قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

سه شنبه 15 /05 /1398

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: مسئله سهم‌خواهی یعنی دنیا‌طلبی؛ اگر من می‌دانم فردی از گروه دیگری، اصلح است، چرا او را انتخاب نکنم؛ اگر در انتخابات به همان اصلح که در گروه دیگری است، رأی ندادم، چه حجتی نزد خداوند دارم؟!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از شورای مرکزی جبهه پایداری، با اشاره به لزوم ورود به مسایل سیاسی و اجتماعی به خصوص آن‌چه در مورد انقلاب است، گفت: باید در جهت صلاح کشور و رسیدن به اهداف انقلاب، در حدتوان تلاش کرد؛ این مسئله یکی از محکماتی است که همواره ثابت است و نباید به خاطر این‌که چند مرتبه تلاش کردیم و نتیجه دلخواه را نداشته است، دلسرد شویم.

آیت‌الله مصباح  يزدي با اشاره به شرکت امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام در شورای شش نفره گفت: بهترین نمونه از سیره اهل‌بیت‌علیهم‌السلام در این‌گونه مسایل، شرکت امیرالمؤمنین در گروه شش نفره‌ای است که خلیفه دوم را تعیین کرد. می‌دانیم که رفتاری که مسلمانان با آن حضرت داشتند، چگونه بود؛ اما ایشان نه تنها در مشورت دادن به خلفا مضایقه‌ای نمی‌کردند، بلکه حتی در شورای شش نفره هم شرکت کردند؛ در حالی که ایشان علم یقینی به نتیجه داشتند، اما باز هم شرکت کردند و می‌دانیم که نتیجه هیچ یک از جلسات به نفع ایشان تمام نشد.

وی افزود: این مسئله شاهدی بر این مدعاست که کنار کشیدن از مسایل اجتماعی و عدم تلاش برای تحقق اهداف اسلام قابل قبول نیست؛ مگر در شرایطی که آن‌قدر تقیه لازم باشد که نتوان حتی یک ادعا را اظهار كرد؛ مانند رفتاری که امام صادق علیه‌السلام با منصور دوانیقی و موسی‌بن‌جعفر‌‌علیه‌السلام با هارون الرشید داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شاید شناختن شرایط كنوني جامعه و مقایسه آن با صدر اسلام براي برخي دشوار باشد، ادامه داد: اما فرمایشات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب ـ‌که می‌دانیم شایسته‌ترین افراد برای رهبری مسلمانان هستند‌ـ برای ما حجت است؛ ایشان هم مكرراً تصریح كرده‌اند که دخالت در امور اجتماعی و سیاسی از واجب‌ترین واجبات است. لذا تصور كنار كشيدن از انجام وظيفه اجتماعي به خاطر تجربه شكست‌هاي ظاهري در گذشته دام شیطان است.

وی با اشاره به این که همه افراد نسبت به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی در یک سطح نیستند، گفت: توقع این که آرمانی داشته باشیم که همه يكسان نسبت به آن معتقد باشند و تا پاي جان براي رسيدن به آن صبر و مقاومت كنند، توقع به جایی نیست. مگر نه اين‌كه برخی از کسانی که به دعوت حضرت سیدالشهدا‌ علیه‌السلام و به اطاعت امر ولی امر مسلمین به کربلا آمدند بودند، ایشان را رها کردند؟! حتی گروهي از یاران امام حسن‌علیه‌السلام ایشان را «مذل المؤمنین» خواندند!

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح این سؤال که آیا با وجود اختلاف سطح شناخت افراد، نباید به صورت تشکیلاتی کار کرد و هر کس باید خودش به تنهایی فعالیت کند، اظهار داشت: مراجعه به رأي اکثریت آخرین راه حلی است که می‌توان از طريق آن مشکلات ناشي از اختلاف نظر و شناخت را كاهش داد. مطرح شدن بحث مراجعه به رأی و نظر اکثریت از سوي حضرت امام(ره) نیز گویای همین مسئله است که قرار نیست همیشه افراد هم‌نظر باشند. البته باید سعی کرد با رفتار مناسب و گفتار متین نظرات دیگران را جلب کرد و حتی مخالفت خود با نظر دیگران را با ملاطفت و ملایمت مطرح کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم‌چنين خاطر نشان کرد: البته برای انجام کار تشکیلاتی بايد كوشيد کسانی که فکر و نظر نزدیک‌تری به هم دارند، با هم جمع شوند؛ اما نکته قابل توجه این است که توافق مطلق ـ‌جز در موارد نادرـ حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به وجود آفاتی در برابر محکمات فكري و اعتقادي كه اغلب افراد غیر معصوم به آن‌ها مبتلا مي‌شوند، ادامه داد: ریشه همه مفاسد عالم، جهل و غفلت، یا هوای نفس است. ممكن است برخی افراد واقعا غرض و سوء نیتي نداشته باشند، اما نتوانند حق را بشناسند و در تشخیص‌شان دچار اشتباه بشوند؛ همین الآن باور قلبي برخی از متدینین این است که چاره ای جز سازش با آمریکا نداریم و فقط به خاطر احترام به امام(ره) شعارهای تندی كه ايشان علیه آمریکا داد، را ادامه دادند؛ اما از نظر آنها واقعیت چیز دیگری است و نمی‌توان با آمریکا مقابله کرد!!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه خاطر نشان کرد: اما عامل دیگري که تأثیر بیشتري در رفتار نادرست افراد دارد، هوای نفس است؛ افرادی به خاطر تنبلي و بی‌حالي دوست ندارند زحمت و دردسر و تهمت‌ها را به جان بخرند، یا منافع خود را در خطر می‌بینند؛ لذا تمايلي ندارند كه به حق عمل کنند.

آیت‌الله مصباح يزدي با بیان این که باید از ابتدا مراقب باشیم که هم در تشخیص احکام و وظایف شرعی اشتباه نکنیم و هم خواسته‌های نفسانی پنهان در وجودمان مانع انجام وظایف نشوند، تأكيد کرد: گاهی خواسته‌هایی که در دل افراد پنهان است، موجب می‌شود كه نخواهند در جایی تصمیم درست را اتخاذ کنند و دائم برای کار خود بهانه و توجیه می‌آورند؛ اما ریشه مخالفت با تصمیم درست هوای نفس است.

وی در ادامه گفت: به عنوان نمونه قصد ما این است که در انتخابات از افراد صالح حمایت کنیم تا دین خدا را یاری کنند؛ اما گاهی نيت قلبي‌مان این است که در کنار یاری دین خدا، ما هم به نوایی برسیم و جایگاهی به دست بیاوریم و با غفلت از اين كه ممكن است رسیدن به منافع شخصي و گروهي برایمان مهم‌تر از یاری دین شده باشد، دوست داریم مردم حزب ما را عامل بهبود اوضاع و کارها بدانند! این از دام‌های خطرناک و پنهان است و کمتر کسی می‌تواند خود را از چنین دام‌هایی برهاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري تأكيد كرد: اگر بخواهیم اوضاع کشور اصلاح شود و انقلاب در مسیر صحیحي پیش برود، باید ابتدا تشخیص خود را درست کنيم تا به شناخت صحيح برسيم و به تهذیب نفس خود براي مقابله با تمايلات شخصي و گروهي بپردازيم، در مرحله بعد هم به دنبال کسانی باشم که این دو مؤلفه اساسي، یعنی شناخت و تقوا را داشته باشند.

وي هم‌چنين گفت: جمع شدن شما در يك تشكيلات به این معناست که شناخت افراد اين گروه نسبت به وظایف شرعيِ اجتماعی را از ديگران صحيح‌تر، و در عمل كردن به وظایف شرعی هم مصمم‌‌تر مي‌دانيد؛ چنین مجموعه‌ای اگر در تصمیم‌گیری به اتفاق آراء نرسیدند، می‌توانند بر اساس نظر اکثریت عمل کنند؛ چون بقای اين جمع و ايفاي نقششان در اموری که روشن‌تر است و اتفاق نظری بیشتری وجود دارد، از مصلحت بیشتري برخوردار است.

وی با تأكيد بر این که دو وظیفه مهم جبهه پایداری هم در داخل جبهه و هم بیرون آن تقویت شناخت افراد در زمينه مسایل اجتماعی اسلام و مسایل سیاسی روز، و نيز تهذیب نفس است، گفت: ابتدا باید مسایل اجتماعی برای خود ما حل شود؛  بعد از آن با روشي صحیح برای دیگران نیز روشنگری شود. گاهي انسان تحت تأثير وساوس شیطاني تصور می‌کند که مطلبي را به عنوان وظیفه شرعی مطرح می‌کند، اما در واقع براي مطرح کردن خود يا منافع دنيوي ديگر است. لذا همه ما باید با هوای نفس مقابله کرده و خودسازی کنیم و این را به یکدیگر هم سفارش کنیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: هر کسی بايد از خود سؤال کند كه آیا در این دو جهت در حدتوان تلاش کرده است یا خیر. شاید کسی که در میدان سیاست وارد می‌شود، فقط به پیروزی خود می‌اندیشد تا از اين طريق قدرت را در دست بگیرد؛ اما آیا وظیفه شرعی ما همین است؟ و آیا از راه‌هاي مشروع و خداپسند براي رسيدن به اين هدف استفاده مي‌کنیم، یا ما هم به شیوه‌هایي از قبیل شایعه‌پراكني و متهم كردن رقيب متوسل مي‌شويم؟ آیا از نگاه ما نیز هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟

وی با اشاره به وجود نقص در شناخت در اغلب افراد، حتی در بین نیروهای حز‌ب‌اللهی و مؤمن، اظهار داشت: در حالی که رهبری بیشترین اهتمام را نسبت به جوانان مؤمن و انقلابی دارند، بسیاری از این جوانان که مخلصانه می‌خواهند وظیفه خود را انجام دهند و برای انقلاب تلاش می‌کنند، تدريجاً سؤالاتی در باره برخي رفتارها و عملكرد رهبري برایشان پیش می‌آید؛ طبیعتاً بسياري از جوانان شرايط و موقعيت لازم براي مشاهده افق بالاتر را ندارند؛ لذا ممكن است از اين نكته غفلت كنند که مثلاً اگر رهبری از برخي افراد حمایت نكنند، مشکل يا خطری بزرگ نظام را تهدید خواهد کرد؛ در واقع رهبر با اين كار خود دفع افسد به فاسد کرده است. اما کسانی که افسد را نمی‌توانند ببینند، به فاسد انتقاد می‌کنند؛ این همان خطايي است که برخي از اصحاب امام حسن‌علیه‌السلام و ساير ائمه طاهرين هم به آن مبتلا شدند.

علامه مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: شاید برای انتخابات پیش‌رو از سوي برخي كساني كه برنامه‌اي براي شناسايي افراد مورد نظر خود دارند، پيشنهاد ائتلاف براي ارائه لیست انتخاباتي مطرح شود؛ در برابر اين پيشنهاد مي‌توان گفت ما هم طرفدار ائتلاف هستیم؛ اما در صورتی که نتيجه اين ائتلاف همفکری براي شناختن افراد اصلح باشد. در اين صورت اگر احیاناً در موردي اختلاف سلیقه وجود داشت، تابع نظر اکثریت هستیم؛ اما نه این‌که به خاطر در اقلیت بودن يك گروه، از افراد اصلح آنها دست بکشیم و بر اساس سهم‌خواهی عمل کنیم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: سهم‌خواهی یعنی دنیا‌طلبی؛ اگر من می‌دانم فردی از گروه ديگر اصلح است، چرا او را انتخاب نکنم؟ اگر من در انتخابات به فرد اصلح که در گروه دیگری است، رأی ندادم، نزد خداوند چه حجتی دارم؟ بر اين اساس، اگر در بین نامزدهاي هر يك از گروه‌ها و تشكل‌ها کسی یافت شد که اصلح باشد، باید به او رأی داد.

وی در خصوص پیوستن به ائتلاف گفت: اگر ائتلاف برای شناخت اصلح باشد، کار درستی است و ما هم از آن استقبال مي‌كنيم؛ در این صورت، اگر در موردي اختلاف نظر پيش آمد، اکثریت آراء پذیرفته می‌شود؛ چون راه بهتری برای تشخیص نبوده است. اما اگر قرار باشد هر گروهی کاندیدای خودش را معرفی کند، در این صورت نباید هم‌دیگر را تخریب کنيم؛ چون طبیعتاً سلیقه‌ها و شناخت‌ها با هم متفاوت است.

آیت‌الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که آیا ممکن است شرایطی پیش بیاید که با علم به این که نامزدهاي ما در ائتلاف رأی نمی‌آروند، باز هم در ائتلاف شرکت کنیم، ادامه داد: البته، ممکن است؛ اما از فرض‌های بسیار نادر است؛ همان‌گونه که حضرت امیر‌علیه‌السلام نیز برای اتمام حجت در شورای شش نفره شرکت کرد. اگر چنين شرايطي پيش آمد، ما هم برای این‌که حرفمان را بزنیم و اتمام حجت کنیم در ائتلاف شركت مي‌كنيم؛ اما اصل بر این است که با رعایت ادب و احترام و بدون تهمت زدن و شایعه سازی به دنبال اصلح باشیم، صرف نظر از اين‌كه از چه گروهی باشد؛ اگر این مسیر طی شد و کار به جایی رسید که راهي به جز مراجعه به نظر اکثریت نبود، به خاطر مصالح بالاتر نظر اكثريت را مي‌پذيريم؛ اما اگر بنا بر ائتلاف شد، ولي كساني بر خلاف وعده‌هاي خود به دنبال سهم‌خواهي باشند، اين برای ما پذیرفتنی نیست.

وی در مورد حضور در جلسات ائتلاف گفت: حضور در چنين جلساتي ايرادي ندارد، تا از اين طريق با رعایت ادب سخن‌مان را بیان کنیم؛ تا ديگران هم اگر این نظرات را درست می‌دانند، آن‌ها را بپذیرند، و اگر اشتباه می‌دانند، در باره آن بحث شود؛ ما کسی را متهم به سوء‌ نیت نمی‌کنیم؛ بلکه ممکن است كساني در تشخیص دچار اشتباه باشند؛ لذا از همه بخواهیم كه با يك‌ديگر همفکری كنيم، تا بیننا و بین الله اصلح را شناسايي کنیم. اگر ائتلاف این است، خود ما هم برای تشکیل ائتلاف پیشقدم هستیم و همه را به ائتلاف فرا می‌خوانیم.

آیت‌الله مصباح در پایان خاطر نشان کرد: نكته‌اي كه بايد همه به آن توجه داشته باشيم اين است كه باور کنیم بهترین راه برای موفقیت، توسل به اهل‌بیت‌علیهم‌السلام است؛ توسل هم تنها روضه‌خواندن و گریه کردن نیست؛ براي انجام هر کاری اول امام زمان عليه‌السلام را یاد کنیم و بر ایشان صلواتی بفرستیم و از ایشان بخواهیم تا دستمان را بگیرند. تجربه‌های متعددی نشان می‌دهد افرادی که چنین توسلاتی داشتند در عمل، مورد عنایت آن حضرت قرار گرفته‌اند.

گفتنی است دیدار شورای مرکزی جبهه پایداری با علامه مصباح، 31 خردادماه سالجاری برگزار شد.

انتهای پیام/

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org