علامه مصباح یزدی با اشاره به آیهای از سوره هود كه پیامبر و همراهانش را به استقامت دعوت میكند، گفت: به فرمایش حضرت رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله این آیه ایشان را پیر كرد، چرا كه علاوه بر نگرانی مسئولیت خودشان، باید نگران مسئولیت دیگران نیز باشند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: تاریخ اسلام نیز نشان داده است كه این مسأله جای نگرانی دارد، چرا كه بسیاری از افراد با وجود سختیهای بسیار ایمان آوردند، در شعب ابیطالب محصور شدند و در طول 23 سال پیامبری رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله انواع فداكاریها و از خودگذشتگیها را از خود نشان دادند و جان خود را كف دست گرفته و در میادین جنگ از رسول خدا دفاع كردند، اما پس از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله هنوز ایشان دفن نشده بر سر جانشینی اختلاف کردند و این اولین نمود بیاستقامتی در مسلمانان بود.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: افرادی هستند كه علیرغم اینكه ایمان آوردند، عهد و پیمانهایشان را فراموش میکنند و گاهی رفتارهایی شبیه رفتار دشمنان از خود بروز میدهند و گاهی ضربههایی به اسلام و انقلاب میزنند كه دشمنان نیز قادر به انجام آن نیستند و آن زمانی است كه برخی احكام با منافعشان اصطكاك پیدا كند و با خواسته دوستان و نزدیكانشان در تضاد باشد.
وی ادامه داد: به همین دلیل قرآن مؤمنان را امر به استقامت میکند و گرنه امر به ثبات قدم درباره كسانی كه ایمان نیاوردند معنا ندارد.
علامه مصباح یزدی افزود: کسانی در جریان مبارزات انقلاب اصلا به میدان نیامدند ولی حداقل به دنیا رسیدند، اما خسران بزرگ آن است كه افرادی که از جان و مال و خانواده خود گذشتند و در این راه جانفشانی كرده، شكنجهها و زندانها تحمل كردند، از راه منحرف شده و منافع مادی را در نظر بگیرند، و این مسأله خطر عظیمی برای اهل ایمان است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به گوناگونی مردم در مقابل دعوت انبیاء و راه حق ادامه داد: كسانی كه مستضعف فكری بوده و حق و باطل را از هم تشخیص نمیدهند معذورند، اما كسانی كه اهل تشخیص هستند سه دستهاند، اول كسانی كه ایمان واقعی میآوردند و دستورات اسلام را مو به مو انجام میدهند و در صورت لغزش فورا به مسیر بازگشته و در راه حق قرار میگیرند؛ در نقطه مقابل كسانی هستند که با وجود فهم و شناخت حق، در مقابل آن میایستند و آشكارا مخالفت خود را اعلام میكنند؛ اما دسته سوم كسانی هستند كه حق را میفهمند اما از ته دل به آن اعتقاد ندارند و از آنجا كه احتمال شكست حق وجود دارد، به گونهای منافقانه عمل میكنند كه هر دو طرف را داشته باشند و در نهایت به دنبال گروه پیروز میروند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه قرآن همه دنیا را مانند جلسه امتحان میداند كه نتیجه اصلی آن در آخرت مشخص میشود، به توصیف قیامت از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: دسته اول كه ایمان واقعی داشتند در روز قیامت راهی نورانی برای آنها باز میشود و بشارت بهشت جاوید به آنها داده میشود، اما منافقین كه در دنیا ظاهرا ایمان آورده بودند در ظلمت و تاریكی قرار میگیرند و در آن حال از مؤمنان درخواست میكنند كه با نور خودشان راه را برای آنان نیز باز كنند كه به مقصود نمیرسند و در این حال دیواری محكم بین آنها حائل میشود كه در آن دری قرار دارد. در یك طرف رحمت الهی و در طرف دیگر كه منافقان هستند عذاب الهی قرار دارد و اینجاست كه منافقان فریادكنان اهل ایمان را صدا میزنند که: ما در دنیا همراه با شما بودیم، پس چرا شما در موقعیت رحمت و ما در عذاب هستیم.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به پاسخ اهل ایمان به منافقان، به علل سقوط منافقان اشاره كرد و گفت: اولین مرحله سقوط، نزدیکی به فتنه و گرفتار شدن در دام فتنه است.
وی سستی در انجام وظیفه، شك در حقانیت اسلام و راه حق، و فریب خوردن از آرزوهای بلند را از دیگر علل سقوط منافقان دانست و گفت: برخی به نام اسلام و انقلاب و معنویات در راه دشمنان نظام و انقلاب قدم برمیدارند و با شعار خط امام قصد فریب مردم را دارند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: برای عدم ابتلا به این بلا باید با خدا صادق بود چرا كه نمیتوان خدا را فریب داد و در موقع اجرای احكام دین نیز نباید سستی كرد چون دین مانند مسائل حزبی نیست.
وی ادامه داد: نباید خود را در معرض انحراف قرار دهیم و با اهل نفاق نشست و برخاست كنیم؛ اگر به شبههای برخورد كردیم باید سریعا جواب آن را بیابیم، زیرا هر باطلی جواب دارد و نباید گذاشت این شبهه در دل نفوذ كند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به لزوم تقوا و اخلاص گفت: گاهی افراد به حقانیت چیزی ایمان دارند، اما نمیخواهند آن را بپذیرند چرا كه با منافع آنها در تضاد است، ازاینرو نباید آرزوهای مادی و دنیوی باعث فریب انسان و در نتیجه انحراف وی شود.
علامه مصباح یزدی در پایان گفت: شناخت دین، انقلاب، امام (ره) و نائب برحقش كه بزرگترین نعمت برای مردم است و استوار بودن در مقام عمل از دیگر موانع سقوط و انحراف انسان مؤمن است.
گفتنی است این مراسم چهارم مردادماه سالجاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.