علامه مصباح: بدون مجالس حسین‌علیه‌السلام، چیزی از دین باقی نمی‌ماند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وی با اشاره به این‌كه مبانی فكری بر رفتار انسان‌ها اثر می گذارد، ادامه داد: باید دید قاعده لاضرر شامل چه مواردی می‌شود؛ در چه شرایطی تحمل ضرر جایز است؟ تا كجا جایز است؟ برخی حتی ریخته شدن یك قطره خون را ضرری می‌دانند كه با وجود احتمال آن ، تكلیف ساقط می‌شود، اما برخی نیز مانند امام (ره) در برخی موارد گفته‌اند باید اقدام شود ولو بلغ ما بلغ؛ یعنی ولو بسیاری از انسان‌ها در این راه جان خودشان را فدا کنند! لذا باید این مسائل به خوبی و درستی بررسی و تبیین شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با مدیر و محققان مؤسسه وارث الانبیاء با اشاره به نقش و جایگاه امام حسین‌علیه‌السلام اظهار داشت: امام (ره) فرمود ما هر چه داریم از محرم و صفر است؛ بركاتی كه همه ساله در سایه نام سیدالشهدا‌علیه‌السلام به انسان‌ها می‌رسید و سبب احیای ارزش‌های الهی و انسانی می‌شود، قابل شمارش نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر مراسم عزاداری امام حسین‌علیه‌السلام  نبود، معلوم نبود امروز چیزی از دین باقی مانده باشد و اگر بقیه اركان و آموزه‌های دین نیز احیا شده است، به بركت همین مجالس ابی‌عبدالله علیه‌السلام است.

وی ضمن قدردانی از زحمات مسئولان و محققان مؤسسه وارث الانبیاء خاطر نشان كرد: در میان تلاش‌هایی كه انجام داده‌اید، آن كاری كه سنگین‌تر است و نیاز به مؤونه بیشتری دارد، كارهای مربوط به تحقیق و پژوهش است. جمع‌آوری آثار كار مفیدی است، اما نیاز به مؤونه علمی خاصی ندارد؛ اما این‌كه از كلمات سیدالشهداعلیه‌السلام موضوعات دینی استخراج شده و در مورد آن تحقیق كامل صورت بگیرد، نیاز به عمق علمی و شناخت كافی و زحمات زیاد دارد تا نظر صحیح تبیین شده و نظرات اشتباه نیز مورد اصلاح قرار گیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم تبیین و بررسی اصل حركت سیدالشهدا‌علیه‌السلام اظهار داشت: بوده‌اند كسانی كه اصل قیام سیدالشهدا‌علیه‌السلام برایشان حل شده نبود و برایشان سوال بود كه چرا ایشان خود را به كشتن داد. عده‌ای می‌گویند این قضایا سند درستی ندارد! عده‌ای هم می‌گویند: این مختص ایشان بوده و وظیفه‌ای را برای ما روشن نمی‌كند؛ خدا می‌خواسته كه ایشان را شهید و زن و بچه‌اش را اسیر ببیند. اما عده‌ای معتقدند كاری كه ایشان كرد، وظیفه هر مسلمانی بود؛ هر امام دیگری هم به جای ایشان بود، چنین می كرد.

وی با اشاره به این كه همین مبانی فكری بر رفتار انسان‌ها اثر می گذارد، ادامه داد: بالاخره این یك مسیر است؛ باید دید قاعده لاضرر شامل چه مواردی می‌شود؛ در چه شرایطی تحمل ضرر جایز است؟ تا كجا جایز است؟ برخی حتی ریخته شدن یك قطره خون را ضرری می‌دانند كه با وجود احتمال آن ، تكلیف ساقط می‌شود، اما برخی نیز مانند امام (ره) در برخی موارد گفته‌اند باید اقدام شود ولو بلغ ما بلغ؛ یعنی ولو بسیاری از انسان‌ها در این راه جان خودشان را فدا کنند! لذا باید این مسائل به خوبی و درستی بررسی و تبیین شود.

آیت الله مصباح با اشاره به لزوم بررسی و تحقیق حتی در مسائل اولیه قیام امام حسین علیه‌السلام اظهار داشت: بالاخره باید مشخص شود كه تکلیف تا چه مرحله‌ای، ساقط نمی‌شود و چه شرایطی است كه ایجاب می كند انسان تا آخرین قطره خون نیز از انجام وظیفه دست برندارد؟  چرا كه در برخی موارد اگر كسانی سستی كنند، سبب تضعیف دین می‌شوند و اگر بشناسند و به وظیفه عمل كنند، بزرترین كارها را كرده و سبب بقای دین شده اند.

وی در پایان خاطر نشان كرد: در راستای فعالیت برای امام حسین‌علیه‌السلام نباید به انجام كارهای شكلی اكتفا شود؛ بلكه نیاز به كارهای تحقیقی است، آن هم محققانی كه عمق علمی بالا داشته باشند و طبیعتا چنین افرادی اندك هستند.

گفتنی است این مراسم هفدهم مهرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.