بهتر شد؛ البته یکی از اهداف آنها نیز تخریب و تحریف و شبههافکنی در دین، به بهانه آزادی بود.
وی ضمن نقل برخی از مصادیق تاریخی گفت: برخی روحانیون دلسوز از همین فرصت بسیار ناچیز و محدود برای بازگشایی حوزهها بهره بردند. عنایت امام زمان(عج) و فداکاری رهروان واقعی ایشان سبب شد تا زمینه برای رشد حوزه صورت بگیرد، اما همچنان میراث دوران پهلوی، در جامعه باقی مانده بود؛ چرا که بسیاری از متدینان سالخورده شده یا فوت کرده بودند، بسیاری از جوانها نیز در وضع غربت اسلام رشد کرده بودند که زمینهای برای فراگیری حقایق دین نداشتند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیهای از قرآن اظهار داشت: اراده الهی بر این تعلق گرفته بود که کسانی که به استضعاف کشیده شده بودند، رشد کنند و کسانی تربیت شوند که حاضر باشند همه زندگیشان را فدای دین کنند. در این بین تلاشهای علمای با تقوا و باتدبیر زمینه را برای احیای دین را فراهم کرد، اما هنوز وضع، نامناسب بود؛ یکی از مسائلی که به شدت ترویج میشد و تا حد زیادی تأثیرگذار هم بود، تبلیغ جدایی دین از امور اجتماعی بود؛ این تبلیغات در درون دانشگاه که محل تربیت نخبگان بود و حتی حوزهها نیز رسوخ کرده بود و لذا "برچسب سیاسی بودن" برای روحانیون و متدینان، اتهام به شمار میرفت.
آیتالله مصباح یزدی افزود: امام حدود 55 سال پیش، حرکتی را آغاز کرد. او یک روحانی بود که ظاهرا از نظر اسباب ظاهری و قدرت و ثروت، از همه اقرانش عقبتر بود و زندگی روزانهاش به سختی اداره میشد؛ نه ثروتی داشت و نه حزبی؛ حتی در درون حوزه نیز غریب بود، اما احساس وظیفه کرد که اسلام واقعی را به جامعه معرفی کند و حاضر شد تا آخرین نفس پای آن بایستد. اما حتی در حوزهها نیز عدهای با ایشان مخالف بودند.
وی با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) 15 سال امتحانات الهی را با سربلندی پشت سر گذاشت، افزود: سنت الهی این است که کسانی که میخواهند در این دنیا به مقامی برسند، باید مورد امتحان قرار گیرند؛ برای مثال حضرت ابراهیمعلینبیناوآلهوعلیهالسلام به امتحانات متعددی مبتلا شد که آخرین آنها ذبح فرزندش بود و پس از این امتحانات به مقام امامت رسید. امام(ره) نیز 15 سال امتحان داد؛ از هنگامیکه نیمه شب ایشان را دستگیر کرده و اصلا امام (ره) نمیدانست ایشان را به کجا میبرند تا زمانی که اسماعیل (حاج آقا مصطفی) خود را از دست داد. حاج آقا مصطفی حاصل عمر امام و به تعبیر ایشان مجتهدی فهیم و شجاع بود، اما امام از این امتحان نیز سربلند بیرون آمده و صبورانه، فقدان فرزندش را لطف خفیه الهی دانست که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر میشود.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی امام(ره) از پاریس به ایران آمد، استقبال از او، به حادثه عظیم تاریخی تبدیل شد؛ طولی نکشید که روزنامههای مستقل آن روز نوشتند که شخصیت سال جهان امام خمینی (ره) است. او آمد و امامت امت را بر عهده گرفت.
وی با اشاره به اینکه این رویه، سنت الهی است، ادامه داد: شاید بسیاری از افراد، حتی به ذهنشان هم خطور نمیکردند که روزی، انقلاب شود و اسلام حاکم شود. پس از پیروزی انقلاب نیز دنیا علیه ایران بود و حتی در 8 سال دفاع مقدس، از فروش سیم خاردار به ما خودداری کردند؛ اما امروز کار به جایی رسیده است که از سلاحهای ایرانی میترسند و اعتراف میکنند که 7 میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردهاند ولی هیچ فایدهای نداشته و دائم شکست خوردهاند. این مسایل حجت را بر ما تمام میکند که نگاهمان فقط به اسباب ظاهری نباشد.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به شرایط حضور امام(ره) و رهبری ایشان در کشور گفت: بعد از انقلاب، شرایطی رقم خورد که همگان، حتی مخالفان ایشان نیز رهبری ایشان را پذیرفته بودند و لذا در انتخابات بیش از نود درصد مردم به چیزی رأی دادند که خواست امام (ره) بود؛ در حالی که گروههای دیگری نیز فعال بودند.
وی با اشاره به اینکه برخی منتظر بودند که امام (ره) از دنیا برود و زمینه را تغییر دهند، گفت: حتی نزدیکان و دلسوزان دغدغه آینده انقلاب پس از امام را داشتند، ولی باز هم خداوند بر مردم مستضعف منت گذاشته و امامی برای آنها قرار داد؛ کسی که وقتی به قم رفت، آیتالله حائری به قدری ایشان را دوست داشت، که گویا برای ایشان درس خصوصی میگفت و ناگفته پیدا بود که ایشان در تحصیل، بسیار موفق خواهد بود؛ اما امتحانی برای ایشان پیش آمد و از این امتحان نیز سربلند بیرون آمد. پدر ایشان بیمار شد و ایشان به خاطر پدر به مشهد برگشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی ویژگیهای مقام معظم رهبری گفت: بعد از وفات امام(ره) در مجلس خبرگان ایشان تقریبا به اتفاق آراء به رهبری برگزیده شد، اما ایشان هرگز از این مسئله خوشحال نشد،بلکه تلاش کرد تا این بار مسئولیت بر شانه ایشان نیاید، اما وقتی تکلیف بر ایشان محرز شد، پا در این راه گذاشت و خدا بار دیگر به ما نشان داد اگر کسی خودش را به خدا سپرد و فقط برای خدا گام برداشت، او را یاری میکند.
وی با اشاره به ویژگیهای مقام معظم رهبری اظهار داشت: بر اساس آنچه از ایشان سراغ دارم، زندگی ایشان نمونه است؛ والله العلی العظیم در عالم اسلام نظیری برای مقام معظم رهبری سراغ ندارم. علم، تقوا، فراست، دوراندیشی، تدبیر، حلم، سماحت، صبر، شجاعت در ایشان جمع شده است در حالیکه اگر یکی از آنها در هر فردی باشد، او را در عالم ممتاز میکند. اگر بیش از این بگویم، متهم به اغراق گویی میشوم، اما اگر میشد که آنچه از ایشان میدانم را بگویم، متوجه میشدید که این سخنان، اغراق نیست.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه این سنت خداست که هر کس برای خدا کار کند، به اندازه ظرفیتش از نصرت الهی بهرهمند خواهد شد، اظهار داشت: باید سعی کنیم از صبح که از خواب برمیخیزیم به دنبال شناخت و انجام وظایفه باشیم، به دنبال این باشیم که در قبال دوست و دشمن و جامعه، خدا از ما چه میخواهد.
وی با اشاره به اینکه حتی دشمنان نیز ناچار به عظمت چنین رهبری اعتراف میکنند، اظهار داشت: یکی ازشخصیتهای مهم جهان گفته بود که تا ایران چنین رهبری دارد، شکست نخواهد خورد؛ البته او نیز دوست ما نیست و به دنبال منافع خودش است، اما نمیتواند در مقابل این عظمت سکوت کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگیهای مردم کشور اظهار داشت: البته خداوند نیز هر نعمتی را به هر کسی نمیدهد؛ لیاقت مردم سبب شده تا چنین رهبری نصیبشان شود؛ همچنان که اگر مردمی، لیاقت نداشته باشند، حتی در زمان حضور ائمهعلیهمالسلام نیز افراد دیگری بر آنها مسلط میشوند.
وی با اشاره به اینکه ابتدا باید وظایف خود را بشناسیم و سپس دیگران را دعوت کنیم، افزود: باید روح همه این دعوتها خدا باشد و ببینیم خداوند از ما چه میخواهد. با هم همکاری کنیم و کار گروهی و تشکیلاتی انجام دهیم، اما بر اساس موازین اسلامی. اگر ما چنین باشیم بهتر میفهمیم که چرا رهبری فرمودند من به آینده خوشبینم. ایشان از طرفی به وعده خداوند اطمینان دارد که فرمود "ولینصرن الله من ینصره " و " لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون" و از طرف دیگر بصیرتی خداوند به ایشان داده است و میتواند آینده را به خوبی ترسیم کند.
گفتنی است «گردهمایی سه دهه بصیرت و مقاومت رهبری» چهارم اسفندماه سال جاری در مدرسه علمیه نواب مشهد مقدس برگزار شد.