آیت‌الله مصباح یزدی: باید به دنبال برنامه‌ای دقیق بر پایه مبانی مستحکم و متناسب با نیازهای روز جامعه برای جذب مخاطبان میلیونی و حتی میلیاردی بود.

پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: توجه به نیازهای روز از الزامات برنامه‌های فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با مسئولان مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به فعالیت‌های ضد شیعی در سراسر جهان گفت: در عالم علیه هیچ مذهبی به اندازه شیعه هجمه‌های فرهنگی وجود نداردو دشمنان قسم‌خورده تشیع با بسیج امکانات خود کمر به نابودی این مذهب حق بسته‌اند.
وی افزود: هرکس که به حق نزدیک‌تر باشد هجمه‌ها علیه او بیشتر است و جنود شیطان در مقابل او صف‌آرایی بیشتری دارند که این موضوع خود دلیل شایسته‌ای بر اثبات حقانیت شیعه است.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه تا انگیزه‌ها و عوامل دشمنی شناخته نشوند راه مقابله با آن شناخته نمی‌شود و دفاع نتیجه‌ای ندارد، خاطر نشان کرد: باید ضعف فعالیت شیعیان نسبت به گستردگی فعالیت‌ دشمنان آسیب‌شناسی شود و علت‌های عملکرد ضعیف به‌خوبی بررسی شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تقسیم‌بندی فعالیت‌های لازم در این زمینه پرداخت وگفت: کارهای علمی باید در دو بخش معرفی تشیع و رفع شبهات دنبال شود، البته از آغاز پیدایش تشیع تاکنون کارهای زیادی در زمینه رفع شبهات شکل گرفته است اما کافی نمی‌باشند.
عضو خبرگان رهبری با تقسیم اولویت‌ها در این زمینه به فعالیت‌های سیاسی، تحقیقات علمی، و مدیریت فرهنگی، تصریح کرد: فعالیت‌های سیاسی باید از طریق دیپلماتیک دنبال شوند و حتی گاهی در این زمینه نیاز به تغییر قوانین نیز مشاهده می‌شود که البته این زمینه بیشتر از وظایف دولت است و روحانیون تنها نقش ارشادی و حمایتی می‌توانند داشته باشند؛ اما تحقیقات علمی مستقیماً به روحانیون ارتباط دارد؛ و مدیریت فرهنگی هم روحانیت می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: توسعه تحقیقات و رفع شبهات از وظایف اساسی حوزه علمیه در بحث شیعه‌شناسی است که در کنار آن توزیع کتاب، نشریات و نرم‌افزارهای شیعی در داخل و خارج از کشور و حتی ترجمه آثار منتشره شیعی به زبان‌های دیگر مطرح می‌شود که باید با راهکارهای اساسی منشورات شیعی را در ممالک اسلامی و حتی غیر اسلامی توزیع کنیم که این موضوع بیشتر جینبه مدیریتی دارد.
استاد اخلاق حوزه علیمه قم با اشاره به نیازهای جهانی به کارهای نو و متناسب با مقتضیات روز گفت: نشر یک اثر علمی در تیراژ میلیونی و در سطح جهانی نیاز به پشتوانه و اعتبار علمی و سرمایه مالی فراوان دارد که این دو پشتوانه به سادگی قابل دست‌یابی نیستند و نیاز به برنامه‌ریزی و استقامت بسیار برای رسیدن به نتیجه دلخواه دارد.
* موازی‌کاری فرهنگی عامل اتلاف منابع مالی، امکانات و نیروی انسانی
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به برخی از سازمان‌های فعال در نشر معارف شیعی تصریح کرد: خوشبختانه در داخل کشور سازمان‌ها یا نهادهایی مانند مجمع جهانی اهل‌بیت وجود دارند که تمامی وظایف یا بخشی از وظایف آنها نشر معارف شیعی در کشور و جهان است که البته سازمان‌های فعال در این زمینه باید با تقسیم وظایف از دوباره‌کاری پیش‌گیری کنند، اما متأسفانه در این زمینه موازی‌کاری‌های بسیاری صورت می‌گیردکه سبب اتلاف منابع مالی، امکانات و نیروی انسانی می‌شود و در پایان یا به نتیجه لازم نمی‌رسد یا حتی زیان‌هایی نیز به دنبال دارد.
وی با اشاره به این‌که: کارهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد یا دولتی است یا مردمی، افزود: فعالیت‌های دولتی از سیاست‌های سازمان‌های خود تبعیت می‌کنند، ولی در کارهای مردمی تا نتیجه به صورت عملی برای مردم نمایان نشود یا حمایت‌های مراجع و علما نباشد حمایتی صورت نمی‌گیرد.
عضو خبرگان رهبری با بیان ضرورت طراحی برنامه‌ای دقیق بر پایه مبانی مستحکم و متناسب با نیازهای روز جامعه برای جذب مخاطبان میلیونی و حتی میلیاردی گفت: مبلغانی که به مناطق مختلف اعزام می‌شوند باید آموزش‌های لازم را ببیند و توانایی پاسخ به شبهات و مسائل خاص مناطق اعزامی را داشته باشند و گرنه صرف استاد یا پژوهشگر برجسته بودن کافی نیست.
وی افزود: علاوه بر مبانی علمی قوی، شور و شوق مبلغان، و حمایت خیرین و مردم، به برنامه‌ای منسجم و دقیق برای آموزش، اعزام، و پشتیبانی جهت تبلیغ تشیع و رفع شبهات نیازمندیم.
آیت‌الله مصباح یزدی به گستردگی هجمه‌های فرهنگی تبلیغی علیه تشیع اشاره و ابراز کرد: نیروهای فرهنگی باید در بخش‌های مختلف با توجه به نیازها سازماندهی شوند و باید بدانیم که خطرهای فکری و اعتقادی منحصر به یک گروه خاص نیست و دشمنان با روش‌های گوناگون و از راه‌های مختلف در پی گرفتن دین مردم هستند.
* توکل به امام زمان(عج)کلید حل تمامی مشکلات
وی با بیان اینکه راه حل تمامی مشکلات مدیریت صحیح است، خاطر نشان کرد: باید کسانی با موافقت مراجع برای مدیریت این گونه فعالیت‌ها انتخاب شوند تا در قالب یک ستاد به کار بپردازند و البته در کنار مدیریت صحیح باید هسته‌ای از افراد با صلاحیت و عالم برای همراهی و کمک به مدیران تعیین شوند.
استاد اخلاق حوزه علیمه قم در پایان تأکید کرد: روح تمامی کارها توسل به امام عصر(عج) است و اگر ما صلاحیت داشته باشیم حضرت تمامی کارهای ما را به سر منزل مقصود خواهد رساند وگرنه مشکل از ناحیه کوتاهی‌های ما است.
لازم به ذکر است این جلسه در تاریخ بیستم آذرماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...