علامه مصباح یزدی: اعتقاد به اسلام، پیروی از ولایت‌فقیه و روحیه مقاومت، مهم‌ترین شاخص‌های اصلح است

 عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه روحیه‌ی سازش‌پذیری به شدت در مسئولین و برخی نامزدها وجود دارد. چرا که آن‌ها دوست دارند بدون سروصدا و با آرامش کامل به کار خود بپردازند. و همین مسأله نقطه ضعف مسئولین است. اگر در مقاطعی از دفاع مقدس هم با مشکلی روبه‌رو شدیم، به‌خاطر همین روحیه‌ی سازش‌کاری بود که در نهایت جام زهر را به امام چشاند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و ‌پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست‌وپنجمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به‌این‌که حضرت امام خمینی (ره) نعمت بزرگی است که خداوند متعال به ما عطا کرده است، خاطرنشان کرد: امروز، وظائف اجتماعی و سیاسی به عنوان وظیفه شرعی و اسلامی کاملا مشخص و واضح است. درحالی‌که در گذشته تقوا و وظائف شرعی به نماز و روزه و ذکر مصیبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) محدود می‌شد و حضرت امام خمینی (ره) نیمی دیگر از وظائف شرعی که مربوط به حوزه اجتماع و سیاست بود را احیا کرد واین یکی از ابعاد برکات وجودی ایشان است.

وی با اشاره به‌این‌که مسأله‌ی ولایت‌فقیه سابقه در غیبت صغری و حتی در زمان حضور ائمه‌ (علیهم‌السلام) دارد، اظهار داشت: امام خمینی (ره) در عمل، ولایت‌فقیه را احیا کرد. امام خمینی (ره) در واقع آبروی 50 ساله خود را برای احیای این مسأله بر کف دست گرفت. آن‌هم در شرائطی که خیلی زمینه مساعد نبود.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به‌این‌که حدود 3 دهه از عمر حضرت امام خمینی (ره)در راه تلاش و فداکاری برای تشکیل نظام اسلامی گذشت، ابراز داشت: بعد از گذشت 50 سال از طرح جدی مسأله ولایت فقیه، هنوز مسائل مربوط به ولایت‌فقیه به‌ صورت کامل حل نشده‌است و آن‌گونه که باید روی این مسأله کار نشده است.

وی خاطرنشان کرد، امروز کتاب‌های فقهی زیادی درباب صلاه و طهارت نوشته‌شده است، اما در عین‌حال مسأله حکومت اسلامی با این اهمیت کم‌تر مورد توجه قرارگرفته است.

وی با اشاره به مثال‌هایی ابراز داشت: علاوه بر بحث‌های کلی فقهی، باید نیازهای مردم هم درنظر گرفته شود و لذا همان‌گونه که مباحث فقهی تشکیل حکومت اسلامی باید مورد توجه قرارگیرد، موضوعات مختلف حکومت مانند اقتصاد نیز، باید به‌صورت تخصصی مورد بحث و تحقیق قرار گیرد. چون صرف بیان حکم شرعی مشکلات مردم را حل نمی‌کند بلکه باید در کنار آن متخصصینی باشند که موضوعات را نیز شناسایی کرده و احکام را بر آن‌ها تطبیق دهند.

علامه مصباح یزدی با بیان این‌که مسائل مختلفی در نظام اسلامی مطرح شد که نیاز به بررسی دارد، اظهار داشت: مشروعیت قانون اساسی به خاطر امضای حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان ولی‌فقیه است. چون مشروعیت حکومت به وی بستگی دارد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به رابطه مسئولان اجرایی با ولایت‌فقیه اظهار داشت: بنا بر نظر حضرت‌امام(ره) اگر همه مردم به شخصی به‌عنوان رئیس‌جمهور رأی دهند، اما ولایت‌‌فقیه او را نصب نکند، طاغوت خواهد بود.

وی ادامه داد: تأکید امام و مقام معظم رهبری بر وجوب مشارکت مردم در انتخابات آن را به یک وظیفه واجب تبدیل می‌کند که موجب عزت و اقتدار نظام می‌شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نحوه شناسایی ولی‌فقیه توسط خبرگان رهبری اظهار داشت: از نظر قانون جمهوری اسلامی، روش تعیین رهبری، بهترین روشی است که بر اساس آن می‌توان حکم شرع را در معرفی ولایت‌فقیه پیاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ملاک‌های اصلح برای انتخاب رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر گفته شود اکثریت مردم با توجه به فشارهای اقتصادی به‌ویژه در سال‌های اخیر، حل مشکل گرانی‌ها را در اولویت انتخاب خود قرار می‌دهند، سخنی بیهوده نیست. البته باتوجه به شرائط حق هم دارند. اما برای کسانی‌که انگیزه دینی قوی دارند این سؤال مطرح می‌شود که آیا اولویت دیگری وجود ندارد؟

علامه مصباح یزدی با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) اظهار داشت: مردم نه برای شکم، بلکه به‌خاطر دین‌شان انقلاب کردند و لذا وقتی امام خطرات را برمی‌شمردند، بالاترین خطر را، احساس خطر برای دین می‌دانستند.

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در دوره‌های مختلف اظهار داشت: کم‌کم کار به‌جایی رسید که در بین شعارهای نامزدها، حتی یک مورد نیز اسلام و دغدغه دینی مطرح نمی‌شد.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: برخی سیاست‌مداران علی‌رغم این‌که خودشان افراد متدین و اهل تهجد هستند، شعارهای اسلامی در بین سخنان‌شان وجود ندارد، چرا که این‌گونه به آن‌ها القاء‌شده است که مردم از این مسائل دوری می‌کنند. و بالعکس اگر مثلا گفته شود گشت ارشاد را برمی‌دارم، مردم اقبال خواهند داشت.

وی با اشاره به وظیفه روحانیت در عصرحاضر خاطرنشان کرد: آیا ما نیز باید آلت دست کاندیداهایی شویم که شعارهای اقتصادی سر می‌دهند یا باید دغدغه دین و اسلام را داشته‌باشیم که خواسته مردم از انقلاب‌شان بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که شبهات زیادی در خصوص اسلام و به‌ویژه ولایت‌فقیه در حال مطرح شدن است، اظهار داشت: این درحالی‌است که تریبون و رسانه برای تقویت اسلام و ولایت‌فقیه بسیار اندک است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی نهادهای وابسته به روحانیت  و نظام، به‌جای این‌که به ترویج ولایت‌فقیه به‌عنوان نماد اسلام بپردازند، آن‌را در حد ولایت بر صغار و مجانین پایین آورده‌اند. کار نکردن در این زمینه به معنای پایمال کردن خون ده‌ها هزار شهید است.

علامه‌مصباح یزدی با اشاره به عزتی که در پرتو تشکیل نظام اسلامی حاصل شده است، ‌اظهار داشت: امروز دشمنان اذعان دارند که بسیاری از مشکلات جهانی بدون حضور ایران قابل حل نیست و این عزت به‌خاطر وجود شخص امام خمینی(ره) و جانشین برحقش، مقام معظم رهبری است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ما امروز باید تلاش کنیم تا اولا مردم را متوجه باورها و ارزش‌های اسلامی کنیم و ثانیاً در انتخابات، باورها و ارزش‌های نامزدها را مورد ارزیابی قرار دهیم. چرا که در طول تاریخ انقلاب هر ضربه‌ای که نظام خورده است، به‌خاطر وجود مسئولینی بوده که اعتقاد چندانی به ارزش‌های اسلامی و ولایت‌فقیه نداشته‌اند و یا حتی خود را رقیب ولایت‌فقیه می‌دیده‌اند.
وی دشمن‌شناسی و فراست در شناخت حیله‌های دشمنان را از دیگر ملاک‌های کاندیدای اصلح دانست و گفت: مسئول نظام اسلامی باید روحیه مقاومت در برابر استکبار و دشمنان داشته باشد.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: هرچند نمی‌توان کسی را یافت که در همه ملاک‌ها در حد اعلا باشد، اما باید حد نصاب در پای‌بندی به ارزش‌های اسلامی، تبعیت از ولایت‌فقیه و روحیه‌ی مقاومت و سازش‌ناپذیری در او وجود داشته‌باشد و من حیث‌المجموع در این جهات بر دیگران برتری داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه روحیه‌ی سازش‌پذیری به شدت در مسئولین و برخی نامزدها وجود دارد. چرا که آن‌ها دوست دارند بدون سروصدا و با آرامش به کار خود بپردازند و منافع خود و خانواده‌شان را تأمین کنند. و همین مسأله نقطه ضعف مسئولین است. اگر در مقاطعی از دفاع مقدس هم با مشکلی روبه‌رو شدیم، به‌خاطر همین روحیه‌ی سازش‌کاری بود که در نهایت جام زهر را به امام چشاند.

وی افزود: این‌که برخی ادعا می‌کنند هم می‌توان تحریم نشد و هم عزت خود را در مقابله با استکبار و آمریکا حفظ کرد، در عمل با تناقض روبه‌رو است.

علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: لذا در انتخابات باید کسی را انتخاب کنیم که در مرحله‌ی اول معتقد به ارزش‌های اسلام، تابع ولایت‌فقیه و دارای روحیه‌ی مقاومت باشد و بعد از آن به سایر تخصص‌های علمی و عملی او توجه شود.

گفتنی است بیست‌وپنجمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) امروز بیستم اردیبهشت‌ماه در سالن‌ همایش‌های این مؤسسه برگزار شد.

برای‌ دریافت‌ فایل‌ صوتی‌ این‌ جلسه‌ این‌جا را کلیک‌ کنید!