آیت‌الله مصباح:‌ شهدا مسیر کمال و تعالی را با سرعت نور طی کردند

علامه مصباح خاطرنشان کرد: اگر ما طفیل شهدائی باشیم که تمام هستی خود را صادقانه و بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط به عشق اهل‌بیت علیهم‌السلام فدا کردند، کافی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در پنجمین یادواره شهدای مؤسسه که در 20 اسفند 90 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن قدردانی از عزیزانی که در برگزاری این یادواره تلاش کردند، اظهار داشت: برای من توفیق است که در این جلسه نورانی شرکت دارم.
علامه مصباح ویژگی‌های عالم دنیا را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ازجمله ویژگی‌های این عالم این است که پدیده‌های آن توأم با تدریج است و دائما در حال تغییر و نو شدن است.
وی افزود: خداوند مراحل زندگی انسان را تدریجی قرار داده و حتی انبیاء نیز در رسیدن به مراتب عالی کمال از ابتدای تولد تا درجه کمال، مراحل و مراتب را تدریجا طی می‌کردند.
ایشان ادامه داد: خداوند انسان را طوری آفرید که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی تدریجا رشد می‌کند و این قاعده استثناء ندارد؛ اما بعضی حرکت‌ها با سرعت بیشتر انجام می‌شود.
آیت‌الله مصباح با تببین زندگی انسان، یادآور شد: اکثر انسان‌ها در طول 70-80 سال با توجه به شرایط زندگی مسیری را طی می‌کنند، اما ‌بعضی سرعت بیشتری دارند و این مسیر را در 7-8 سال طی می‌کنند و حتی بعضی در 8 ماه یا 8 روز به آن درجه از زندگی می‌رسند.
ایشان اضافه کرد: گاهی این سرعت و نبوغ به طور طبیعی است، و گاهی این سرعت اختیاری است و فوت و فن خاص خود را دارد و کسانی که فوت و فن آن را یاد بگیرند، می‌توانند زودتر به درجات عالیه کمال برسند.
وی اظهار داشت: گاهی می‌شود حرکت کندی شتاب بگیرد و به سرعت نور برسد و خداوند چنین راهی را برای انسان باز کرده و مجراهایی را نشان داده که از طریق آنها، این سرعت دست‌یافتنی می‌شود.
علامه مصباح با بیان این‌که شهداء به این درجه رسیدند و با جهاد برای خدا، مسیر کمال را با سرعت نور پیمودند، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شهدا این است که مسیر طولانی کمال را با عنایت ویژه خداوند، به سرعت طی می‌کنند.
ایشان با اشاره به سوره قدر، خاطرنشان کرد: قرآن صریحا بیان می‌کند که شب قدر، افضل از هزار ماه است؛ بنابراین انسان می‌تواند از دریچه‌هایی استفاده کند و مسیر کمال و ترقی را با سرعت نور بپیماید.
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب این بود که این حقایق در جامعه ظهور پیدا کرد.
آیت‌الله مصباح با اشاره به داستان حنظله غسیل الملائکه، خاطره‌ای از شهید ردانی‌پور ذکر کرده و اظهار داشت: این شهید در کنار صداقت و ساده‌زیستی مثال زدنی خود، ارادت ویژه‌ای به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها داشتند، به طوری که آخرین بار که از جبهه به شهرشان آمدند، مقداری پول قرض کرده و به آرزوی محرمیت با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با دختری سیده ازدواج کردند و پس از چند روز نیز به شهادت رسیدند.
وی افزود: شهید ردانی‌پور مرغی بهشتی بود که در این عالم بیگانه بود، با چیزی انس نمی‌گرفت، او از کسانی بود که ره صد ساله را یک شبه طی کردند.
آیت‌الله مصباح تأکید کرد: من معتقدم اگر این انقلاب هیچ فایده دیگری بجز رشد چنین افراد با ایمان و با اخلاص نداشت، در این صورت نیز ما هیچ ضرری نمی‌کردیم. اگر این معنا را باور نکنیم، ارزش شهادت را درک نکرده‌ایم، ارزش اخلاص را نفهمیده‌ایم و ارزش بندگی خدا را ندانسته‌ایم.
وی افزود: اگر ما طفیل چنین افرادی باشیم که تمام هستی خود را صادقانه و بدون هیچ چشم‌داشتی، فقط به عشق اهل‌بیت علیهم‌السلام فدا کردند، کافی است.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!