قال علي عليه‌السلام : إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا؛ امير مومنان عليه‌السلام مي‌فرمايند: همانا براي شما بهايي جز بهشت نيست، پس به کمتر از آن نفروشيد. (نهج‌البلاغه، حکمت456)

سه شنبه 18 /07 /1396

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اوج عبادت اين است كه انسان هر لحظه از زندگي خودش را با توجه به خواست خدا بگذراند. در اين صورت به مقامي مي‌رسد كه يك نفس وي مي تواند جامعه‌‌اي را عوض كند. ببینید شهادت شهيد حججي كشور را زير و رو كرد؛ برنامه‌ها تعطيل شد و برنامه هايي به خاطر او تدارك ديده شد؛ از بزرگترين شخصيت‌ها تحت تأثير اين رفتار قرار گرفتند. مگر وي چه قدرتي داشت؟ چه قدر نقشه كشيده بود كه چنين شود؟ آيا دنبال اين بود كه محبوبيت پيدا كند؟ خير، انجام وظيفه الهي، و عشق او به سیدالشهدا (ع) او را به اينجا رساند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با جمعي از روحانيون سپاه با اشاره به لزوم بهترين استفاده از عمر و شناخت وظايف و عمل به آنها اظهار داشت: براي اين منظور بايد جايگاه خود را در اين عالم بشناسيم؛ اين كه کجاي عالم قرار داريم و چه مسئوليتي بر عهده ماست و چگونه بايد اين مسئوليت را به انجام برسانيم.

علامه محمدتقي مصباح يزدي با تأكيد بر لزوم شناخت دين در جامعيتش اظهار داشت: دين مجموعه هماهنگي است كه اجزاي آن كاملا با يكديگر مرتبط هستند و انسان را به سمت هدف سوق مي دهند ولو اين كه ظاهرا برخي اجزا مستقل از ديگر اجزاء به نظر برسند، همانگونه كه ظاهرا اندام هاي انسان مانند چشم و گوش به هم ربطي ندارند و هر كدام وظيفه خاصي بر عهده دارند، اما در واقع همه اندام هاي متفاوت در يك وجود واحد جمع است و در عين اين كه هر كدام كارآيي خاصي دارد، به هم مرتبطند و هر كدام از آن‌ها نباشد، سبب نقص در موجود واحد مي شود.

وي با تشبيه جامعه به موجود واحد زنده اظهار داشت: افراد جامعه هركدام در جايگاهي قرار دارند كه جامعه را به حركت درمي‌آورند؛ برخي به منزله پا براي جامعه هستند، برخي ديگر به منزله مغز و فرمانده، و برخي به منزله دست و چشم و گوش. البته بر خلاف اعضاي موجود زنده واحد، اعضاي جامعه، نوعي قدرت انتخاب براي قرار گرفتن در جايگاهي از جامعه را دارند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: جامعه اي به سمت كمال رشد مي كند كه همه افراد در جايگاه خاص خودشان قرار گيرند و به وظيفه خاص خود عمل كنند. لذا ما بايد ببينيم كجاي جامعه قرار داريم و چه كاري براي جامعه بايد انجام دهيم.

وي با اشاره به اين كه دين وظيفه ما را در جامعه مشخص كرده است، ادامه داد: بايد با راهنمايي دين وظيفه خود را شناخته و به آن عمل كنيم و ديگران را نيز نسبت به وظايفشان آگاه كنيم.

استاد اخلاق حوزه علميه قم به اهمیت شناخت هدف اشاره کرد و ادامه داد: براي شناخت وظيفه ابتدا بايد ببينيم كه هدف ما از زندگي فردی و اجتماعي چيست و به كجا مي خواهيم برويم؟ هدف را درك كنيم و براي ديگران نيز تبيين كنيم.

وي با بیان این که از همين جا اختلافات بين بخش عظيمي از جوامع پیدا مي شود، افزود: چه بسا اكثريت مردم هدف از زندگي را كسب لذت بيشتر مي دانند؛ و اعتراف هم نكنند، حداقل در عمل همين را معتقدند، اما واقعيت اين است كه اين هدف نهايي نيست، و همه آنچه در اين عالم رخ مي دهد، نقطه شروع حركت است نه مقصد، و به همین دلیل است كه عقل نمی‌تواند دقيقا این مسأله را روشن كند، و خداوند متعال انبياء را فرستاده تا هدف را براي ما بيان كنند.

وي با اشاره به راهنمايي انبياء مبني بر وجود آخرت اظهار داشت: برخي حتي اگر قائل به آخرتي هم باشند، مي گويند براي رسيدن به سعادت در دنياي ديگر، بايد آرام و ساده زندگي كرد تا آن دنيا نيز آرامش داشته باشیم! و در مقابل برخي ديگرگفته اند تنها در صورتي به آرامش مي رسيم كه در اين دنيا به خود سختي و رنج دهيم.

اين فيلسوف و متكفر اسلامي ادامه داد: طبق آنچه انبياء الهي براي ما بيان كرده اند، راه سعادت، بندگي خداوند است؛ و در مسير بندگي خدا گاهي لذت هاي مشترك انسان و حيوان مانند ارضاي غريزه جنسي نيز سبب كمال است، و گاهي بايد آماده تحمل رنج‌ها و حتي كشته شدن بود، و طبق آيات قرآن، رنج و لذت وسيله آزمايش است.

وي با اشاره به اين كه روحانيان وظيفه دارند هم خودشان هدف زندگي را شناخته و در مسير صحيح حركت كنند و هم ديگران را هدايت كنند؛ افزود: همانگونه كه يك پزشك، هم خودش بايد بهداشت را رعايت كند تا سالم باشد و هم به ديگران براي سلامتي كمك كند، روحانيان نيز بايد پزشك روح باشند؛ هم براي سلامت روح خودشان تلاش كنند و هم به ديگران براي سلامت روح كمك كنند.

اين فيلسوف و متفكر اسلامي افزود: ويژگي زندگي انسان اين است كه تمام ابعادش اعم از جسمي و روحي، مادي و معنوي در هم تنيده است و نمي توان جهات مادي و معنوي، مسائل فردي و اجتماعي را از هم جدا كرد. البته ويژگي دين اسلام هم اين است كه برنامه اي جامع را براي همه ابعاد در هم تنيده زندگي انسان ارائه داده است.

علامه مصباح يزدي ، جهاد را شرط هدايت و قرار گرفتن در مسير دانست و افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد: «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» ؛ لذا اگر كسي مي خواهد مشمول هدايت خداوند شود، راهش جهاد در راه خداست، و انسان مؤمن بايد هميشه آماده جهاد در راه خدا و صرف نيرو در راهي باشد كه خدا بيان كرده است.

استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: روح كار ما باید این باشد كه جهاد را در وجود خودمان پياده كنيم، که اگر چنين كرديم خدا راه را به ما نشان مي دهد تا هم خودمان راه را بشناسيم و هم ديگران را به اين راه هدايت كنيم.

وي روح حاکم بر سيره پيامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) را جهاد در راه خدا در همه ابعاد جهاد با نفس، جهاد با دشمن داخلي و جهاد با دشمن خارجي دانست و افزود: البته جهاد در راه خدا طبيعتا با رنج‌ها و سختي هايي همراه است، و خداوند در اين راه لذت هايي نيز قرار داده تا تحمل سختي‌ها امكان پذيرتر شود، ولی نبايد به اين لذت‌ها دل بست، و به همين دليل حتي حضرت سليمان (ع) كه خداوند ملك و قدرت عظيمي به او داده بود، خودش حصيربافي می‌كرد و از دسترنج خود با نان جو سر مي كرد.

وي با اشاره به ساده زيستي و زندگي توأم با رنج پيامبر(ص) و اهل بيت (ع)، رهروان واقعي اهل بيت (ع) را نیز دنباله‌رو آنان دانست و افزود: به عنوان نمونه امام خميني (ره) با آن عظمت، مانند همه طلاب ديگر از آيت الله بروجردي شهريه مي گرفتند؛ و حتي بعد از مرجعيت و زماني كه پرجمعيت ترين درس خارج را در مسجد اعظم قم داشتند، باز هم بسيار ساده زندگي مي كردند و از سهم امامي كه در اختيارشان بود كوچك ترين ريخت و پاشي براي زندگي راحت‌تر نداشتند.

وي ضمن نقل خاطراتي از ساده زيستي امام (ره) اظهار داشت: همين فرد كاري كرد كه دنيا را تكان داد و در هنگام سخنراني وي، شخصيت هاي به ظاهر مهم دنيا برنامه هايشان را قطع مي كردند تا سخنان وي را زنده بشنوند؛ دليلش اين بود كه وي در راه خدا جهاد مي كرد، و صبح كه از خواب برمي‌خاست به دنبال انجام وظيفه در مقابل خدا بود.

علامه مصباح با اشاره به شرايط خطير امام در تبعيد به فرانسه، و پرواز ايشان از فرانسه به ايران خاطر نشان كرد: اگر قدري تأمل شود، معلوم مي شود كه حساس ترين و خطرناك ترين برهه براي ايشان همان زمان بود؛ چرا كه تا جايي كه راه داشت در تضعيف رژيم طاغوت و استكبار سخنراني كرده بود، و از طرفي وقتي قرار بود عليرغم مخالفت عده‌اي به ايران بيايد، هر لحظه احتمال ترور ايشان وجود داشت؛ اما وقتي خبرنگار مي پرسد چه احساسي داريد، با نهايت آرامش جواب مي دهد من وظيفه اي در مقابل خدا دارم كه مي روم انجام دهم.

علامه مصباح ادامه داد: خداوند دوست دارد بنده اش ضمن این که برنامه‌ريزي‌ها و تدابيرش را بر اساس وظيفه انجام می‌دهد، در هيچ حالي خود را بي نياز از او نبيند؛ و تحقق برنامه‌هایش را مشروط به مشيت الهي بداند، و ما بايد اين را ياد بگيريم.

وي افزود: اوج عبادت همين است كه انسان هر لحظه از زندگي خودش و هر عملي در زندگي را با توجه به خواست خدا انجام دهد. در اين صورت است كه به مقامي مي رسد كه خداوند وي را براي همان خلق كرده بود. اگر چنين شد، يك نفس وي مي تواند جامعه‌‌اي را عوض كند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به تأثير شهادت شهيد حججي در جامعه گفت:  يك جوان در سن جواني با انجام وظيفه الهي خود، كشور را زير و رو كرد؛ برنامه‌ها تعطيل شد و برنامه هايي به خاطر او تدارك ديده شد. از بزرگترين شخصيت‌ها تحت تأثير اين رفتار قرار گرفتند. مگر وي چه قدرتي داشت؟ چه قدر نقشه كشيده بود كه چنين شود؟ آيا دنبال اين بود كه محبوبيت پيدا كند؟ خير؛ عشق او به سیدالشهدا (ع) او را به اينجا رساند. البته اين‌ها كه ما ديديم تنها آثار دنيايي كار اوست كه در مقابل آثار اخروي آن چيزي نيست.

گفتني است ديدار جمعي از روحانيون سپاه با علامه مصباح يزدي، يكشنبه شانزدهم مهرماه سال جاري در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

 

آدرس: قم - بلوار محمدامين(ص) - بلوار جمهوری اسلامی - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) پست الكترونيك: info@mesbahyazdi.org