صوت و فیلم

صوت:

نعمت انقلاب اسلامی و وظیفه ما!

در دیدار با مردم مشهد مقدس
تاریخ: 
چهارشنبه, 30 بهمن, 1398

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ عَلَی سَیِّدِ الأنْبِیَاءِ وَالْمُرسَلِین حَبِیبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ أبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَعَلَی آلِهِ الطَّيِبِينَ الطَّاهِرِینَ المَعصُومِین

أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَعَلَی آبَائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَفِی کُلِّ سَاعَةٍ‌ وَلِیًا وَحَافِظاً وَقَائِداً وَنَاصِراً وَدَلِیلاً وَعَیْنَا حَتَّی تُسْکِنَهُ أرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً

خدای متعال را شکر می‌کنم که توفیق عنایت فرمود به عتبه‌بوسی حضرت ثامن‌الحجج‌صلوات‌‌الله‌‌عليه‌‌و‌‌علي‌‌آبائه‌‌و‌أبنائه‌‌المعصومين تشرف حاصل شد و به برکت عنایت آن بزرگوار توفیق پیدا کردم که در این محفل شریف نورانی حضور پیدا کنم. کمترین وظیفه‌ای که از بنده ساخته است عرض تشکر زبانی از زحمات برادران عزیز و مخلصی است که با نیت پاکی اقدام به این فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی کردند تا بتوانند دِین خودشان را نسبت به اسلام، انقلاب، شهدا و امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه ادا کنند. حسن ظنی داشتند که اجازه دادند بنده در این جا حضور پیدا کنم و نشانه این است که خدای متعال عیوب بندگانش را مستور می‌دارد و آنچه اراده کند آشکار می‌شود. امیدواریم کمبودهای ما همچنان مستور بماند و خدای متعال آنچه صلاح اسلام و مسلمین است مقدر بفرماید. اگر ما هم لیاقتی داشته باشیم این توفیق نصیب‌مان بشود که در این جهاد مقدس و در انجام وظایف، سهمی نصیب ما هم بشود.

نعمت‌های خاص خداوند متعال به مسلمین

به نظر بنده مهم‌ترین نکته‌ای که ما ایرانیان در این عصر باید به آن توجه کنیم این است که خدای متعال بعد از نعمت‌های عمومی که به همه مخلوقات و به همه انسان‌ها عطا فرموده و نعمت‌های عمومی که به همه مسلمین عطا فرمود و نعمت‌های خاصی که در طول 1400 سال نصیب کسانی کرده که معرفت صحیح نسبت به اهل‌بیت‌صلوات‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين پیدا کردند و تصمیم گرفتند که راه آن بزرگواران را ادامه بدهند و به طرفداران اهل‌بیت و شیعیان، معروف شدند، این توفیقاتی است که از بدو ظهور پیغمبر اکرم‌صلی‌‌الله‌‌علیه‌‌و‌آله‌ تابه‌حال نصیب میلیون‌ها انسان شده و ما هم از این‌ها بهره‌مندیم؛ اما در طول این 1400 سال، اکثر اوقات در بیشتر مناطق و کشورهای مختلف اسلامی مدیریت جامعه‌های مسلمان به دست نااهلان و سلاطین مختلف بوده و امروز هم ملاحظه می‌فرمایید که در زادگاه اسلام، کسانی متصدی حکومت هستند که از پست‌ترین، رذل‌ترین، بی‌معرفت‌ترین و بی‌شخصیت‌ترین انسان‌های روی زمین هستند. این جریان در طول تاریخ در کشورهای مختلف وجود داشته و زمانی در کشور ما هم کمابیش وجود داشت و نوساناتی پیدا شد که احتیاج به تذکر بنده نیست.

انقلاب اسلامی ایران؛ نقطه عطفی در تاریخ اسلام

آن اندازه‌ای که ما از تاریخ اسلام و مسلمین اطلاع داریم در تاریخ مسلمان‌ها نقطه عطفی مثل آنچه به دست مبارک امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه در این سرزمین ترسیم شد ما سراغ نداریم؛ نقطه‌ای که حقیقت اسلام را کما هو حقه برای اهل عالم آشکار کرد، بخش‌های عظیمی از معارف اسلام که متروک مانده بود و به فرمایش خود ایشان حتی بخش اعظم فقه ما که مربوط به مسائل اجتماعی و سیاسی بود متروک مانده بود، به دست مبارک ایشان احیا شد.

فکر اینکه در رأس قدرت یک کشوری کسی باشد که عالم به دین باشد، دلبستگی به دنیا نداشته باشد، ایل و تباری، لشگر و سپاهی، پول و ثروتی و سایر چیزهایی که باعث قدرت‌های مادی در این عالم هست در دست او چیزی نباشد و درعین‌حال موفق بشود بزرگ‌ترین قدرت‌های عالم را به ذلت بکشاند، ما در طول تاریخ نمونه‌اش را سراغ نداریم. گفتن این جمله ایجاب می‌کند که ما درباره عظمت این نعمت بیشتر فکر کنیم تا مصداق آن آیه شریفه بشویم که می‌فرماید اگر از نعمت‌های من قدردانی و شکرگزاری کردید نعمت‌های شما بازهم افزایش پیدا می‌کند؛ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ.[1]

انقلاب اسلامی ایران؛ مصداق بارز تحقق وعده الهی

همه ما می‌دانیم و آشنا هستیم که در مقابل اراده خدا که به‌وسیله انبیا به مردم ابلاغ شد دشمن نسبتاً قوی‌ای وجود دارد که او هم قسم خورده که همه انسان‌ها را از راه راست منحرف کند و تمام تلاشش را به کار گرفته، با دار و دسته و قبیله‌هایی که تشکیل داده و کسانی که آن‌ها را به صورت‌های مختلف فریب داده و با استفاده از تجربه‌های چند هزار ساله، آماده است که از تحقق این نعمت فوق‌العاده الهی جلوگیری کند. شیطان می‌خواهد جلوی تحقق حکومت اسلامی شیعی در این کشور اسلامی و بعد سرایت آن به سایر کشورها و نهایتاً فراهم شدن مقدمه برای حضور ولی‌عصر‌عجل‌‌الله‌‌فرجه‌‌الشریف که اراده خداست، بگیرد و ملاحظه می‌فرمایید که انواع حیله‌ها و ابزارها و توطئه‌ها را به کار گرفتند و کسان زیادی را از گروه‌های مختلف به کار گرفتند که حتی بعضی از آن‌ها نیت بدی هم ندارند اما در اثر غفلت و کج‌فهمی به راه‌های کجی کشیده شدند که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. ولی خداوند متعال وعده فرموده که حق را پیروز خواهد کرد؛ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ،[2] وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ؛[3] و وعده داده که حتماً کسانی را که ایمان و عمل صالح داشته باشند و از راه انبیا پیروی کنند آن‌ها را در زمین به قدرت و مدیریت اجتماع برساند؛ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا.[4] روزگاری می‌آید که همه این توطئه‌های دشمنان نقش بر آب بشود و مسلمان‌ها دیگر احساس خوف، ترس، هراس و ناامنی در دلشان هم وجود نداشته باشد؛ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا. امیدواریم که تحقق این وعده الهی خیلی نزدیک شده باشد؛ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا.[5] دشمنان اسلام چنین چیزی را خیلی بعید می‌دانند اما پیروان حق این را نزدیک می‌دانند و اراده خدا را بر تحقق این وعده، قطعی و غیرقابل‌تردید می‌دانند.

قدردانی از نعمت عظیم انقلاب اسلامی

اگر ما بخواهیم از این راه بهتر استفاده کنیم و زمینه ظهور حضرت ولی‌عصر‌عجل‌‌الله‌‌فرجه‌‌الشریف سریع‌تر فراهم بشود باید از این نعمت‌هایی که خدا تابه‌حال به ما داده قدردانی کنیم و شکرش را به‌جا بیاوریم؛ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ. متأسفانه دست‌هایی در کار هست که بسیاری از مردم ساده‌انگار را از اهمیت این نعمت غافل می‌کند و خیال می‌کنند که این‌ها یک تحرکات و نوسانات امور دنیوی است؛ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین، این‌ها اهمیتی ندارد و ما وظیفه‌ای نسبت به این برنامه‌ها بر عهده‌مان نیست. این از کج‌فهمی‌هایی است که بزرگ‌ترین کسی که با این کج‌فهمی‌ها مبارزه کرد شخص امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه بود. خوشبختانه بعد از اینکه امام‌رضوان‌‌الله‌‌علیه به لقاء حق پیوست خدای متعال در خزانه لطف و رحمت خودش کسی را مهیا فرموده بود که نقش امام را به نحو احسن ایفا کند و زمینه فراهم شدن نعمت کامل ظهور حق و نابودی باطل بهتر فراهم بشود. بنابراین ما باید این نعمت‌ها را بهتر بشناسیم، اول شکر زبانی بکنیم و بعد شکر عملی یعنی اطاعت از فرمان امام و جانشین امام و کسانی که از طرف او منصوب می‌شوند و بعد تلاش در راه اینکه این نعمت پایدار بماند، رشد کند و به سرزمین‌های دیگر گسترش پیدا کند و توطئه‌های دشمنان آفتی به این نعمت عظیم نرساند.

وظیفه ما در برابر نعمت انقلاب

وظیفه ما این است که تا آنجا که توان داریم اول این حقایق را برای کسانی که غافل‌اند بیان کنیم. این قدم اول هست، همان‌طور که قدم اول انبیا بیان حقایق و اتمام حجت بود. بعد از اینکه کسانی آماده شدند که در این فعالیت‌های جهادی مشارکت کنند سعی کنیم این فعالیت‌ها را گسترش بدهیم تا هم در داخل کشور کاملاً بر همه گروه‌های دیگر غالب بشود و هم به کشورهای دیگر و حتی به سراسر جهان سرایت پیدا کند و مسلط بشود.

بنده با تجربه‌های خاصی که در طول این چهل سال بعد از انقلاب با سفر به حدود ۴۰ کشور از کشورهای مختلف دنیا و حضور در مجامع عمومی‌شان، در دانشگاه‌هایشان، در کلیساها و معابدشان آمادگی زیادی برای پذیرش اسلام و پذیرش دعوت امام و قیام برای برقراری یک نظام حق عادلانه در روی زمین حس کردم. امیدوارم که این گرایش در همه مردم روی زمین روزبه‌روز بیشتر بشود، ما هم از وجود این نعمت‌ها بهتر آگاه بشویم و بهتر شکر کنیم و تلاش‌مان را در راه توسعه این نعمت‌ها انجام بدهیم و توکل‌مان بر خدا، توسل‌مان به بارگاه ائمه اطهار‌صلوات‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين و به‌خصوص حضرت ثامن‌الحجج‌صلوات‌‌الله‌‌عليه‌‌و‌‌علي‌‌آبائه‌الطاهرین‌‌‌‌و‌أبنائه‌‌المعصومين باشد. امید کامل ما به لطف خدا و توجهات ائمه اهل‌بیت‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين و حضرت زهرا‌سلام‌‌الله‌‌عليها است، خدا دست ما را از دامان این بزرگان کوتاه نکند.

توسل شهید حاج قاسم سلیمانی به حضرت زهرا‌سلام‌‌الله‌‌عليها

در بین امثال کسانی که این حقایق را بهتر شناختند بنده اخیراً در کشور خودمان کسی را مثل حاج قاسم سلیمانی ندیدم که مقام حضرت زهرا سلام‌الله علیها را شناخته باشد و در هیچ حالی از توسل به آن بزرگوار غافل نشود. بنده در مقابل یک فرمانده نظامی خجالت می‌کشم که او این‌چنین در تمام حالات زندگی‌اش توسل و توجهش به حضرت زهرا‌سلام‌‌الله‌‌عليها باشد ولی ما که گوشت و پوست‌مان از مال و برکات اهل‌بیت‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين روییده دچار غفلت باشیم و از استفاده از نعمت توسل به این بزرگان محروم بمانیم!

خدا ان شاءالله این معرفت را به ما هم بیشتر بدهد و توفیق استفاده از ائمه اهل‌بیت‌سلام‌‌‌الله‌‌عليهم‌‌اجمعين و به‌خصوص حضرت زهرا‌سلام‌‌الله‌‌عليها را مرحمت بفرماید.

وصلی ‌الله علی محمد و‌آله الطاهرين

 


[1]. ابراهیم، 7.

[2]. یونس، 82.

[3]. انفال، 8.

[4]. نور، 55.

[5]. معارج، 6 و 7.

 

پرونده ویژه: