حضرت علی علیه‌السلام از اجرای حد حتی بر فرزند خویش هیچ‌گونه ابائی نداشت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در جهان نمی‌توان حاكمانی یافت كه واقعا درصدد باشند كه آنچه خواست پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله و علی علیه‌السلام بود، در جامعه پیاده كنند، ابراز داشت: حتی در كشور ما نیز برخی از مسئولین روحانی بر سركار آمدند كه باوری به آن نداشتند و حتی برخی رفتارهای مكارانه، فریب كارانه، نقشه كشی‌ها و گرایش به دنیاو تجملات آنها، به معاویه بیشتر شباهت داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از روحانیون نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به تحولات فراوان در تاریخ كه غالبا با تنش‌ها، برخورد‌ها و كشتارها همراه بوده است، اظهار داشت: برخی از فیلسوفان با نگاهی مادی انسان‌ها را نوعی از حیوان می‌دانند كه صفتی شبیه گرگ در او وجود دارد، كه این صفت غریزی موجود در او سبب تجاوز به دیگران و ظلم و ستم می‌شود.  

علامه محمد تقی مصباح یزدی ادامه داد: ایشان بر همین اساس تئوری‌های سیاسی و حكومتی خود را شكل دادند و با تصریح بر اینكه انسان‌ها گرگ هستند، وظیفه اصلی حكومت را كنترل افراد برای جلوگیری از تجاوزات و ستم‌ها و تأمین امنیت دانستند.

وی با اشاره به اینكه در این نوع تفكر آنچه بالاصاله اهمیت دارد، تأمین امنیت و جلوگیری از ستم است، افزود: از نظر ایشان، برای تأمین این هدف، می‌توان از هر وسیله و ابزاری حتی دروغ، فریب و مجازات استفاده كرد و در واقع هدف، وسیله را توجیه می‌كند و این همان سیاست ماكیاولی است كه امروز نیز در همه جای دنیا قابل مشاهده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه تأمین نان، مسكن و بهداشت نیز به عنوان حقوق انسان‌ها بعد از تأمین امنیت مورد توجه حكومت‌هاست، ادامه داد: آنها معتقدند كه با مردمی گرگ صفت سرو كار دارند و باید به نوعی آنها را مدیریت و كنترل كنند، حال چه دین داشته باشند یا نداشته باشند؛ و همه مخالفت‌ها مانند تظاهرات و تجمعات تا زمانی كه امنیت را به خطر نیانداخته است، قابل گذشت است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در مقابل، نظر دیگری وجود دارد، ابراز داشت: در این تفكر که متعلق به اسلام است، انسان ذاتا گرگ نیست، هرچند زمینه‌هایی در اوست كه می‌تواند از گرگ بدتر شود، همانگونه كه زمینه بهتر شدن از فرشته نیز در او وجود دارد.

وی با اشاره به ابعاد مختلف انسان ابراز داشت: نیاز‌های انسان تنها مادی نیست، بلكه عمده نیاز‌های انسان مربوط به بعد روانی و معنوی اوست كه انسانیت انسان را تشكیل می‌دهد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه گاهی از نیازهای غیرمادی به نیاز فرهنگی تعبیر می‌شود، ادامه داد: نهایتا در برخی حكومت‌ها به هنر و موسیقی به عنوان نیازهای فرهنگی مردم توجه می‌شود و به ندرت حکومتی را می‌توان یافت كه در آن متصدیان مدیریت جامعه بیش از نیازهای مادی و فرهنگی مذكور، و در جهت رفع دیگر نیازهای اصیل بشری گام برداشته باشند، مگر در حكومت‌هایی كه توسط انبیاء و امامان معصوم تشكیل شده است و درآن‌ها به نیازهای معنوی حقیقی مردم توجه شده است.

وی با اشاره به ظهور اسلام و تشکیل حكومت اسلامی، نمونه كامل حكومت اسلامی را در حكومت علی(ع) متبلور دانست و افزود: در چهار دهه اخیر تفكری در دنیا پیدا شد كه مطرح كنندگان آن كسانی بودند كه خود را پیرو پیامبر اسلام(ص) و علی(ع) می‌دانستند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) حتی در پاریس در پاسخ به سئوالات برخی از خبرنگاران، الگوی حكومتی خود را حكومت حضرت علی(ع) معرفی كردند، و از عمق دل به آن باور داشتند.

وی با اشاره به اینكه در جهان کمتر می‌توان حاكمانی یافت كه واقعا درصدد باشند كه آنچه خواست پیامبر(ص) و علی(ع) بود، در جامعه اجرا كنند، ابراز داشت: حتی در كشور ما نیز برخی از مسئولین روحانی بر سركار آمدند كه باوری به آن نداشتند و حتی برخی رفتارهای مكارانه و فریب كارانه آنها، و گرایششان به دنیاو تجملات، به معاویه بیشتر شباهت داشت.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از رفتارهای حضرت علی(ع) اظهار داشت: گاهی تكرار برخی شنیده‌ها سبب عادی شدن آنها برای ما می‌شود، در حالیكه بسیار شگفت آور است كه رئیس یك جامعه عظیم اسلامی، از نان جویی تناول كند كه باید آن را با زانو تكه می‌كرد، با یتیمان می‌نشست و برای آنها نان می‌پخت، و از اجرای حد حتی بر فرزند خویش هیچگونه ابائی نداشت.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: شاید نمونه‌های كوچكی از رفتار علی(ع) را می‌توان در حضرت امام(ره) مشاهده كرد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم ابراز داشت: زندگی عبث و بیهوده نبوده و حق نیز خود را آشكار خواهد كرد، اما وظیفه ما اینست كه ابتدا نگاهی به خود بیندازیم و خود را شناخته و به اصلاح خود بپردازیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: زمانی كسانی نماینده مجلس می‌شدند كه تنها به خاطر احساس وظیفه، تن به نمایندگی می‌دادند و شركت در مجلس برای آنها نوعی ریاضت بود، اما چون تكلیف می‌دیدند، مجبور به انجام آن بودند، اما امروز تا چه اندازه این تفكر در بین افراد وجود دارد؟!

علامه مصباح یزدی افزود: متأسفانه بعضی از ما گاهی برای منافع شخصی خودمان، فردی را به عنوان اصلح معرفی می‌كنیم، درحالی که واقعا اصلح نیست؛ یعنی اگر نماینده شدن یك شخص به نفع ما باشد، از او حمایت كرده و به او رأی می‌دهیم و اگر كسی با ما نباشد، هرگز او را اصلح نمی‌پنداریم؛ و از آنجا كه رأی دادن را نوعی حق برای خود می‌دانیم، معتقدیم به هركس بخواهیم می‌توانیم رأی بدهیم، در حالیكه تكلیف خود در شناخت اصلح و رأی دادن به او را فراموش می‌كنیم.

وی با تأكید بر اینكه اولین وظیفه ما اصلاح خودمان است، به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) اشاره و خاطر نشان كرد: شخص مؤمن صبح و شام خودش را متهم می‌كند و در هر حادثه‌ای به نقصی برخورد كند، ابتدا به خود توجه می‌كند كه او چه نقصی داشته است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان به سئوالات برخی از حاضران نیز پاسخ گفت.

گفتنی است این مراسم اول آبان ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...