علامه مصباح: زندگی دنیا، تنها در صورتی ارزشمند است كه به مسئولیت خود عمل كنیم

عضو خبرگان رهبری گفت: اگر كسی از عمق دل به این مسأله كه زندگی دنیا فقط مرحله جنینی برای آماده شدن جهت زندگی ابدی است، باور داشته باشد، بدون ترس زیر تانك می‌رود و شخصیتی مانند امام(ره) او را رهبر خود عنوان می‌كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از طلاب استان آذربایجان غربی و اعضای جامعه اسلامی  دانشگاه شیراز، با اشاره به اینكه انسان باید در وهله اول جایگاه خود را در نظام هستی بیابد، اظهار داشت: نگرش‌های انسان‌ها در این زمینه به دو گونه كلی تقسیم می‌شود: یك نگرش در اثر غرائز طبیعی به دنبال ارضای خواست‌های زندگی است و برای زندگی دنیا، اصالت قائل است. حتی بسیاری از دین داران نیز، زندگی این دنیا را اصل دانسته و دین را در حاشیه آن می‌دانند از این جهت كه عمل به دین سبب بهبود همین زندگی خواهد شد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با بیان اینكه در نگرش دوم، عمر كوتاه انسانی در این دنیا تنها یك مقدمه و سفری كوتاه در مقابل زندگی اصلی و مقصد قلمداد می‌شود، اظهار داشت: در واقع در این بینش، این دنیا یك دوره جنینی انگاشته می‌شود كه انسان می‌تواند با اختیارخود، زندگی حقیقی خود را بسازد. زندگی‌ای كه ابدی خواهد بود و اگر عمر انسان در این دنیا هزاران سال هم می‌بود، باز در مقابل زندگی ابدی، یك دوره جنینی كوتاه تلقی می‌شد.

وی افزود: بعد از شناخت موقعیت خود در جهان هستی، باید موقعیت خود را نسبت به جامعه بسنجیم و در واقع ببینیم برای چه خلق شده و چه سرنوشتی خواهیم داشت و چه وظیفه‌ای در مقابل خانواده، محله، شهر، كشور و جامعه بشری داریم؟ به عنوان نمونه در برابر تلویزیون و رسانه‌ها باید چه عكس العملی نشان دهیم؟ آیا باید مانند اكثر افراد از آن تأثیر بگیریم یا در مقابل آن، نقش و مسئولیتی هم داریم؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه همه پدیده‌های اجتماعی آفاتی هم دارند، اظهار داشت: حال كه اطمینان داریم در پس این دنیا، حیات ابدی قرار دارد و ما نیز رها و بیهوده خلق نشده و در اجتماع وظیفه‌ای داریم، باید وظیفه خود را شناخته و به آن عمل كنیم.

وی ادامه داد: هرچند خداوند به افساد انسان‌ها در زمین و خونریزی آنها علم داشت و حتی ملائكه نیز پیش‌بینی كرده بودند، اما خداوند بالاتر از آن را هم می‌دانست و آن اینكه انسان می‌تواند با انتخاب آگاهانه به كمال برسد و ارسال پیمبران نیز برای همین امر بود.

علامه مصباح یزدی بر اساس روایتی، علما را جانشینان پیامبر(ص) دانست و با اشاره به اینكه علما اولا خودشان دین را شناخته و به آن عمل می‌كنند و در مرحله بعد به دیگران هم می‌شناسانند، افزود: بر اساس بینش دینی، انسان آگاه نمی‌تواند مسئولیت‌های اجتماعی را از خودش سلب كند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأكید بر لزوم تقویت احساس مسئولیت در خود ادامه داد: باید بدانیم چه جایگاهی داریم و باید به وظایف خود عمل كنیم و مرحله اول آن فهم دین است كه در شعاع فهم دین بسیاری از مطالب را باید بفهمیم و یاد بگیریم.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم، زندگی دنیا را لهو و لعب دانست و خاطر نشان كرد: در صورتی زندگی این دنیا ارزش دارد كه به مسئولیت خود بپردازیم و زندگی اصلی خود را بسازیم، وگرنه این دنیا هیچ ارزشی نخواهد داشت، همانگونه كه امروز بسیاری از فیلسوفان و دانشمندان كه این نگرش دینی را ندارند، به پوچ گرائی رسیده‌اند.

علامه مصباح یزدی با بیان اینكه از مهمترین رسالت‌های انبیاء این بود تا به مردم بفهمانند كه هدف اصلی خلقت انسانها چیست و زندگی ابدی را برای آنها یادآوری كنند، ادامه داد: متأسفانه حتی كسانی كه زندگی ابدی را باور كرده‌اند، در عمل خیلی به آن پایبند نیستند و به گونه‌ای رفتار می‌كنند كه گویا زندگی حقیقی، همین دنیاست.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان كرد: اگر كسی همچون قاسم بن الحسن(ع) واقعا زندگی ابدی را باور داشته باشد، مرگ را شیرین‌تر از عسل می‌داند.

وی ادامه داد: اگر كسی از عمق دل به این مسأله كه زندگی دنیا فقط مرحله جنینی برای آماده شدن جهت زندگی ابدی است، باور داشته باشد، بدون ترس زیر تانك می‌رود و شخصیتی مانند امام(ره) او را رهبر خود عنوان می‌كند. همین بینش دینی سبب شد كه در طول تاریخ، علما به دنیا بی‌اعتنا بوده و دائم نگران این باشند كه مبادا به وظیفه شان عمل نكرده باشند.

لازم به ذكر است این مراسم پرشور، 5 بهمن ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!