به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست و چهارمین نشست انجمن فارغ التحصیلان این مؤسسه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری كه جهان را بر سر یك پیچ تاریخی دانستهاند، اظهار داشت: این عنوان دارای پیش فرضی است كه جامعه جهانی در حال حركت در مسیری است و این مسیر در مقاطع مختلف با پیچ و خمها و پستی و بلندیهایی رو به روست، و البته در این مسیر پیچهای عظیمی نیز وجود دارد كه سبب تغییر كلی در مسیر حركت میشود.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی اظهار داشت: اگر جامعه خودمان را از یك چشمانداز وسیع درنظر بگیریم كه انقلاب اسلامی یكی از مقاطع آن بوده است، متوجه میشویم امروزه مسیر حركت جامعه در حال تغییراتی بزرگ است كه میتوانیم آن را به پیچ تاریخی بزرگی برای جامعه خودمان در نظر بگیریم و با بررسی حركت كشورهای منطقه و در نظر گرفتن برآیند آنها متوجه پیچ تاریخی در منطقه شده و با درنظر گرفتن مسیرحركت جهان و تغییرات در حال شكل گیری در آن متوجه پیچ بزرگ تاریخی در جهان خواهیم شد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص پیچ تاریخی اظهار داشت: سخنان مقام معظم رهبری ناظر به این است كه حركت اكثر كشورهای جهان تا كنون جریان دیگری داشته است كه محور كلی آن تحولات مادی و اقتصادی و رفاهی آنهم به نفع یك اقلیتی بوده است به گونهای که مراد از پیشرفت، پیشرفت مادی و هدف از انقلابها نیز مقاصد مادی بوده است، اما این نگاه در حال تغییر كردن است.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به مقایسه حركتهای گذشته و فعلی در کشور اظهار داشت: انقلاب مشروطیت كه با شركت علمای بزرگ صورت گرفت دارای دو عامل اصلی بود، عامل اول نارضایتی، محرومیت و مظلومیت تودههای مردم بود و عامل دیگرانحصار قدرت و امتیازات در عدهای معدود از درباریان، و محرومیت روشنفكران و نخبگان از قدرت بود.
وی افزود: اما نتیجه انقلاب مشروطه به قدرت رسیدن عدهای از شیفتگان فرهنگ غربی شد، و علیرغم اینكه علما و بزرگان در آن شركت داشتند، قدرت در دست دیگران افتاد و علت آن نیز قدرت تبلیغات و به نوعی قدرت رسانهای روشنفكران از سویی، و عدم آگاهی تودههای مردم از سوی دیگر بود كه روشنفكران میتوانستند با سخنان عوامفریب خود آنها را بفریبند، و گاهی نیز با جنجال سازی مردم را به جان هم انداخته و از آب گل آلود ماهی میگرفتند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه این نوع حركت هم اكنون نیز وجود دارد، اظهار داشت: نمایندگان كنگره و مجلس سنای آمریكا و دیگر کشورهای مدعی دمکراسی نیز همین گونه انتخاب میشوند، چرا كه مردم نهایتا كسانی را انتخاب میكنند كه از رسانهها تبلیغ میشوند، همان رسانههایی كه تحت سلطه مافیای صهیونیستی است.
وی دلیل عمده پیچ تاریخی کنونی را آگاهی اقشار مردم دانست و افزود: در قرن اخیر در بسیاری از كشورهای دنیا انقلابهایی آزادیخواهانه شكل گرفت كه اكثریت آنها با شعارها و انگیزههای ماركسیستی صورت پذیرفتند و حتی در کشور ما نیز عدهای علیرغم اعتقاد و دلبستگی به اسلام، از ماركسیسم به عنوان علم انقلاب یاد میكردند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه این انقلابها از تفكرات ماتریالیستی سرچشمه میگرفت كه هدفی جز مادیات نداشت، ادامه داد: در ایران نیز از همین شعارها استفاده شد، اما برخی نیز به خاطر علاقه مردم ایران به اسلام در كنار طرح شعارهای ماركسیستی، گاهی منافقانه قرآن و اسلام را نیز به زبان میآوردند.
وی با اشاره به اینكه محوریترین مفهوم در سخنان امام(ره) اسلام است، اظهار داشت: امام(ره) حرفی نو به میان آورد و اسلام و ارزشهای الهی را به عنوان محور حرکت و انقلاب در جامعه مطرح كرد، و البته پذیرفتن این سخن از سوی اقشار مختلف یكسان نبود، زیرا عدهای حاكمیت اسلام را تحقق آرزوی دیرینه خود میدانستند و عدهای نیز مخالف آن بودند، كه روشنفكران خودباخته به غرب، خطرناكترین گروه برای تفكر اسلامی بودند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه حضرت امام(ره) به قدری باهوش، عمیق و دورنگر بود كه هنوز بسیار زود است كه بتوان شخصیت امام(ره) را تحلیل كرد، اظهار داشت: امام (ره) علیرغم اینكه میدانست اختلافات بین اقشار مختلف مردم زیاد است، اما به خوبی درك كرده بود كه در جامعه ایرانی علاقه شدیدی به اسلام و به ویژه اهل بیت(ع) وجود دارد، در حالیكه هنوز دشمنان داخلی و خارجی و حتی مسئولین كشور به این ظرفیت پی نبرده اند.
وی افزود: امام (ره) به جای بهره گیری ازمكاتب مختلف یا استفاده از قوه قهریه مانند كودتا و یا ارتباط با اندیشمندان سایر كشورها، یا زدوبند با سیاستمداران، در صدد آگاه كردن مردم برآمد، چرا كه امام(ره) تجربه مشروطه را داشت، لذا بنا را بر روشنگری توده مردم گذاشت. لذا با دقت در سخنان امام (ره) از سال 42 میتوان فهمید ایشان دائما مردم را مخاطب سخنان خود قرار میداد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه هرچه آگاهی مردم عمیقتر و وسیعتر شود، زمینه تحقق آرمانهای دینی نیز بیشتر فراهم میشود، اظهار داشت: استراتژی اصلی امام(ره) در این حركت، آگاه كردن مردم بود، اما در این راه مشكلات زیادی نیز وجود داشت، چرا كه 70 سال غربزدگی در كشور وجود داشته و غرب به عنوان معیار پیشرفت، رفاه و رونق اقتصادی تلقی میشد كه البته این تلقی به بركت حركت امام(ره) اندكی تغییر كرده است.
وی با اشاره به واقع نگری امام(ره) در عین آرمان گرائی اظهار داشت: عدهای بعد از انقلاب، تنها انتقاد میكردند كه چرا در نظام اسلامی، برخی موارد غیر اسلامی وجود دارد، یعنی نمیتوانستند وضع موجود را درك كنند، اما امام(ره) ضمن تأکید بر آرمانها، با در نظر گرفتن شرایط موجود اقدام به تشكیل نظام اسلامی كرد، و این همان هنر امام خمینی(ره) بود و همین هنر به جانشین شایسته وی نیز منتقل شد، به گونهای كه گویا روح امام(ره) در كالبد جانشینش دمیده شد و به نظر میرسد كه امام(ره) جامعه را مدیریت میكند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی در طول 34 سال گذشته در یك مسیر مستقیم حركت نكرده است، اظهار داشت: جادههای سنگلاخ بسیاری را پشت سرگذاشتیم، دست اندازهای شدیدی را در طول مسیر تجربه كردیم، گاهی حتی تنزل كرده و به جاده خاكی زدیم، اما تدبیر امام(ره) و رهبری سبب شد قافله انقلاب از مسیر اصلی جدا نشود.
وی با مقایسه اجمالی ایران امروز با 50 سال گذشته اظهار داشت: وضع علم و صنعت امروز هرگز قابل مقایسه با گذشته نیست، به گونهای كه امروز در برخی از علوم در ردیف كشورهای اول دنیا هستیم، در حالیكه در گذشته دانشمندترین افراد جامعه ما كسانی بودند كه میتوانستند مقالات غربی را ترجمه كرده و بیان كنند. اقتصاد امروز با همین وضعی كه بسیاری از آن مینالند، قابل مقایسه با گذشته نیست.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینكه این پیشرفتها هرگز تضمین كننده هدف اصلی انقلاب نیست، ادامه داد: روش امام(ره) را در مدیریت جامعه نباید فراموش كرد و آن روشنگری و آگاه كردن مردم است، چرا كه مردم ما نیز به قدری صبور هستند كه بلافاصله به خاطر ضعفها عقب نشینی نكنند، اما باید به فهم مردم عمق و گستردگی داد.
وی با اشاره به اینكه ما هم اكنون در پیچ تاریخی انقلاب اسلامی قرار داریم، اظهار داشت: برای اینكه وظیفه خود را نسبت به آینده درك كنیم، باید از دولتهای گذشته ارزشیابی درستی داشته باشیم، و با مروری بر 24 سال گذشته كه 6 دولت بر سركار آمده اند و همگی آنها بعد از جنگ و رحلت امام(ره) بوده اند، متوجه میشویم كه علیرغم نقاط قوت و زحماتی كه برای كشور كشیده اند و پیشرفتهای امروز نیز نتیجه كار آنهاست، دارای نقاط ضعف مشتركی بودند.
وی با اشاره به اینكه نقطه ضعف مشترك همه این دولتها عدم باور به حاکمیت اسلام بوده است، اظهار داشت: به عبارتی هیچ یك از آنها باور نداشتند كه اسلام باید حاكم باشد، و حتی ایدئولوگهای اصلاحات معتقد بودند كه امام(ره) به قدر كافی از اسلام گفته است و ما باید به ركن دیگر انقلاب كه جمهوریت است، بیشتر بپردازیم، چرا كه آنها باور نداشتند كه اسلام باید حاكمیت داشته باشد.
عضو خبرگان رهبری افزود: هیچ كدام به ولایتفقیه به عنوان نماد اسلام و مشروعیت بخش به نظام اعتقاد نداشتند، تا جایی که رئیس دولت اصلاحات صریحا اعلام كرده بود كه ولایتفقیه را فقط از آن جهت كه در قانون اساسی آمده است، قبول دارد.
وی با اشاره به اینكه هیچ كدام از این دولتها باور نداشتند كه سكاندار كشتی انقلاب، نائب امام زمان(عج) است، اظهار داشت: حتی برخی از دولتها رهبری را رقیبی برای خود میدانستند و اگر بخواهیم با نهایت حسن نیت سخن بگوییم، گمان میكردند كه برنامه آنها برای كشور، نافعتر از نظرات رهبری است.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینكه دشمنان نهایت تلاش خود را میكنند كه ولایتفقیه را هم از لحاظ تئوری مورد خدشه قرار دهند و هم از لحاظ عملی شخص ولیفقیه را تخطئه كنند، ادامه داد: اما دشمنانی كه همه قضایای مربوط به نظام ما را تعبیر سوء و تفسیر غلط میكنند، اذعان دارند كه هیچ قدرتی در جهان، بالاتر از قدرت رهبری ایران نیست.
وی افزود: باید موقعیت خود را در شرایط موجود به عنوان یك پیچ تاریخی مهم درك كرده و اشتباهات این دولتها را در مسیر صحیح اصلاح كنیم.
وی با اشاره به اینكه جهان امروز در یك پیچ تاریخی قرار گرفته است، اظهار داشت: وقتی نخست وزیر كشوری به خاطر اتهامات مختلفی از جمله اتهامات جنسی و اقتصادی از قدرت كنار میرود، اما دو سال بعد همان فرد رأی اول را در مجلس سنا به دست میآورد، نشان از این دارد كه مردم میدانند كه قرار نیست با انتخاب شخص دیگری وضعیت فرق كند و وضع همین خواهد بود، و چه بسا استعفای پاپ نیز به نوعی با این فسادها مرتبط است. از سوی دیگر مردم بزرگترین نظام سرمایه داری دنیا علیه سرمایه داری قیام میكنند و این نشان از تغییری کلی در حركت جهان در پیچی تاریخی دارد.
وی با تأكید بر اینكه باید قدر نظام خود را بدانیم، اظهار داشت: امروز شرایط انقلاب مصر شبیه دوران انقلاب اسلامی ایران است، اما آنها به خاطر نداشتن شخصی مانند امام(ره) به بن بست رسیده اند، لذا باید قدر نعمت ولایتفقیه را دانست.
آیتالله مصباح با اشاره به اینكه هدف اصلی همه دشمنان انقلاب و اسلام، ساقط كردن و تضعیف رهبری است، اظهار داشت: ما باید در حد توان هم جایگاه ولایتفقیه و هم شخص ولایتفقیه را تقویت كنیم، و برای تحقق این امر، امروز هدایتگری و روشنگری برای بالابردن سطح آگاهی مردم در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی، از اوجب واجبات است.
این نشست روز جمعه مورخ 1391/12/11 در تالار همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد.