آیت‌الله مصباح یزدی: وظیفه رسانه در رابطه با دین بسیار سنگین است

علامه مصباح یزدی با تأكید بر لزوم شناخت دین گفت: اگر به همه دین توجه شود مسئولیت همه مسئولان فرهنگی به ویژه صدا و سیما در ارتباط با دین بسیار سنگین خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش دین و رسانه، با اشاره به موضوع همایش گفت: ابتدا باید ببینیم تعریف ما از دین چیست، اگر دین را فقط به اعمال عبادی و مسایلی از این دست تعریف کنیم، کار رسانه در جذب مخاطب و نشر مسائل دینی بسیار آسان می‌شود و با پخش اذان و مراسم سینه‌زنی و عزاداری و امثال آن به این هدف دست می‌یابد.
وی ادامه داد: اما اگر به همه دین توجه شود مسئولیت همه مسئولین فرهنگی به ویژه صدا و سیما بسیار سنگین خواهد شد چرا كه برنامه‌ای كه تهیه می‌كنند نباید تنها رضایت و خشنودی دنیوی مردم را تأمین كند، بلكه می‌بایست به دنبال برنامه‌هایی برای خوشبختی ابدی مردم باشند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دین را دارای دو بعد نگرش‌ها و ارزش‌ها یا اصول و فروع دانست و اصول دین را ریشه‌های دین معرفی کرده، گفت: اصول دین نمادی از هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی است و تفاوت انسان متدین با انسان بی‌دین در همین نگرش‌هاست.
وی با اشاره به نگرش‌های موجود در خصوص هستی‌شناسی گفت: یك نوع نگرش هستی را منحصر در مادیات دانسته و هیچ اراده غیر مادی را مؤثر نمی‌داند، اما در نگرش دیگر هستی قائم‌بالغیر است و اراده دیگری در آن تأثیر دارد.
آیت‌الله مصباح درباره نگرش‌های مربوط به انسان گفت: در یك نگرش انسان پدیده‌ای است كه از اسپرم به وجود می‌آید و پس از دوره جنینی به دنیا آمده و چند سالی زندگی می‌كند و نابود می‌شود، در حالی‌كه در نگرش دینی انسان موجودی مهم‌ و شریف‌است که عمری بی‌نهایت دارد و محدود به این دنیا نیست.
وی با اشاره به بعد معرفت‌شناختی گفت: مسأله دیگر این است كه راه‌های انسان برای شناخت و معرفت چیست، كه از منظر دین راه شناخت منحصر به حواس نیست، و عقل و وحی از دیگر راه‌های شناخت هستند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به حوزه ارزش‌ها و باید‌ها و نباید‌ها به مكاتب مختلف در این خصوص اشاره كرد و گفت: دیدگاه مادی‌گرایانه نتوانسته معیاری برای تشخیص خوب از بد ارائه دهد و آن را امری اعتباری و قراردادی می‌پندارد كه خواست مردم بر آن حاكم است، یعنی یك امر تا زمانی كه مردم بخواهند خوب و هرگاه نپسندیدند بد تلقی می‌شود، در حالی‌كه دین خوبی و بدی را یك واقعیت دانسته و آنها را ثابت می‌داند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به احكام دینی گفت: احكام دین تنها در نماز و روزه خلاصه نمی‌شود، بلكه همه رفتارهای انسان در چارچوب شرع قابل ارزش‌گذاری است و هر رفتار اختیاری انسان دارای حكمی شرعی است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به رابطه دنیا و آخرت از نظر دین، گفت: بر اساس آیات و روایات، زندگی حقیقی انسان در آخرت است و زندگی دنیا در مقایسه با حیات اخروی مانند مرگ تدریجی است و سعادت ابدی انسان در گرو اعمالی است كه در دوره كوتاه دنیوی انجام داده و در آخرت مجالی برای عمل كردن نیست.
آیت الله مصباح یزدی با تأكید بر اینكه در عمر كوتاه دنیا سرنوشت ابدی و بی نهایت انسان رقم می‌خورد، گفت: با این تعریف از دین و توجه به ریشه‌ها و بخش‌های آن، مسئولان تنها خود را در مقابل مقام مافوق مسئول نمی‌دانند بلكه در برابر خدا احساس مسئولیت می‌کنند و برنامه‌هایی را تهیه می‌كنند كه در سعادت اخروی مردم مؤثر باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: خوشبختانه در دین مبین و جامع اسلام می‌توان شادی دنیوی و اخروی را با هم جمع كرد و هر دو را با هم داشت.
علامه مصباح یزدی با تاكید بر لزوم شناخت دین و شناساندن آن به دیگران گفت: امام (ره) همواره در سخنان خود، اسلام را محور سخنانش قرار می‌داد و شهدا نیز همان‌گونه كه در وصیت‌نامه‌هایشان آمده است، برای اسلام جنگیدند و جان خود را فدا كردند، پس تبیین خط امام خمینی(ره)، تبیین خط اسلام است و باید مراقب باشیم و دین صحیح را كاملا بشناسیم و به دیگران بشناسانیم تا با مغالطه چیز دیگری با عنوان دین در جامعه معرفی نشود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به مسئولیت سنگین صدا و سیما در هدایت و جلوگیری از انحراف جامعه گفت: باید با رعایت اصول روانشناسی تربیتی به گونه‌ای مردم را با مفاهیم صحیح و جامع اسلام آشنا کرد که خواهان اسلام شوند و در اجرای احکام اسلامی بکوشند.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...