قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

پنجشنبه 11 /10 /1348
-

آيت‏الله مصباح يزدي در ديدار با گروهي از اساتيد و اعضاي هيأت علمي دانشگاه امام حسين(ع) گفت: ما قادر به درك عظمت نعمت نظام اسلامي و به جا آوردن شكر آن نيستيم.


وي افزود: اولين قدم براي شكر اين نعمت حفظ آن است و شرط اول آن شناختن اين نعمت و آگاهي از تأثير آن بر زندگي فردي و اجتماعي در ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي، اخلاقي و فرهنگي و به ويژه از بُعد ديني است.

استاد حوزه علميه با اشاره به اينكه حوزه و دانشگاه به عنوان دو قطب فرهنگي جامعه، در اين زمينه بيشترين تكليف را بر عهده دارند، ادامه داد: از ابتداي پيروزي انقلاب، حضرت امام(ره) اهتمام خاصي نسبت به اسلامي شدن دانشگاه‏ها داشتند و بارها فرمودند حوزه و دانشگاه ستون فقرات انقلاب هستند و اگر اين دو مجموعه در جهت اهداف انقلاب و اسلام تلاش كنند، بقاي انقلاب و رشد دست‏آوردهاي آن تضمين مي‏شود. ولي اگر در اين دو نهاد انحرافي پيدا شود تضميني براي بقاي انقلاب در مسير خودش باقي نخواهد ماند. بر همين اساس وظيفه اصلي ما اين است كه جهت حركت اين دو نهاد را جهت اسلامي قرار دهيم و هدف همه تلاشهاي خود را در فعاليت‏هاي آموزشي، پرورشي، تحقيقات و پژوهش‏ها كسب رضاي خدا قرار دهيم.

عضو مجلس خبرگان گفت: شكل ايده‏آل اداره جامعه آن است كه كارهاي كليدي در دست كساني كه ايمان و معرفت كامل‏تر و كارآيي بيشتري دارند، باشد. اما با توجه به اختلاف مراتب شناخت، ايمان و انگيزه‌ها هميشه افراد در مسير ايده‏آل‏ها حركت نكرده‌اند و در نتيجه انحرافاتي پديد آمده است.


وي همچنين با تاكيد بر اهميت نقش مدير و رهبر يك جامعه در هدايت آن به مسير صحيح و جلوگيري از انحرافات گفت: اين تصور كه رهبر شايسته تنها عامل مؤثر در اين جهت است، تصوري اشتباه است. مگر ما مي‏توانيم رهبر و مديري شايسته‏تر از پيامبر اكرم(ص) و اميرمؤمنان(ع) پيدا كنيم؟ اما مگر همان جامعه‏اي كه پيغمبر اكرم(ص) تأسيس كرد و اميرالمؤمنين بعد از بيست و پنج سال عهده‏دار مديريت آن شد، در مسير صحيح خودش باقي ماند؟

آيت‏الله مصباح در توضيح اين مطلب ادامه داد: كساني عامل اصلي انحراف جامعه را عوامل اقتصادي يا تبعيض در تقسيم عادلانه مواهب اجتماعي مي‏دانند. هرچند اين عوامل في‏الجمله در انحرافات افراد و جوامع نقش دارند، اما اينها تنها عامل نيستند. با توجه به اينكه انسان آزاد آفريده شده و مختار است كه در هر نظام و حكومتي و در هر شرايط زماني و مكاني به اراده خود يكي از راه‏هاي پيش رو را انتخاب كند، عامل نهايي در انحراف يا سعادت افراد و جوامع اراده انسان‏ها است.

وي ادامه داد: بر اساس بينش اسلامي، خداوند اين عالم را آفريده تا همه افراد بشر را بيازمايد و اين مسأله فقط جنبه فردي ندارد؛ گروه‏ها و جوامع هم بايد آزمايش شوند.

عضو جامعه مدرسين با اشاره به اين مطلب كه پديده‏هاي اجتماعي تك عاملي نيستند، گفت: هر چند سياست‏بازان براي اغفال مردم و توجيه كار خودشان فرافکني کرده و بر يك عامل بيروني تكيه مي‏كنند. اما هر يك از افراد جامعه به سهم خود در پيشرفت و توسعه يا سقوط و انحطاط جامعه نقش دارند. بر همين اساس ما بايد از نقش خودمان در اين جهت غافل نشويم و در مقام توجيه نقص‏ها و كمبودهاي جامعه خودمان را تبرئه نكنيم.

وي همچنين با رد تفكر اومانيستي غرب و ديدگاه جبرگرايانه‌اي كه بر اساس آن افراد براي تبرئه خود و فرافكني، همه تقصيرها را بر عهده عوامل جبري يا افراد ديگر مي‏دانند، گفت: تربيت اسلامي اقتضا مي‏كند كه هر كسي در خصوص نقائص و كمبودهاي اجتماعي ابتدا خودِ فردي يا گروهيش را متهم كند و بررسي كند كه آيا در انجام وظيفه خود كوتاهي نكرده است؟

آيت‏الله مصباح با اشاره به وضعيت فرهنگي دانشگاه‏ها ادامه داد: با نگاهي به گذشته مي‏فهميم كه بسياري از ما به خصوص مسؤولان، بعد از پيروزي انقلاب در بُعد فرهنگي امتحان خوبي نداده‏ايم. در بسياري از موارد اگر درست به وظيفه خود عمل كرده بوديم خيلي از جريانات اتفاق نمي‏افتاد؛ و اکنون اين سؤال مطرح است که آيا هيچ كاري در جهت اصلاح اين وضع از ما ساخته نيست؟ مگر ما غير از تسليم شدن در برابر جريانات چه كرده‏ايم كه ببينيم نتيجه‏اي دارد يا نه؟ آيا امكان نداشت گروهي از اساتيد متدين نسبت به تضعيف ارزش‏هاي اسلامي، توهين به مقدسات و ترويج افكار انحرافي در دانشگاه‏ها به صورت جدي اظهار نارضايتي كنند؟

وي همچنين گفت: وقتي انحرافي در امور ديني پيدا شود همه در برابر آن مساوي و مسؤولند و به بهانه رعايت ادب و سسلسه مراتب تكليف ساقط نمي‏شود. همه بايد در برابر انحراف عكس‏العمل نشان دهند و به وظيفه شرعي خود كه امر به معروف و نهي از منكر است، عمل كنند. اما امروز به واسطه ترويج فرهنگ تولرانس و تساهل و تسامح اين احساس وظيفه در ما تضعيف شده است. گاهي هم گفته مي‏شود چنين کارهايي اقدام عليه نظام اسلامي است. ولي بايد بدانيم که يك نظام زماني اسلامي است كه در آن به اسلام عمل شود. نظامي كه از مسير اسلام منحرف شود، اسلامي نيست. قوام نظام اسلامي به اين است كه همه مردم در حفظ آن بكوشند و با انتقادات خود جلوي انحرافات را بگيرند.

استاد حوزه علميه افزود: همه ما نه تنها مسئول رفتار خودمان هستيم، بلكه مسؤول اطرافيان و جامعه‏اي هم كه در آن زندگي مي‏كنيم هستيم و اگر انحرافاتي پيدا شود كه هر يك از ما به نحوي بتوانيم از آن جلوگيري كنيم، در برابر آن مسؤوليم.

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org