علامه مصباح: شرط موفقیت در عمل به فرمان آتش به اختیار، اخلاص است

استاد اخلاق حوزه علمیه شرط  موفقیت در عمل به فرمان آتش به اختیار را اخلاص دانست و گفت: آنچه سبب شد تا امام (ره)، امام (ره) شود، زور بازو نبود، حزب نبود؛ او سرمایه کلانی نداشت؛ زندگی خودش نیز به سادگی و با زحمت اداره می‌شد. اما عده‌ای مستضعف به دنبال او راه افتادند و این اتفاق عظیم را در جهان به وجود آوردند؛ این برکات تنها به خاطر اخلاصش بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در آیین افتتاحیه سال تحصیلی این مؤسسه با طرح این سؤال که چرا آفریده شده‌ایم گفت: علیرغم اهمیت این سؤال، اکثر مردم دنیا از آن غافل هستند؛ چرا آفریده شده ایم؟ چه باید انجام دهیم؟ آن چیزی را که به طور مبهم خیر و کمال می‌دانیم، واقعا چیست؟ اگر پاسخ این سؤالات برای ما حل نشده باشد، ریشه ثابت و حرکت مشخصی نخواهیم داشت. سؤال دیگر که مبتنی بر سؤال قبل است این که متد تحقیق برای یافتن پاسخ این سؤال چیست؛ مربوط به چه علمی است، و چگونه باید به جواب قانع کننده‌ای برسیم؟

علامه محمدتقی مصباح یزدی مبنای حل این مسائل را پاسخ به این سؤال دانست که آیا به صورت اتفاقی به دنیا‌ آمده ایم و یا خلقت ما بر اساس حساب و کتاب دقیقی در این نظام بوده است، و افرود: بر اساس نظر بسیاری از دانشمندان مادی گرا، همه این عالم بر اساس یک اتفاق و به خاطر یک انفجار در عالم ماده رخ داده و کم کم سلول زنده‌ای یافت شده و تکامل یافته تا به صورت انسان فعلی در آمده است، و این به معنای یک اتفاق کور و غیرحکیمانه است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که قرآن کریم وجود انسان‌ها را عبث و غیرحکیمانه نمی‌داند، ادامه داد: آنچه خداوند بعد از آفرینش به ما داده است، ابزار حرکت اختیاری و مسئولانه است، و اگر پذیرفتیم که خداوند ما را مختار آفریده و برای هر انتخاب خود باید روزی پاسخگو باشیم، باید ببینیم راه درست کدام است. مگر خدا نگفته است که انا هدیناه السبیل؟ کجاست این راه؟ آیا یافتن آن راه خیلی مشکل و پیچیده است، یا ما راه را اشتباهی می‌رویم؟

وی افزود: حال که خداوند به ما عنایت کرده و در بین میلیاردها انسانی که در ابهام و غفلت و حیرت‌ها به سر می‌برند، مسیر درست را به ما به عنوان شیعه مسلمان انقلابی نشان‌داده است، ما در مقابل این نعمت چه وظیفه‌ای نسبت به خودمان و خانواده و همسایه و شهر و کشور و دنیا داریم؛ آن هم در دوره‌ای که این جهّال سفیه شیطان‌صفت پرده از روی سفاهتشان برداشته و این بساط را در عالم به راه انداخته اند؟

علامه مصباح یزدی افزود: در روی کره زمین در این گوشه عالم، خداوند به دست یکی از بندگانش که در وجودش غیر از خدا چیزی یافت نمی‌شد، چنان عزتی به ما بخشید که باور کردنی نبود؛ آن هم بعد از ذلتی که بر مردم ما حاکم شده بود و ارزش انسان‌های کشور از سگ اروپایی‌ها کمتر تلقی می‌شد. از آن ذلت به جایی رسیدیم که شخصیت‌های اول دنیا موقع سخنرانی امام (ره) کارشان را تعطیل می‌کردند که به صورت مستقیم سخن این پیرمرد را بشنوند؛ عزتی که هنوز ما هم نتوانسته ایم عمق آن را درک کنیم.

وی با اشاره به این که هر چه نعمت بزرگتر باشد، مسئولیت و تکلیف در برابر آن نیز سنگین‌تر است، ادامه داد: باید دانست که این عزت، تضمین شده نیست؛ همان طوری که قوم بنی اسرائیل بعد از این که خداوند آن‌ها را بر تمام دنیا برتری داده بود، به خاطر ناسپاسی به نهایت ذلت رسیدند، ممکن است عزتی که خدا به ما داده است در اثرناسپاسی از بین برود، و این هشداری برای ماست.

علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم مورد غضب خدا واقع نشویم، باید فرمان آتش به اختیار رهبری در عرصه فرهنگی را جدی بگیریم، و منتظر ننشینیم تا دیگران کاری را شروع کنند و ما هم به دنبال آن‌ها برویم؛ کاری که بر عهده ما به عنوان طلبه است، و وجود ما و حتی لباس ما بر آن شهادت می‌دهد، این است که ما در زمینه فرهنگی وظیفه داریم؛ و اگر هر صنف دیگری کار دیگری داشته باشد، اولویت اول ما کار فرهنگی است.

وی خاطر نشان کرد: ابتدا باید بفهمیم در این عالم کجای کاریم و خدا از ما چه انتظاری دارد و امام زمان از ما شیعیانش چه توقعی دارد؛ حتی اگر یک دهم آن چه می‌توانیم را انجام دهیم نیز خوب است؛ اما متأسفانه حتی نسبت به توانایی خودمان آگاهی نداریم و خیلی راحت می‌گوییم: نمی‌توانم! البته روزی باید برای این کم‌کاری جواب دهیم.

علامه مصباح با هشدار درباره روزی که بازخواست خواهیم شد، افزود: حجت بر علیه ما امام (ره) است که انجام داد و شد! او نه یار و یاوری داشت، نه بودجه‌ای داشت، و نه قدرتی، اما تنها سرمایه اش خلوص بود، و با این سرمایه، دنیا را متحول کرد! لذا باید توان خود را بسنجیم و در راهی که خدا ما را برای همان آفریده و از ما می‌خواهد، حرکت کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه شرط  موفقیت در عمل به فرمان آتش به اختیار را اخلاص دانست و ادامه داد: آنچه سبب شد تا امام (ره)، امام (ره) شود، زور بازو نبود، حزب نبود؛ سرمایه کلانی نداشت؛ زندگی خودش نیز به سادگی و با زحمت اداره می‌شد؛ اما عده‌ای مستضعف به دنبال او راه افتادند و این اتفاق عظیم را در جهان به وجود آوردند؛ و این برکات تنها به خاطر اخلاصش بود.

علامه مصباح خاطر نشان کرد: در شرایطی که شاید اکثریت مردم باهوش و آگاه به اوضاع اجتماعی کشور، نگران ترور امام (ره) [به واسطه آمدن به ایران] بودند، و ترور امام (ره) از همه راه‌ها برای رژیم طاغوت ساده‌تر بود، وقتی خبرنگار در هواپیما از ایشان می‌پرسد: چه احساسی دارید، می‌گوید: وظیفه‌ای دارم که می‌روم انجام دهم.

وی با اشاره به صبر امام (ره) در ماجرای از دنیا رفتن فرزندشان اظهار داشت: امام (ره) آن را لطف خفی الهی دانست، درحالی که کسانی که آگاه هستند می‌دانند مرحوم حاج آقامصطفی نزد ایشان چه جایگاهی داشت. آری گفتن این مسائل آسان است، اما در عمل چنین نیست. ما اگر بچه شیرخوارمان مریض شود، شب نمی‌توانیم بخوابیم، اما وقتی خبر مرگ آقا مصطفی که حاصل عمر امام (ره) بود را آوردند و از آنجا که از علاقه امام (ره) به آقامصطفی خبر داشتند، نمی‌دانستند چگونه خبر را به ایشان بدهند، ایشان به ذکر جمله «انا لله و انا الیه راجعون» اکتفا کرد.

وی در پایان در جمع بندی سخنانش گفت: اول باید جایگاه خود در دنیا و وظیفه و راه را بشناسیم، و سپس با سرمایه اخلاص در این مسیر قدم برداریم. اگر این سرمایه بود، بقیه امور هم درست می‌شود، و اگر نبود، سرمایه‌های کلان مادی دیگر نمی‌توانند اثری داشته باشند.

گفتنی است آیین افتتاحیه سال تحصیلی 97-96 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، نوزدهم شهریور ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزارشد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...