علامه مصباح یزدی: مراقب آسیب‌ها و آفت‌ها در انتخابات باشیم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما در كنار توجه به شاخصه‌های لازم برای كاندیدای اصلح، باید آسیب‌هایی كه ممكن است موجب بروز خطا در انتخاب شود را هم مد نظر قرار دهیم و راه در امان ماندن از آنها را هم بدانیم.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در یازدهمین نشست سراسری جوانان دفتر پژوهش‌های فرهنگی، با اشاره به نقش و جایگاه مردم در تصمیمات اجتماعی در رژیم گذشته، گفت: در آن دوران مردم ما باور نمی‌كردند كه روزی بتوانند در حكومت نقشی داشته باشند و مسئولان مملكت را خودشان انتخاب كنند.

وی افزود: اما امروز به بركت انقلاب، این مردم هستند كه مسئولان اجرایی مورد نظر خود را انتخاب می‌كنند و همه دنیا اعتراف دارند كه در هیچ جای دیگری انتخابات به این شكل، آزاد برگزار نمی‌شود. لذا ما قدر این موقعیت را بدانیم و توجه داشته باشیم كه چه ملاك‌ها و معیارهایی را برای انتخاب كاندیدای مورد نظر خود در نظر بگیریم.

آیت‌الله مصباح یزدی هم‌چنین گفت: تذكر این نكات برای این است كه جدی‌تر به انتخابات نگاه كنیم و آن را تنها یك حق كه هر گونه خواستیم از آن استفاده كنیم،‌ندانیم. ما در انتخابات دو تكلیف داریم؛‌ اول: حضور در پای صندوق‌ رأی؛ دوم: شناسایی و رأی دادن به كاندیدای اصلح.

استاد عالی فلسفه با اشاره به نقش هر رأی در انتخابات، گفت: با توجه به این‌كه نتیجه انتخابات حاصل رأی نصف همه رأی‌دهندگان به علاوه یك است، حتی یك رأی هم در نتیجه مؤثر است؛ اما ممكن است كسانی از این امر غفلت كرده و برای رأی خود اهمیتی قائل نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن طرح این سؤال كه معیار انتخاب اصلح چیست، چنین ادامه داد: در این زمینه بحث‌های زیادی مطرح شده كه جامع‌ترین آنها فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری است. ایشان در بیانات اخیر خود ملاك‌هایی را برای شناسایی اصلح عنوان فرمودند و در نهایت هم گفتند كه باید مجموع این ملاك‌ها در نظر گرفته شود؛ بنا بر این باید توجه داشت كه نگاه جداگانه به هر یك از این معیارها ممكن است موجب گمراهی با نقص در شناسایی اصلح شود.

وی در ادامه گفت: ما در كنار توجه به شاخصه‌های لازم برای كاندیدای اصلح، باید آسیب‌هایی كه ممكن است موجب بروز خطا در انتخاب شود را هم مد نظر قرار دهیم و راه در امان ماندن از آنها را هم بدانیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن تبیین عوامل مؤثر در شناخت اصلح و انتخاب او، گفت: خواسته‌ها و تمایلات درونی و عادت‌های انسان از عواملی هستند كه می‌تواند شناخت او را به انحراف بكشاند و یا بعد از شناخت درست، رفتاری بر خلاف آن را موجب شود. مثلاً ممكن است كسی بداند كه فلان غذا برای سلامتی او مضر است، اما چون آن غذا را دوست دارد به شناخت خود توجه نكرده و از آن غذا استفاده كند.

علامه مصباح یزدی علاقمندی و تعلق خاطر را از عوامل مؤثر در شناخت و یا نادیده گرفتن آن عنوان كرد و افزود: امور مختلفی موجب به وجود آمدن علاقه بین افراد می‌شود كه از جمله آنها می‌توان به دریافت كمك‌های مالی، وابستگی به پست و مقام و یا تعریف و تمجیدهای دیگران اشاره كرد.

وی ادامه داد: چگونه می‌توان سرنوشت هفتاد میلیون مسلمان را به دست كسی سپرد كه تحت تأثیر چنین عواملی است و برای رسیدن به علایق خود حاضر است دست به هر كاری بزند؟

آیت‌الله مصباح یزدی هم‌چنین گفت: البته ممكن است افراد متدین و حزب‌اللهی به این واسطه كه كسی به نظام و اسلام خدمتی كرده، نسبت به او محبت داشته باشند؛ اما نباید از این نكته غفلت كنیم كه افراط در همین محبت مقدس كه بر اساس ارزش‌های اسلامی ایجاد شده، می‌تواند مانع دیدن نقاط ضعف و یا مقایسه فرد مورد نظر با دیگران شده و از همین رو در تصمیم‌گیری صحیح تأثیر منفی داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاكید بر این‌كه این عوامل علاوه بر تأثیرگذاری در شناخت انسان می‌تواند مانع انتخاب صحیح وی پس از شناخت درست شوند، گفت: هیچ یك از ما از آسیب این عوامل در امان نیستیم و برای این‌كه تحت تأثیر احساسات، تمایلات، رفاقت‌ها و علاقمندی‌های خود قرار نگیریم، باید از طریق خودسازی آنها را كنترل كنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: برای این‌كه انتخاب درستی داشته باشیم، لازم است مجموع مزایا و محاسن یك فرد و نقاط قوت و ضعف او را در نظر بگیریم و سپس حاصل جمع آنها را با افراد دیگر مقایسه كنیم، تا بتوانیم از میان افراد مختلف، بهترین گزینه را بشناسیم.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: آسیب‌هایی كه ممكن است نتیجه انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد و ما باید از آنها پرهیز كنیم، را می‌توان به چند بخش تقسیم  كرد. بخش اول نقاط ویژگی‌های شخصیتی هر یك از كاندیدای مورد نظر ما است. یك شخص ممكن است در كنار محاسن فراوانی كه دارد، یك عیب داشته باشد، كه همه آن محاسن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی غرور و خود بزرگ‌بینی را به عنوان بزرگ‌ترین عیب انسان برشمرد و گفت: این عیب چشم و گوش انسان را به روی واقعیت‌ها می‌بندد و موجب می‌شود خود را تافته جدا بافته و برتر از دیگران بداند. این عیب كه نمونه‌هایی از آن را در برخی مسئولان 30 ساله اخیر می‌توان سراغ گرفت، به حدی خطرناك است كه طولانی‌ترین خطبه نهج‌البلاغه با عنوان قاصعه به این امر و نتایج زیان‌بار آن اختصاص یافته است.

علامه مصباح یزدی افزود: غرور، استبداد به رأی را به دنبال دارد و موجب می‌شود شخصی كه مبتلا به این صفت شده خود را از مشورت با دیگران بی نیاز دانسته و برای نظرات دیگران ارزشی قایل نباشد.

استاد حوزه علمیه دومین بخش از آُسیب‌هابی كه انتخابات را تهدید می‌كند،‌مربوط به انتخاب‌كنندگان دانست، و گفت: اهمیت ندادن به شناخت اصلح و یا انتخاب كردن بر اساس تمایلات و تعلقات آفتی است كه ممكن است انتخاب‌كنندگان به آن مبتلا شوند و ما نباید از این خطر غافل باشیم.

وی سومین آسیب را از ناحیه عوامل پیرامونی از قبیل تبلیغات عنوان كرد، و افزود: ممكن است شرایط به گونه‌ای ترتیب داده شود كه افرادی كه در صدد شناخت فرد اصلح برآمده‌اند، به اشتباه بیافتند. نقش تبلیغات در این زمینه به حدی است كه می‌تواند كسی مثل حضرت امیر ـ‌علیه‌السلام‌ـ را تارك‌الصلاة معرفی كند!

علامه مصباح یزدی با اشاره به اخبار متضادی كه از طریق بعضی رسانه‌ها و مطبوعات منتشر می‌شود، گفت: برای در امان ماندن از اشتباه ناشی از تبلیغات یا اخبار نادرست باید به منابع و افراد مطمئن و مورد وثوق مراجعه كنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین گفت: البته در مراجعه به این منابع و افراد هم نباید ساده‌انگارانه به هر گفته‌ای اعتماد كنیم و باید دقت داشته باشیم كه منابع اطلاعات ایشان به آفت خطا و تحریف مبتلا نشده باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی با یادآوری فرمایش اخیر مقام معظم رهبری، تأكید كرد: ما به خاطر احتمال اشتباه نمی‌توانیم دست از تحقیق برداریم و یا از انجام تكلیف اجتماعی خود صرف نطر كنیم؛ بلکه لازم است تا رسیدن به حجت شرعی و در حد توان به دنبال شناختن کاندیدای اصلح باشیم.

وی افزود: با پیش‌گرفتن چنین شیوه‌ای در انتخاب كاندیدای اصلح عسر و حرج پیش نخواهد آمد و حتی در صورت انتخاب نادرست، ما نه تنها در پیشگاه الهی مورد مؤاخذه نیستیم، بلكه مأجور هم خواهیم بود؛ هم‌چنان‌كه در احكام فردی هم این‌چنین است.

عضو شورای فقهای جبهه پایداری هم‌چنین گفت: باید توجه داشته باشیم كه منظور از اصلح، اصلح نسبی است و انتظار این‌كه یك انسان عادی و غیر معصوم عاری از هر ضعف و اشتباهی باشد، خطاست. بر همین اساس ما باید در میان كاندیداهای موجود به دنبال انتخاب فردی باشیم كه بیش از سایرین به نفع اسلام و مسلمین باشد؛ هر چند ممكن این فرد دارای نقاط ضعفی نیز باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: ما نباید از این مسأله غافل شویم كه همه ما انسان‌های ضعیفی هستیم كه به كمك‌های خداوند نیازمندیم و باید در هر كاری به او توكل كنیم و از دعا و تضرع و توسل به ائمه و اولیاء الهی غافل نشویم.

گفتنی است یازدهمین نشست سراسری جوانان دفتر پژوهش‌های فرهنگی روز جمعه،  27 اردیبهشت 92 در محل اردوگاه یاوران مهدی قم برگزار شد.

برای مطالعه متن کامل سخنرانی این‌جا را کلیک‌کنید!