علامه مصباح یزدی: نتیجه بی‌بصیرتی در تشخیص تکلیف شرعی، تیشه زدن به ریشه اسلام است

آیت‌الله مصباح یادآور شد: بعضی‌ها، خیلی اوقات فکر می‌کنند به تکلیف شرعی خود عمل می‌کنند، اما عدم آگاهی و بصیرت آن‌ها موجب می‌شود تا تیشه به ریشه اسلام بزنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با بسیج دانشجویی که در تاریخ یازدهم اسفندماه در مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری‌علیه‌السلام با اشاره به روایتی از ائمه معصومین، خاطرنشان کرد: در دوران زندگی انسان، لحظاتی وجود دارد که نسیم الهی می‌وزد، این لحظه‌ها را بشناسیم و غنیمت شماریم و خود را در معرض این نسیم‌های الهی قرار دهیم.
علامه مصباح با بیان این‌که ثمره تلاش و کوشش بسیاری از انسان‌ها، در حد خوردن و نوشیدن و خانه‌ای برای زندگی، خلاصه می‌شود، اظهار داشت: اگر یک ساعت انسان برای خدا کاری را انجام دهد و تشویق و توبیخ مردم برای او ملاک نباشد، این یک ساعت، ارزش و نتیجه‌ای بالاتر از تمام عمر او دارد.
ایشان با اشاره به قدمی که امام (ره) در راه انقلاب اسلامی برداشتند، یادآور شد:‌ به برکت قیام امام (ره) و یارانش، خداوند توفیق داد اسلام را بشناسیم، با اهل‌بیت علیهم‌السلام آشنا شویم و بفهمیم کار برای خدا چیست، امام (ره)‌ حرکتی در عالم پدید آورد که برای میلیاردها انسان زمینه کار خیر فراهم گردید و از هر کار خیری، بهره‌ای برای ایشان جاری است.
وی با اشاره به موعظه‌ای که امام (ره)‌ در بیشتر اوقات به آن سفارش می‌فرموند، بیان داشت: امام (ره) آیه "قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ..." را زیاد می‌خواندند و به آن توصیه می‌کردند و رمز موفقیت و سعادت امام (ره) در همین آیه نهفته است که ایشان ملاک را خداوند قرار دادند و برای او کار می‌کردند.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در این دوران نسیم الهی جاری شده است و باید از این زمان با برکت در جهت بالابردن ارزش‌ها و کسب معرفت تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: وقتی انسان در شرایط عادی زندگی می‌کند، می‌تواند ارزیابی کند که امروز کار او چقدر ارزش دارد، اما تأتیرش را در آینده نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
ایشان افزود: بعضی از قدم‌ها آنقدر ارزش دارد که کسی نمی‌تواند اندازه‌گیری کند. البته عکس این مسأله نیز صادق است و گاهی انسان کاری انجام می‌دهد و می‌داند عقاب دارد اما نمی‌داند چه آثار سوءی خواهد داشت و سال‌ها اثر سوء این عمل در کارنامه او نوشته خواهد شد.
علامه مصباح تأکید کرد: اگر کسی روش غلطی را در جامعه برپا کند، گناه هر کس
که آن کار را انجام دهد، برای برپا کننده آن عمل نیز نوشته می‌شود.
ایشان با اشاره به وقایع صدر اسلام، داستان سقیفه را یکی از آن موقعیت‌های حساس برشمرد و تصریح کرد: کسانی در سقیفه مسیر اسلام را تغییر دادند و کاری کردند که بعد از 1400 سال هنوز دودش به چشم مسلمانان می‌رود و اختلافات امروز، اثر آن بی‌فکری‌ها و دنیاخواهی‌هاست و آنها یقینا در گناه تمام این انحراف‌ها دخیل هستند.
عضو خبرگان رهبری تأکید کرد:‌ اگر زمام جامعه به دست حضرت علی علیه‌السلام بود، امروز جامعه اسلامی رنگ دیگری داشت.
وی افزود: در تاریخ ایران نیز چنین موقعیت‌های حساسی به وجود آمد که مردم در 15 خرداد و 22 بهمن با تبعیت از هدایت‌های امام (ره)، از امتحان سربلند بیرون آمدند و حکومت اسلامی برپا شد و شاید آن روزی که مردم این حرکت را حمایت کردند، نمی‌دانستند چنین برکات عظیمی خواهد داشت و زمینه هدایت میلیون‌ها انسان را فراهم خواهد کرد.
ایشان ادامه داد: تنها دوراندیشان هستند که می‌توانند پیش‌بینی کنند و آثار عمل را بسنجند و کسانی که این دوراندیشی را دارند، اهل بصیرت هستند.
آیت‌الله مصباح با اشاره به درک ناصحیح و بی‌بصیرتی بعضی افراد، اظهار داشت‌: بعضی‌ها، خیلی اوقات فکر می‌کنند به تکلیف شرعی خود عمل می‌کنند، اما عدم آگاهی و بصیرت آن‌ها موجب می‌شود تا تیشه به ریشه اسلام بزنند.
ایشان اضافه کرد: انتخابات یکی از موقعیت‌های حساس زندگی ماست، اگر بصیرت داشته باشیم و کسی را به مجلس بفرستیم که در مسیر تعالی اسلامی و حفظ دستاوردهای اسلام و انقلاب قدم بردارد، ثوابش در نامه عمل ما مستمر خواهد بود و اگر کسی را انتخاب کنیم که نسبت به اسلام هیچ تعهد والتزامی ندارد، گناهش برای ما ابدی خواهد بود و در هر قدمی که بر خلاف اسلام برمی‌دارد، دخیل خواهیم بود.
وی افزود: در اولین دوره ریاست جمهوری، بنی‌صدر از دفاتر بعضی از علما و یکی از نزدیکان بیت امام (ره) مورد حمایت بود، بنی‌صدر که نماینده لیبرالیسم در ایران بود درست مخالف خط امام (ره)‌ حرکت می‌کرد و با نام امام و انقلاب در مسیر نابودی اسلام حرکت می‌کرد. جامعه به او رأی داد، اما این رأی از روی بصیرت نبود، و کسانی که رأی دادند نمی‌دانستند که حتی ممکن است در خون بهشتی‌ها شریک باشند.
علامه مصباح بیان داشت: امتحانات روز به روز تغییر می‌کند، صحنه‌ها عوض می‌شود، باید از خدا بخواهیم به ما بصیرت دهد تا بفهمیم چه کاری انجام می‌دهیم.