مقدمه گردآورنده

 

 

مقدمه گردآورنده

 

آنچه به حضور امت عزیز تقدیم مى‌شود، ره‌آورد چهل ساله‌اى از كوى دوست است. نسیمِ این معانى را از بیان اندیشمندى فرزانه، اسلام‌شناسى محقق، غرب و شرق‌شناسى مدقق و حكیمى هستى‌شناس گرفتیم. آن شاگرد شاكر امام كه چهل سال بر آستان جانان، خوشه‌چینِ خرمن معرفتِ ایشان بود؛ یعنى كوكب درّى، حضرت آیت‌الله علامه مصباح یزدى ـ حفظه الحفیظ ـ كه سیرى تقریباً چهل ساله در ساحل این اقیانوس آرام و بى‌كرانه داشته است.

محصولى كه به بازار معرفت عرضه مى‌شود، حاصل «یازده» جلسه از سخنان آیت‌الله مصباح، این باریافته به بارگاه امام است. این گفتارها در فاصله پنج سال (68، 69، 72، 74 و 78) افاضه شده و مكان و مخاطب این سخنان، مختلف بوده است؛ یعنى از دانشگاه مشهد مقدس تا دانشگاه هامبورگ و لبنان، از مصاحبه با رادیو تا سخنرانى براى مردم، از پیش‌خطبه نماز جمعه سنقر همدان تا سمینار تخصصى بزرگداشت امام و آراى تربیتى او در یاسوج و... تكیه و تأكید اصلى بر همان یازده جلسه است؛ ولى برحسب نیاز، به تألیفات دیگر ایشان مراجعه كرده‌ایم كه در پاورقى به آن‌ها اشاره شده است.

این گفتار را در پنج فصل و یك چكیده سخن گرد آوردیم كه در ذیل مى‌بینید:

فصل اوّل: كلیّات؛

 

فصل دوم: ابعاد شخصیتى حضرت امام خمینى(رحمه الله)؛

فصل سوم: آراى تربیتى حضرت امام خمینى(رحمه الله)؛

فصل چهارم: راهبرد امام در دفاع از ارزش‌ها؛

فصل پنجم: اهداف و آرمان‌هاى حضرت امام خمینى(رحمه الله).

پنهان مباد كه باید از این نوشتار، به قدر وسع این یازده جلسه انتظار داشته باشیم و نه به مقدار حضرت امام(رحمه الله) و نه به اندازه معرفت حضرت استاد ـ زید عزّه العزیز. وانگهى به فرموده خود حضرت استاد، اولا بناى ایشان بر بیان نكردن مطالب واضح و تكرارى است و ثانیاً حضرت استاد، از مقدار اطلاعات مخاطب با خبر نبوده است تا مطالب جدید و غیر تكرارى بگوید. با این وصف، باز هم تلاش استاد بر این بوده است كه از تكرار مكررات بپرهیزد؛ حتى ذكر نام استادان، شاگردان امام و تألیفات ایشان را نیز سربسته گذاشته یا به اجمال اشاره فرموده است. منظور این‌كه افزون بر محدود بودن این یازده جلسه (منبع اصلى نوشتار) دأب حضرت استاد نیز بر گزیده‌گویى است. با اجازه ایشان، برخى اشارات این بزرگوار را اندكى تفصیل دادیم و در پاورقى آوردیم؛ مانند «تألیفات، اساتید و...». به این لحاظ، اگر اسمى از گردآورنده در پاورقى آورده‌ایم، براى آن بوده است كه اگر خواننده با اشتباهى مواجه شد، بداند ما خطا كرده‌ایم، نه حضرت استاد.

در اول و آخر و ظاهر و باطن، مملوِّ دشت و آسمان و به‌اندازه شكرِ تمام شاكران، خداى یكتا را سپاس مى‌گزاریم؛ حمدى بى‌ابتدا و سپاسى بى‌انتها، به سبب این توفیقى كه رفیق ما شد. امید آن داریم كه سعى ما در این وادى مقدس، باصفا بوده باشد و مورد رضاى استاد و شاگرد كه خشنودى خدا در خرسندى ایشان است.

 

در پایان، ضمن تشكر از تمام مسؤولان مدیریت تدوین متون، براى حضرت امام راحل(رحمه الله) رحمت رحمان و براى شاگرد شاكرش، این كوكب درّى، جناب استاد مصباح یزدى، سلامت و طول عمر باعزّت خواهانیم.

خوشا مصباح و وضع كم‌مثالش *** «خداوندا نگهدار از زوالش»

«بگذرد بر دوستانت، هر خزانى چون بهارى *** رو كند بر دشمنانت، هر بهارى چون خزانى»

 

والحمد لله رب العالمین

1384/07/14= یكم رمضان المبارك 1426

على احمدى خواه