پیوست

 

پیوست

انوار جمال یار

 

با جمالش چون كه نتوان عشق باخت *** از كمال لطف خود آیینه ساخت.

عطار نیشابورى

عظمت و منزلت حضرت زهرا(علیها السلام)، تا به حال، موضوع بسیارى از گفته‌ها و نوشته‌ها قرار گرفته است؛ اما در میان تمامى بیان‌هاى گفتارى و نوشتارى در این عرصه، كمتر بیانى است كه به پایه سخنان والا و پر ارج ذرّیه زهرا(علیها السلام) امام خمینى(رحمه الله) برسد. حتى می‌توان گفت كه در میان تمام سخنان ژرف و فرموده‌هاى حكمت‌آموز حضرت امام(رحمه الله) نیز كمتر سخنى است كه به ژرفناى بیان ایشان درباره صدّیقه طاهره(علیها السلام) نزدیك شده باشد.

آن عارف مهربان جماران، به هنگامه سخن گفتن از مقام والاى فاطمه زهرا(علیها السلام)، آن‌چنان در آسمان معرفت آن حضرت، اوج می‌گرفتند كه كمتر كسى را یاراى آن بود كه حتى به گرد پاى او برسد و این، در حالى بود كه آن‌جناب، همواره معترف بودند كه اندیشه و زبان بشرى از فهم و بیان حتى گوش‌هاى از مقام رفیع معنوى آن حضرت، قاصر و عاجز است:

صورت شاهد ازل، معنى حُسن لمیزل *** وهم، چگونه وصفِ آیینه حقنما كند.

غروى اصفهانى

از آن‌جا كه استاد فرزانه ما، حضرت آیت‌اللّه مصباح یزدى، در فرموده‌هاى خویش

بر دیدگاه عرفانى استادشان، حضرت امام(رحمه الله)، درباره شخصیت حضرت زهرا(علیها السلام) فراوان تأكید ورزیده‌اند، بسیار سزا و بجا دیدیم كه مجموعه كامل گفته‌ها و نوشته‌هاى حضرت امام پیرامون حضرت زهرا(علیها السلام) را در پیوست این كتاب، به پیشگاه همه دوستداران آن حبیبه خدا تقدیم نماییم.

این مجموعه، در دو بخش اجمالى و تفصیلى، سامان یافته است كه بخش اجمالى آن، دربردارنده تعابیر بسیار زیبا و روح‌فزاى حضرت امام درباره عظمت وجودى حضرت زهرا(علیها السلام) می‌باشد و بخش بعدى آن، سامان یافته تمامى نوشته‌ها، گفته‌ها یا پیام‌هاى ایشان در موضوع نامبردار می‌باشد كه در قالبى جدید و به گونه‌اى موضوعى، زینت‌بخش این كتاب گردیده است.

جرعه‌‌اى از زلال بی‌مثال كوثر

راه باز است ز كوى تو به سرچشمه فیض *** چون تویى كوثر وهم منبع فیض عالم.

آقا بزرگ قمى

عباراتى كه در فهرست ذیل به پیشگاه همه محبان و ارادتمندان آستان حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) تقدیم می‌شود، تعابیرى است كه از مجموعه گفته‌ها، نوشته‌ها و پیام‌هاى حضرت امام(رحمه الله)، اخذ شده است. در تنظیم این مجموعه، تا جایى كه امكان داشته، از عین تعابیر حضرت امام، بدون هیچ تغییرى، استفاده شده است و در شمار اندكى از این تعابیر، منظور كلام در قالبى مصدرى بیان شده است.

امید است كه از این رهگذر، ثوابى بى‌نهایت و عنایاتى ویژه از جانب صدّیقه طاهره(علیها السلام) به روح پیر و مُراد سفرکرده‌مان، عاید و واصل گردد و جرعه‌اى روح‌فزا نیز از زلال بى‌همانند كوثر، روزى ارواح تشنه و نیازمند ما شود. ا‌ن‌شاء اللّه.

فهرست تعابیر زیبا و روح‌‌فزاى حضرت امام، درباره شخصیت حضرت زهرا(علیها السلام)

وقف‌كننده وجود خویش براى اسلام.…1358/01/22

انسانى به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت انسان.…1358/02/26

زنى روحانى، زنى ملكوتى، تمام حقیقت زن.…1358/02/26

موجودى ملكوتى به صورت انسان، موجودى الهى و جبروتى به صورت یك زن.…1358/02/26

داراى تمام هویت‌هاى كمالى متصوّر براى انسان.…1358/02/26

واجد تمام خصوصیات انبیا.…1358/02/26

جلوه‌گر تمام حیثیت و تمام شخصیت زن.…1358/02/26

مجتمع معنویات و جلوه‌هاى ملكوتى، الهى، جبروتى، ملكوتى و ناسوتى.… 1358/02/26

تربیت‌یافته دست غیبى و قدرت الهى.…1358/02/26

تربیت یافته رسول اللّه(صلى الله علیه وآله)… 1358/02/26

دست همگان از رتبه او كوتاه.…1358/02/26

افتخار عالم وجود.…1358/02/26

الگوى همگان.… 1358/03/08

افتخار خاندان وحى.…1359/02/15

چون خورشیدى درخشنده بر تارك اسلام عزیز.… 1359/02/15

فضایلش، همطراز فضایل بى‌نهایت پیامبر اكرم و خاندان عصمت و طهارت.…1359/02/15

كوتاهى افهام از درك مرتبت او.…1359/02/15

نمونه انسان.…1359/02/27

جلوه‌نُماى هویت انسانى.…1359/02/27

عنصرى تابناك.…1361/01/25

زیربناى فضیلت‌هاى انسانى و ارزش‌هاى والاى خلیفةاللّه در جهان.…1361/01/25

از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود.…1361/01/25

درخشش نور تربیت‌یافتگانش از بسیط خاك تا آن سوى افلاك و از عالم ملك تا آن سوى ملكوت اعلى.1361/01/25

حجره محقّرش، جلوه‌گاه نور عظمت الهى و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم.…1361/01/25

اسوه تهذیب اخلاق.…1363/12/21

مقتدا و الگوى همگان.…1363/12/21

مولود اعظم.…1364/12/11

كمال افتخار زنان.… 1364/12/11

محضرش، فرودگاه و عروجگاه 75 روزه جبراییل.…1364/12/11

كاتب وحى او، امیرمؤمنان على(علیه السلام).…1364/12/11

تناسب كامل روحى او با روح اعظم.…1364/12/11

الگوى مجاهدت، مخاطبت، زهد، تقوا و عفاف.…1364/12/11

توهین‌كننده به او، محكوم به اعدام.…1367/11/09

صحیفه او، افتخار شیعیان.… 1368/03/15

واجد تمام مقامات معنوى ائمّه اطهار(علیهم السلام)… ولایت فقیه: ص 43.

حقیقت و باطن لیلةالقدر.…آداب الصلوة: ص 329 و 330.

تسبیحات او، افضل تعقیبات نماز…آداب الصلوة: ص 337.

سیماى زهرا در بیان ذرّیه زهرا

اوصاف زیباى زهرا، فضایل بیرون از شُمار زهرا و كمالات روحفزاى زهرا را از هر زبان كه بشنوى نامكرر است. فضایل بى‌كرانه او همواره و از هر زبانى شنیدنى است و از بیان نورانى سلاله پاك او، شنیدنی‌تر. انعكاس جمال دلآراى او از هر آینه‌اى دیدنى است و از اندیشه صاف مردى از ذریه او، دیدنی‌تر؛ رادمردى كه چنان در خُلق و خوى فاطمى ذوب شده بود كه خود، آیینه‌دار جمال الهى زهرا و فرزندان پاك‌نهاد او گشته بود. آنچه

در پیش روى شما دوستداران آن حضرت، قرار یافته است، مجموعه فرموده‌هاى جان‌فزا و حكمت‌افزاى آن ذریه زهراست كه با نظمى نُوین، در راستاى اهداف فصل اول این كتاب، سامان یافته است.

امیدمان بر آن است كه این عرض ارادت كوچك، نگاه رحمت و عنایت آن جناب را به دنبال داشته، دست نوازش مادرانه‌اش را روزى ما و مُراد به رضوان پركشیدهمان نماید. ان شاءَ اللّه .

ناتوانى افهام از درك منزلت و رتبت زهرا(علیها السلام)

1. ... زنى كه هر كسى با هر بینشى، درباره او گفتارى دارد و با این حال كسى از عهده ستایش او برنیامده است؛ چرا كه احادیثى كه از خاندان وحى رسیده، به اندازه فهم مستمعان بوده‌است، دریا را در كوزه‌اى نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته‌اند، به مقدار فهم خودشان بوده است؛ نه به اندازه مرتبت او. پس بهتر آن كه از این وادى شگفت، درگذریم و به فضایل زن، روآوریم كه... .(1)

2. ...او حركت معنوى خود را با قدرت الهى، با دست غیبى و با تربیت رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) شروع و تمامى مراحل معنوى را طى كرده است تا به مرتبه‌اى رسیده كه دست همه از او كوتاه گشته است... .(2)

3. ...من، راجع به حضرت صدّیقه(علیها السلام) خودم را قاصر مى‌دانم كه ذكرى بكنم... .(3)

افتخار عالمى به زهرا(علیها السلام)

1. فردا روز زن است؛ روز زنى است كه عالم به او افتخار دارد.(4)

2. ...زنى كه افتخار خاندان وحى و چون خورشیدى بر تارك اسلام عزیز می‌درخشد.(5)


1. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن، تاریخ 1359/02/15. صحیفه نور: ج 12، ص 72.

2. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن، تاریخ 1358/02/26. صحیفه نور: ج 6، ص 185.

3.از فرموده‌هاى امام خمینى در دیدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن، 1364/12/11.صحیفه نور: ج 19، ص 278.

4. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن، تاریخ 1358/02/26. صحیفه نور: ج 6، ص 187.

5 و 6. از پیام امام به مناسبت روز زن، 1359/02/15. صحیفه نور: ج 12، ص 72.

روز ولادتش، روز زن

1. اگر روزى باید روز زن باشد، چه روزى والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت باسعادت فاطمه زهرا(علیها السلام)است.(1)

2. مبارك باد بر ملت عظیم الشأن ایران به ویژه زنان بزرگوار، روز مبارك زن؛ روز شرافتمند عنصر تابناكى كه زیربناى فضیلت‌هاى انسانى و ارزش‌هاى والاى خلیفة اللّه در جهان است و مبارک‌تر و پربهاتر، انتخاب بسیار والاى روز بیستم جمادى الثانى است؛ روز پرافتخار ولادت زنى كه از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است.(2)

3. براى زن‌ها كمال افتخار است كه روز تولد حضرت صدّیقه را روز زن قرار داده‌اند، افتخار است و مسؤولیت... و شما افتخار كنید كه این روز را روز زن قرار داده‌اند و باید كه مسؤولیتش را هم به عهده بگیرید. اگر شما پذیرفتید كه روز بیستم جمادى الثانیه كه روز تولد حضرت زهراست، روز زن باشد، خیلى مسایل را به عهده شما می‌آورد. اگر یك ملتى پذیرفت كه فلان روز، روز جهاد است، باید در آن روز مشغول مجاهده بشود. اگر كسى مشغول مجاهده نشد، نپذیرفته است كه آن روز، روز جهاد است. اگر شما همه پذیرفتید كه امروز، یعنى روز تولد حضرت زهرا كه آن كمال و آن وضعیت را دارد، روز زن است، بر عهده شما مسایل بزرگى را می‌آورد؛ از قبیل مجاهده؛ چرا كه حضرت به اندازه خودش در این ظرف كوتاه، مجاهده داشته است. با حكومت‌هاى وقت، مخاطبه داشته است. حكومت‌هاى وقت را محاكمه می‌کرده است. شما باید به او اقتدا كنید تا پذیرفته باشید كه این روز (روز تولد آن حضرت) روز زن است. شما اگر پذیرا شدید، باید زهد و تقوا و عفاف و همه چیزهایى را كه او داشته است، تبعیت كنید و اگر تبعیت نكردید، بدانید كه شما داخل در این روز نیستید. هر كس نپذیرفت در روز زن و در این شرافت، وارد نشده است.(3)

4. روز ولادت سرتاسر سعادت صدّیقه طاهره كه والاترین روز براى انتخاب روز زن است، به ملت شریف ایران، خصوصاً زنان محترم، تبریك و تهنیت عرض می‌کنم. این


2. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن، 1361/01/25. صحیفه نور: ج 16، ص 125.

3. از فرموده‌هاى امام در دیدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن. تاریخ 1364/12/11. صحیفه نور: ج 19، ص 278.

ولادت با سعادت در زمان و محیطى واقع شد كه زن به عنوان یك انسان، مطرح نبود و وجود او موجب سرافكندگى خاندانش در نزد اقوام مختلف جاهلیت به شمار می‌رفت. در چنین محیط فاسد و وحشتزایى، پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیت نجات بخشید.

تاریخ اسلام، گواه احترامات بى حد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به این مولود شریف است تا نشان دهد كه زن، بزرگى ویژه‌اى در جامعه دارد كه اگر برتر از مرد نباشد، كمتر نیست. پس این روز، روز حیات زن و روز پایه‌گذارى افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است.(1)

5. فردا، روز زن است؛ روز زنى است كه عالَم به او افتخار دارد، روز زنى است كه [خودش و] دخترش در مقابل حكومت‌هاى جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرف‌ها را زد كه همه مى‌دانید... زن‌هاى عصر ما، به حمدالله، شبیه به همان‌ها هستند. در مقابل جبار با مشت گره كرده و با بچه‌هاى در آغوش گرفته ایستادند و به نهضت كمك كردند.(2)

فاطمه، نمونه و الگوى جهانیان

1. الگو، حضرت زهراست. الگو، پیغمبر اسلام است. ما وقتى می‌توانیم ادعا كنیم كه جمهورى اسلامى داریم كه تمام این معانى كه در اسلام است، تحقق پیدا كند.(3)

2. روز بزرگى است. یك زن در دنیا آمد كه مقابل همه مردان است. یك زن به دنیا آمد كه نمونه انسان است. یك زن به دنیا آمد كه تمام هویت انسانى در او جلوه‌گر است.(4)

3. ما باید از این خاندان، سرمشق بگیریم. بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان؛ بلكه همه ما از همه آن‌ها.

آن‌ها زندگى خودشان را براى طرفدارى از مظلومان و احیاى سنت الهى، وقف كردند. ما


1. از فرموده‌هاى امام خمینى در دیدار با گروهى از خلبانان نیروى هوایى. تاریخ 1360/02/04.صحیفه نور: ج 14، ص 200.

2. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن. تاریخ 1358/02/26. صحیفه نور: ج 6، ص 187.

3. از فرموده‌هاى امام در جمع پاسداران. تاریخ 1358/03/08. صحیفه نور: ج 7، ص 17.

4. از فرموده‌هاى امام در دیدار با گروهى از بانوان. تاریخ 1359/02/27. صحیفه نور: ج 12، ص 72.

باید تبعیت كنیم و زندگى خود را براى آن‌ها قرار دهیم. كسى كه تاریخ اسلام را می‌داند، می‌داند كه هر یك از این خاندان ـ مثل یك انسان كامل؛ بلكه بالاتر، همچون یك انسان الهى و روحانى‌ـ در مقابل كسانى كه می‌خواستند مستضعفان را از بین ببرند، قیام كردند.(1)

4. خطبه فاطمه زهرا(علیها السلام) در مقابل حكومت و صبر امیرالمؤمنین در مدت بیست و چند سال و در عین حال كمك‌كارى به حكومت موجود و بعد هم فداكارى در راه اسلام و [نیز] فداكارى دو فرزند عزیزش: خدمت بسیار بزرگ امام مجتبى [به اسلام] كه دولت جابر اموى را با آن خدمت، رسوا فرمود و خدمت بزرگ برادر ارجمندش، حضرت سیدالشهدا، چیزهایى است كه همه مى‌دانید و مىدانیم. با این كه عدّه و اسباب و ابزار جنگ آن‌ها كم بود، لكن روح الهى و روح ایمان، بر همه ستمكاران عصر خودشان اسلام را زنده كردند و براى ما و شما برادرهاى عزیز، الگو شدند كه ما از كمى عِدّه و عُدّه و كمى ابزار جنگ نهراسیم و در مقابل تمام قدرت‌هایى كه امروز با ما به جنگ برخاسته‌اند، مقاومت كنیم. همان‌طورى كه اولیاى ما(علیهم السلام) نشان دادند، باید در مقابل مستكبران، گاهى با تبلیغ و گاهى با اسلحه ایستاد و مستكبران را به جاى خودشان نشاند. ما هم الگوى آن‌ها و تبعیت از آن‌ها را می‌پذیریم.(2)

5. در تهذیب اخلاق خود و وادار كردن دوستانتان به تهذیب اخلاق، كوشش كنید...آن طورى كه زن فرید،(3) حضرت زهرا(علیها السلام) بود. همه باید به او اقتدا كنیم و همه باید دستورمان را از اسلام، به وسیله او و فرزندان او بگیریم. همان‌طورى كه او بوده است، باشید و در علم و تقوا كوشش كنید...كوشش براى رسیدن به علم و تقوا، وظیفه همه ما و شماست.(4)


1. از فرموده‌هاى امام در جمع پرسنل نیروى هوایى، تاریخ 1358/01/22. صحیفه نور: ج 5، ص 283.با اندكى ویرایش.

2. از فرموده‌هاى امام خمینى در جمع رزمندگان ارتش و سپاه، تاریخ 1360/12/18. صحیفه نور: ج 16، ص 67.

3. فرید: یگانه، یكتا.

4. از فرمودههاى امام خمینى در جمع بانوان به مناسبت روز زن، تاریخ 1363/12/21. صحیفه نور: ج 19،ص 120.

6. ...حضرت، به اندازه خودش، در این ظرف كوتاه، مجاهده داشته است. با حكومتهاى وقت، مخاطبه داشته است. حكومتهاى وقت را محاكمه می‌کرده است. باید به او اقتدا كنید. زهد، تقوا، عفاف و همه چیزهایى را كه او داشته است، تبعیت كنید... .(1)

فضیلت بی‌‌نهایت فاطمه

1. ... زنى كه افتخار خاندان وحى و چون خورشیدى بر تارك اسلام عزیز می‌درخشد؛ زنى كه فضایل او همطراز فضایل بى‌نهایت پیغمبر اكرم و خاندان عصمت و طهارت بود... .(2)

2. زنى كه تمام خاصّه‌هاى انبیا در اوست؛ زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول‌اللّه بود.(3)

3. اصولا رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه(علیهم السلام)، طبق روایاتى كه داریم، قبل از این عالم، در ظل عرش، انوارى بوده‌اند. [ایشان] در انعقاد نطفه و طینت از بقیه مردم امتیاز داشته‌اند و مقاماتى دارند الى ما شاءَاللّه؛ چنان كه در روایت معراج، جبرئیل عرض می‌کند: لَوْ دَنوْتُ اَنْمِلَةً لآحْتَرَقْتُ؛ اگر كمى نزدیک‌تر می‌شدم، سوخته بودم. یا این فرمایش كه: اِنَّ لَنا مَعَ اللّهِ حالاتٌ لا یَسَعُهُ مَلَكٌ مقرّبٌ و لا نَبِىٌّ مُرْسَلٌ؛ ما با خدا حالاتى داریم كه نه هیچ فرشته مقربى می‌تواند آن را داشته باشد و نه هیچ پیامبر مرسلى.

این، جزء مذهب ما است كه ائمه چنین مقاماتى دارند...چنان كه به حسب روایات، این مقامات معنوى براى حضرت زهرا(علیها السلام) هم هست؛ با این كه حضرت نه حاكم است و نه قاضى و نه خلیفه. این مقامات سواى وظیفه حكومت است.(4)


1. از فرمودههاى امام خمینى در دیدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن. 1364/12/11. صحیفه نور:ج 19، ص 279.

2. از پیام امام به مناسبت روز زن. تاریخ 1359/02/15. صحیفه نور: ج 12، ص 72.

3. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن، تاریخ 1358/02/26. صحیفه نور: ج 6، ص 185.

4. ولایت فقیه، امام خمینى: ص 43.

والاترین فضیلت حضرت زهرا(علیها السلام)

1. راجع به حضرت صدّیقه(علیها السلام)، خودم را از هر ذكرى قاصر مىدانم. فقط به یك روایت كه در كافى شریف و با سند معتبر نقل شده است، اكتفا می‌کنم. حضرت صادق(علیها السلام) می‌فرماید:

فاطمه(علیها السلام) بعد از پدرش، 75 روز در این دنیا بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت. جبرئیل امین می‌آمد و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسایلى از آینده نقل می‌فرمود. ظاهر روایت، این است كه در این 75 روز مراودهاى بوده است؛ یعنى رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است.

گمان ندارم كه غیر از طبقه اول از انبیاى عظام درباره كسى این طور وارد شده باشد كه در ظرف 75 روز جبرئیل امین، چنین رفت و آمدى داشته باشد. جبراییل، مسایل واقع در آتیه و آنچه را كه به ذریه فاطمه(علیها السلام) می‌رسیده است، ذكر می‌کرده و حضرت امیر هم آن‌ها را می‌نوشته است. حضرت امیر، همانطورى كه كاتب وحى رسول خدا بوده است‌ـ و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، با رفتن رسول خدا، تمام شد ـ كاتب وحى حضرت صدّیقه در این 75 روز نیز بوده است.

مسأله فرود آمدن جبرئیل، یك مسأله ساده نیست؛ خیال نشود كه جبرئیل براى هر كسى امكان دارد بیاید. یك تناسب كامل بین روح آن كسى كه جبرئیل بر او وارد می‌شود و مقام جبرئیل، كه روح اعظم است، لازم است. چه ما همچون اهل نظر قایل شویم كه قضیه تنزّل جبرئیل، به واسطه روح خود ولى یا پیغمبر است كه روح ولى، جبرئیل را تنزیل می‌دهد و تا مرتبه پایین وارد می‌کند یا همچون بعض اهل ظاهر، بگوییم حق‌تعالى او را مأمور می‌کند كه برو و این مسایل را بگو، تا تناسبى بین روح این كسى كه جبرئیل به نزد او می‌آید و بین جبرئیل كه روح اعظم است، نباشد این معنا امكان ندارد. این تناسب، تنها بین جبرئیل كه روح اعظم است و انبیاى درجه اول بوده است؛ مثل رسول خدا، موسى، عیسى، ابراهیم و امثال این‌ها. این تناسب براى همه كس نبوده است و بعد از این هم، براى كس دیگرى واقع نشده است، حتى درباره ائمه هم من ندیده‌ام كه چنین امرى

وارد شده باشد. طبق آن چیزى كه من دیده‌ام فقط براى حضرت زهرا(علیها السلام) وارد شده است كه جبرئیل به طور مكرر در طول 75 روز وارد می‌شده و مسایل آتیه را كه بر ذریه او می‌گذشته است، می‌گفته و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. شاید یكى از مسایلى كه گفته است، راجع به مسایلى بوده است كه در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب(علیه السلام) واقع می‌شود كه مسایل ایران هم جزو آن مسایل باشد؛ ما نمی‌دانیم، ممكن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایل عظیمى كه براى حضرت زهرا ذكر كرده‌اند، بالاتر مى‌دانم؛ فضیلتى كه براى غیر انبیا(علیهم السلام)، آن هم نه همه انبیا، بلكه براى طبقه بالاى انبیا(علیهم السلام) و بعض از اولیایى كه در رتبه آن‌ها می‌باشند، براى كس دیگرى حاصل نشده است. و با این كیفیت كه جبرئیل در طول هفتاد و چند روز مراوده داشته باشد، براى هیچ كس تاكنون واقع نشده است. این فضیلت، از مختصات حضرت صدّیقه(علیها السلام) است.(1)

فاطمه، مجمع جلوه‌هاى جمال و جلال الهى

1. تمام ابعادى كه براى زن و براى یك انسان متصور است، در فاطمه زهرا(علیها السلام) جلوه كرده است. یك زن معمولى نبوده است؛ یك زن روحانى، یك زن ملكوتى، یك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان.

او زن معمولى نیست. او موجودى ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجودى الهى و جبروتى كه در صورت یك زن ظاهر شده است... . تمام هویت‌هاى كمالى كه در انسان و در یك زن متصور است، تمام در این زن است... . معنویات، جلوه‌هاى ملكوتى، جلوه‌هاى الهى، جلوه‌هاى جبروتى، جلوه‌هاى ملكى و ناسوتى همه در این موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان و زنى است به تمام معنا زن.(2)


1. از فرموده‌هاى امام خمینى در دیدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن، تاریخ 1362/12/11.صحیفه نور: ج 19، ص 278. با اندكى ویرایش.

2. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن. تاریخ 1358/02/26. صحیفه نور: ج 6، ص 185.

فاطمه، حقیقت و باطن لیلةالقدر

1. دلالت می‌کند بر آنچه از حقیقت لیلةالقدر احتمال دادیم، حدیث شریف طولانى كه در تفسیر برهان از كافى شریف نقل فرموده است كه مردى نصرانى از حضرت موسى بن جعفر(علیه السلام) پرسید كه تفسیر باطنِ این آیات: حم، و الكتاب المبین، انا انزلناهُ فى لیلة مباركة، انّا كُنّا منذرین، فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْر حَكیم، چیست؟

فرمود: اما «حم»، محمّد(صلى الله علیه وآله) است و اما «كتاب مبین»، امیرالمؤمنین على(علیه السلام) است و اما «لیلة»، فاطمه(علیها السلام)است.(1)

سقف خانه فاطمه، عرش ربّ‌العالمین

1. روایتى را كه در تفسیر برهان(2) از حضرت باقر(علیه السلام) نقل شده است، تیمّناً ذكر می‌کنیم ؛ چون روایت شریفى است و به معارف چندى اشاره فرموده و از اسرار مهمى كشف فرموده است:

... سَمِعْتُ اَبا جَعْفَر(علیه السلام) یَقُولُ: بَیْتُ عَلىّ و فاطِمَةَ حُجْرَةُ رَسُولِ اللّه(صلى الله علیه وآله) وَ سَقْفُ بَیْتِهِمْ عَرْشُ رَبِّالْعالَمینَ. وَ فى قَعْرِ بُیُوتِهِمْ فُرْجَةٌ مَكْشُوطَةٌ اِلَى الْعَرْشِ مِعْراجُ الْوَحْىِ؛ و المَلائِكَةُ تَنْزِلُ عَلَیْهِمْ بِالْوَحْىِ صَباحاً وَ مَسائاً و كُلَّ ساعَة وَ طَرْفَةَ عَیْن وَ الْمَلائِكَةُ لا یَنْقَطِعُ فَوْجُهُمْ: فَوْجٌ یَنْزِلُ وَ فَوْجٌ یَصْعَدُ..... و اِنَّ اللّهَ زادَ فى قُوَةِ ناظِرِ مُحَّمد وَ علىٍّ و فاطِمَةَ وَ الْحَسَن و الْحُسَیْنِ(علیهم السلام) و كانُوا یُبْصِرونَ العَرْشَ و لایَجِدونَ لِبُیُوتِهِمْ سَقْفاً غَیْرَ الْعَرْشِ؛ فَبُیُوتُهُمْ مُسَقَّفةٌ به عرشِ الرَّحْمانِ. وَ مَعارِجُ المَلائِكَةِ و الرُّوحِ فیها بِاءِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ اَمْر؛ ...شنیدم كه امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: خانه على و فاطمه، حجره رسول‌اللّه(صلى الله علیه وآله) است و سقف خانه‌شان، عرش ربّ‌العالمین. در انتهاى خانه‌شان شكافى است كه از آن تا عرش، پرده از معراج وحى برداشته شده است و ملائكه هر صبح و شام و هر ساعتى و هر لحظه‌اى با وحى الهى بر آنان نازل می‌شوند و رشته فوج ملائكه فرودآینده قطع نمی‌شود: گروهى فرود می‌آیند و دست‌هاى بالا می‌روند... . و همانا خداوند بر قوّت دیده محمد، على، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام) بیفزود تا عرش را مشاهده می‌کردند و جز عرش، سرپوشى براى خانه‌هایشان نمی‌دیدند. خانه‌هاشان به عرش


1. آداب الصلوة، امام خمینى: ص 329.

2. تفسیر برهان: ج 4، ص 478.

رحمان مسقّف است و معراج‌هاى ملائكه و روح در خانه‌هاى ایشان است، به اذن پروردگارشان؛منْ كلّ اَمْر سلام.

صحیفه فاطمیه، افتخار شیعیان

1. ما مفتخریم كه ادعیه حیاتبخش كه آن را قرآن صاعد می‌خوانند، از ائمه معصومین ما است. مناجات شعبانیه امامان و دعاى عرفه حسین بن على(علیهما السلام) و صحیفه سجادیه، این زبور آل محمد، و صحیفه فاطمیه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضیه است، از ما است.(1)

تسبیحات حضرت زهرا، افضل تعقیبات نماز

1. و از جمله تعقیبات شریفه، تسبیحات صدّیقه طاهره(علیها السلام)است كه رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به آن معظّمه تعلیم فرمود. و آن، افضل تعقیبات است. در حدیث است كه اگر چیزى افضل از آن می‌بود، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آن را به فاطمه(علیها السلام) اعطا می‌فرمود.(2)

شیعیان، فرزندان معنوى فاطمه(علیها السلام)

1. قلم و بیان من عاجز است كه... از حماسه‌ها، رشادت‌ها، خیرات و بركات فرزندان معنوى كوثر، حضرت فاطمه(علیها السلام)، سخن بگوید كه همه این‌ها از هنر اسلام و اهل بیت و از بركات پیروى امام عاشورا سرچشمه گرفته است.(3)

حُجره فاطمه، پرورشگاه زبدگان اولاد آدم

1. زنى كه در حجرهاى كوچك و خانه‌اى محقّر، انسان‌هایى را تربیت كرد كه نورشان از بسیط خاك تا آن سوى افلاك و از عالم ملك تا آن سوى ملكوت اعلى می‌درخشد.


1. از وصیّت نامه سیاسى الهى امام خمینى. صحیفه نور: ج 21، ص 171.

2. آداب الصلوة، امام خمینى: ص 377.

3. از پیام امام خمینى به مناسبت روز انقلاب اسلامى و شهادت. تاریخ 1365/11/16. صحیفه نور: ج 20، ص 61.

صلوات و سلام خداوند بر این حجره محقّر كه جلوه‌گاه نور عظمت الهى و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.(1)

2. یك كوخ چهارـ پنج نفرى در صدر اسلام داشته‌ایم و آن، كوخ فاطمه زهرا(علیها السلام) است. بركات این كوخ چند نفرى آن قدر زیاد است كه عالم را از نورانیت پر كرده است. كوخ‌نشینانِ این كوخ محقّر، در مراتب معنوى آن قدر بالا بودند كه دست ملکوتی‌ها هم به آن‌ها نمی‌رسد. جنبه‌هاى تربیتى این كوخ، آن قدر والا بوده است كه همه بركات در بلاد مسلمین، خصوصاً در مثل بلاد ما، همه از بركات آن‌هاست.(2)

3. این افرادى كه در خانه كوچك فاطمه(علیها السلام) تربیت شدند به حسب عدد چهارـ پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق‌تعالى را تجلى دادند. خدمت‌هایى كرده‌اند كه ما و شما و همه بشر را به اعجاب در آورده است.(3)

4. ناگهان شخصیتى عظیم كه از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رُسُل، محمد مصطفى، و سید اولیا، على مرتضى، تربیت یافته و در دامن صدیقه طاهره بزرگ شده بود، قیام كرد و با فداكارى بى‌نظیر و نهضت الهى خود، واقعه بزرگى به وجود آورد كه كاخ ستمكاران را فروریخت و مكتب اسلام را نجات بخشید.(4)

ساده‌زیستى فاطمه زهرا(علیها السلام)

1. حضرت امیر(علیه السلام) خلیفه مسلمین بود؛ خلیفه مملكتى كه شاید ده برابر ایران بود؛ از حجاز تا مصر و آفریقا و مقدارى هم از اروپا. این خلیفه، بسیار ساده می‌زیست و به حسب نقل، در خانه‌شان پوستینى داشتند كه به هنگام شب خودش و حضرت فاطمه(علیها السلام) بر آن می‌خوابیدند و به هنگام روز، علوفه شترش را روى همین پوست می‌ریخت. پیغمبر هم همین شیوه را داشت. اسلام، این است.(5)


1. از پیام امام خمینى به مناسبت روز زن. تاریخ 1362/01/25. صحیفه نور: ج 16، ص 125.

2. از فرموده‌هاى امام در جمع مسؤولان كشور. تاریخ 1362/01/01. صحیفه نور: ج 17، ص 216.

3. از فرموده‌هاى امام در جمع رزمندگان ارتش و سپاه. تاریخ 1360/12/18. صحیفه نور: ج 16، ص 67.

4. از پیام امام خمینى(قدس سره) به مناسبت روز تولد امام حسین(علیه السلام)، تاریخ 1359/03/26، صحیفه نور: ج 12، ص 181.

5. از فرموده‌هاى امام(قدس سره) در جمع كاركنان اداره بهدارى و بهزیستى. تاریخ 1358/04/13، صحیفه نور: ج 8، ص 18.

امامت، از منظر زهرا(علیها السلام)

تشكیل حكومت براى حفظ نظام و وحدت مسلمین است؛ چنان‌كه حضرت زهرا(علیها السلام) در خطبه خود می‌فرماید:«امامت، براى حفظ نظام و تبدیل افتراق مسلمین به اتحاد است(1)».(2)

اعدام، مجازات توهین به فاطمه(علیها السلام)

با كمال تأسف و تأثر از صداى جمهورى اسلامى مطلبى در مورد الگوى زن پخش شده است كه انسان از بازگو كردن آن شرم دارد.(3) فردى كه این مطلب را پخش كرده است، تعزیر و اخراج می‌گردد و دست‌اندركاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتى كه ثابت شود، قصد توهین در كار بوده است، بدون شك فرد توهین‌كننده محكوم به اعدام است. اگر بار دیگر این‌گونه قضایا تكرار گردد، موجب تنبیه، توبیخ و مجازات شدید و جدى مسؤولان بالاى صدا و سیما خواهد شد و البته در تمامى زمینه‌ها قوه قضاییه اقدام می‌نماید.(4)