علامه مصباح: انجام وظیفه شغلی با نیت لبخند امام عصر(عج)، اجر کار را میلیون‌ها برابر می‌کند

علامه مصباح یزدی افزود: اگر کسی بتواند نیت خود را از کاری که انجام می‌دهد، رضای خدا و انجام کار جهت تقرب به خداوند قرار دهد، ارزش کار او ، هزاران بلکه میلیون‌ها برابر می‌شود. بلکه همین نیت که کار برای لبخند اولیای الهی و امام زمان (عج) باشد نیز سبب کسب اجر فراوان می‌شود؛ این در حالی است که در حجم کار تغییری حاصل نمی‌شود و همان کار با همان زحمت، اجری غیرقابل تصور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم جشن غدیر ویژه کارمندان این مؤسسه، ضمن تقدیر از کارمندان و بازنشستگان مؤسسه و همچنین گرامیداشت یاد درگذشتگان، اظهار داشت: خداوند به ما توفیق داده که در راه مورد رضایت او قدم برداریم، به‌گونه‌ای که حتی اگر کار ما فقط برای کسب معاش هم باشد، باز هم کسب مان را  در راه ترویج معارف اهل بیت (ع) قرار داده است.

علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به روایتی، بیش‌ترین سهم عبادات انسان را مربوط به کسب حلال دانست و گفت: البته می‌توان همین کار و شغل را طوری انجام داد که ثوابش هزاران برابر شود؛ لذا باید مواضب باشیم مبادا با غفلت و اکتفا کردن به عنوان یک کسب حلال، از این اجر عظیم محروم بمانیم.

وی افزود: اگر کسی بتواند نیت خود را از کاری که انجام می‌دهد، رضای خدا و انجام کار جهت تقرب به او قرار دهد، ارزش کار او هزاران بلکه میلیون‌ها برابر می‌شود؛ بلکه همین که نیت کار برای نشاندن لبخندی بر لب اولیای الهی و امام زمان (عج) باشد نیز سبب کسب اجر غیرقابل تصور می‌شود؛ و این در حالی است که در حجم کار تغییری حاصل نمی‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: هر چند کسی که تمام همش از شغل و کار، کسب روزی حلال باشد نیز ارزش و اجر دارد؛ و بسیاری از افراد چنین توجهی ندارند؛ اما اگر کسی بتواند نیت و انگیزه را فراتر از این حد برده، آن کار را برای رضایت الهی و لبخند امام زمان (عج) انجام دهد ولی غفلت کرده و به همان کسب معاش اکتفا کنند، بسیار ضرر کرده است و زمانی متوجه می‌شود که دیگر فرصتی برای جبران آن نیست.

وی با اشاره به لزوم ممارست و تمرین برای انجام کار برای رضای الهی افزود: هرکاری می‌خواهیم بکنیم، از ابتدا نیت کرده و به امام زمان (عج) توسلی کنیم که کار را برای خدا انجام دهیم، و خود را این چنین تمرین دهیم تا کم کم در ما به صورت ملکه نفسانی در آید و همه کارهایمان برای رضای خداوند باشد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اثرات کار برای رضای خدا، علاوه بر اجر عظیم آن، ادامه داد: از اثرات کار برای رضایت خدا، یکی برکت کار در این دنیا و آرامش حاصل از آن است؛ از طرف دیگر وقتی نیت کار، لبخند امام زمان (عج) شد، دیگر فرد از کار خود کم نخواهد گذاشت و وظیفه‌اش را به احسن وجه انجام می‌دهد، همچنان که کار برای خدا سبب دفع آفات و بلایا و وسوسه‌های شیطانی است.

آیت الله مصباح با اشاره به این که با تمرین می‌توان به جایی رسید که همه کارهایمان با نیت الهی باشد، ادامه داد: در این صورت است که خداوند بنده خود را در مقابل بلایا و آفات ایمن خواهد کرد.

این مراسم 15 شهریور ماه سال جاری در آستانه عید غدیر و همزمان با سالروز میلاد امام هادی (ع) در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، و از  کارمندان برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تجلیل به عمل آمد.