انواع شرور
در پاسخ به اینگونه پرسشها ميتوان گفت مخلوقهایی که ما آنها را شر مينامیم به دو دسته قابل تقسیماند: یک دسته شروری که در این عالم تحقق ميیابند، و دستۀ دیگر شروری که مربوط به عالم ابدیاند.
شرور این عالم نیز خود به دو دسته تقسیم ميشوند: یک دسته شروری که بدون دخالت انسان یا موجود مختار دیگری پدید آمدهاندـ آنها را «شرور ابتدایی» مينامیم ـ و دستۀ دیگر شروری که جنبۀ ثانوی یا عکسالعملی دارند؛ یعنی موجودی کاری را انجام ميدهد و بر اثر آن، شری تحقق ميیابد، چنانکه انسانی گناه ميکند و به آثار سوء آن مبتلا ميشود ـ اینها را نیز «شرور ثانوی» یا «عکسالعملی» مينامیم.
یکی از بحثهایی که دربارۀ شرور دنیوی درگرفته است موضوع نسبی بودن آنهاست. مثلاً آتش کاغذ را ميسوزاند، ولی همچنین باعث ميشود که غذا بپزد یا فضا گرم شود و از سرمازدگی و بیماریهای ناشی از آن جلوگیری شود. پس این شرور نسبياند؛ یعنی برای بعضی چیزها خیرند و
برای بعضی چیزها شر.
آنچه موضوع بحث ماست و بیشترِ شبهاتْ حول آن دور ميزند، این است که چرا خداوند متعال شروری را در این عالم خلق کرده است که موجب درد و رنج و ناراحتی و گرفتاریها ميشود؟