آیت الله مصباح یزدی: «در تحقیقات طب النبی و طب اسلامی از پیشرفته ترین روش‌ها استفاده ‌شود‌.»

-آیت الله مصباح یزدی گفت: این تفکر که باید همیشه منتظر باشیم تا در زمینه علوم مختلف برای ما از غرب مطالب تازه و یافته‌های جدیدی برسد، به برکت انقلاب اسلامی از میان ما برچیده شده و امروز روحیه خودباوری در میان جوانان ما در زمینه‌های مختلف ایجاد و ارتقا یافته است و باید در دوره انقلاب اسلامی و با تشکیل نظام اسلامی از اسلام به عنوان با‌لاترین میراثی که از پیامبر اکرم(ص) به انسانها رسیده، بیشترین بهره را‌ ببریم.

-آیت الله مصباح یزدی گفت: این تفکر که باید همیشه منتظر باشیم تا در زمینه علوم مختلف برای ما از غرب مطالب تازه و یافته‌های جدیدی برسد، به برکت انقلاب اسلامی از میان ما برچیده شده و امروز روحیه خودباوری در میان جوانان ما در زمینه‌های مختلف ایجاد و ارتقا یافته است و باید در دوره انقلاب اسلامی و با تشکیل نظام اسلامی از اسلام به عنوان با‌لاترین میراثی که از پیامبر اکرم(ص) به انسانها رسیده، بیشترین بهره را‌ ببریم.
وی که در همایش طب النبی‌(ص) در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران سخن می گفت، افزود: از دیرباز مطالب و مباحثی مختلف در خصوص طب نبوی از سوی علمای شیعه و سنی نوشته شده است که از ائمه اطهار(ع) و بزرگان شیعه کتابهای متعددی در این خصوص موجود است و به عنوان نمونه می‌توان به طب الرضا (ع) اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار ما، هدف از طب النبی(ص) توجه به میراث اسلامی است، چرا که در مراجعه به منابع و کتب اسلامی سؤالاتی مطرح می‌گردد که کمتر در جامعه امروزی به صورت یک مسألة قابل طرح و تحقیق، مطرح و پیگیری می‌شود.
آیت الله مصباح یزدی افزود: در حقیقت این مسایل باید روشن شود که طب سنتی با طب جدید که دائماً در حال رشد و تکامل است چه تفاوت های ریشه ای دارد و همچنین با پیدایش طب جدید، آیا طب سنتی یا اسلامی از ارزش افتاده و منقرض شده است یا مطالب قابل استفاده و عرضه‌ای دارد؟
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به شبهاتی که بعضاً در اذهان بعضی از افراد پدید می‌آید این سؤال را مطرح کرد كه آیا طب سنتی و اسلامی همین ادعیه و آیات و روایات است ؟ صرف نظر از طب اسلامی، آیا طب سنتی یک امر منقرض شده، فرضی یا تجربیات عامیانه ای بوده که الآن جای خود را به علومی بر اساس تجارب حسی و آزمایشگاهی داده است؟
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد:
ما زمانی می‌توانیم در زمینه طب اسلامی به عنوان یک موضوع ویژه تحقیق کنیم که بر این باور باشیم؛ اسلام مطالب خاصی در این زمینه دارد، و این یک پیش فرض است. اگر روایتی را دیدیم که مورد تحقیق قرار گرفته و احیاناً زمینه آن هم در کتاب قانون و یا کتاب جالینوس و بقراط پیدا می‌شود، این رسالت اسلام و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیست، بلکه شأن ایشان هدایت است. اگر پیامبر اعظم(ص) و ائمه‌معصومین (ع) دراین زمینه مطالبی را عنوان نموده‌اند بخاطر وظیفه و رسالتی که داشته‌اند، نبوده است، بلکه از روی تفضل بیان فرموده‌اند.
وی افزود: باید در زمینه طب اسلامی و طب النبی(ص) ، طرحهای تحقیقی عالمانه طراحی شود و در آنها از پیشرفته ترین متدها و روش‌ها استفاده شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه احتمال بسیاری وجود دارد که در طب باستانی و طب اسلامی مطالبی ‌باشد كه بشر امروز هم به آن احتیاج دارد، افزود: اگر امروز هم از بعضی مطالب این طب‌ها استفاده کنند، چه بسا ممکن است به نتایج آسان تر، بی ضررتر و مطمئن تری در معالجه امراض دست یابند.
وی افزود: در این زمینه محققانی در داخل کشور هستند که بعد از یک عمر تلاش و تحقیق، مدعیند، و عملاً هم ثابت می کنند، که بسیاری از ا مراض صعب العلاج را می توان با دستورات ساده معالجه کرد، و حتی با دیدن مغز، می‌توان هفتاد نوع بیماری را تشخیص داد، و این در حالی است که در طب نوین، برای شناختن یک بیماری نیاز به چندین آزمایش و پیگیری فراوان با هزینه های سنگین است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تأثیر متقابل روح و بدن، انسان را دارای دو عنصر عنوان کرد و اظهار داشت: انسان مرکب از دو بخش است؛ بخش بدن و بخش روح. روح را با ابزار آزمایشگاهی نمی توانیم بشناسیم و ویژگیهایش را درک کنیم، امّا همین روح بر بدن و سلامتی آن اثر گذار است و همین طور بالعکس بدن هم بر روح مؤثر است. دانشمندان طب جدید در تحقیقات و تجربه های علمی به نتایج عجیبی رسیده‌اند که، حالات روحی در معالجات بسیاری از امراض تأثیر قابل ملاحظه ای می گذارد .
آیت الله مصباح یزدی در پایان سخنانش گفت: در تحقیق و بررسی طب قدیم مطالب مهمی یافت می‌شود که امروز هم برای بشر مفیدند و این به معنای ابطال طب جدید نیست، بلکه میراث پیشینیان می‌تواند در کنار طب جدید مؤثر و مکمل آن باشد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!