علامه مصباح یزدی: اوج عبادت این است كه انسان هر لحظه از زندگی خودش را با توجه به خواست خدا بگذراند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اوج عبادت این است كه انسان هر لحظه از زندگی خودش را با توجه به خواست خدا بگذراند. در این صورت به مقامی می‌رسد كه یك نفس وی می تواند جامعه‌‌ای را عوض كند. ببینید شهادت شهید حججی كشور را زیر و رو كرد؛ برنامه‌ها تعطیل شد و برنامه هایی به خاطر او تدارك دیده شد؛ از بزرگترین شخصیت‌ها تحت تأثیر این رفتار قرار گرفتند. مگر وی چه قدرتی داشت؟ چه قدر نقشه كشیده بود كه چنین شود؟ آیا دنبال این بود كه محبوبیت پیدا كند؟ خیر، انجام وظیفه الهی، و عشق او به سیدالشهدا (ع) او را به اینجا رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از روحانیون سپاه با اشاره به لزوم بهترین استفاده از عمر و شناخت وظایف و عمل به آنها اظهار داشت: برای این منظور باید جایگاه خود را در این عالم بشناسیم؛ این كه کجای عالم قرار داریم و چه مسئولیتی بر عهده ماست و چگونه باید این مسئولیت را به انجام برسانیم.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با تأكید بر لزوم شناخت دین در جامعیتش اظهار داشت: دین مجموعه هماهنگی است كه اجزای آن كاملا با یكدیگر مرتبط هستند و انسان را به سمت هدف سوق می دهند ولو این كه ظاهرا برخی اجزا مستقل از دیگر اجزاء به نظر برسند، همانگونه كه ظاهرا اندام های انسان مانند چشم و گوش به هم ربطی ندارند و هر كدام وظیفه خاصی بر عهده دارند، اما در واقع همه اندام های متفاوت در یك وجود واحد جمع است و در عین این كه هر كدام كارآیی خاصی دارد، به هم مرتبطند و هر كدام از آن‌ها نباشد، سبب نقص در موجود واحد می شود.

وی با تشبیه جامعه به موجود واحد زنده اظهار داشت: افراد جامعه هركدام در جایگاهی قرار دارند كه جامعه را به حركت درمی‌آورند؛ برخی به منزله پا برای جامعه هستند، برخی دیگر به منزله مغز و فرمانده، و برخی به منزله دست و چشم و گوش. البته بر خلاف اعضای موجود زنده واحد، اعضای جامعه، نوعی قدرت انتخاب برای قرار گرفتن در جایگاهی از جامعه را دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جامعه ای به سمت كمال رشد می كند كه همه افراد در جایگاه خاص خودشان قرار گیرند و به وظیفه خاص خود عمل كنند. لذا ما باید ببینیم كجای جامعه قرار داریم و چه كاری برای جامعه باید انجام دهیم.

وی با اشاره به این كه دین وظیفه ما را در جامعه مشخص كرده است، ادامه داد: باید با راهنمایی دین وظیفه خود را شناخته و به آن عمل كنیم و دیگران را نیز نسبت به وظایفشان آگاه كنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به اهمیت شناخت هدف اشاره کرد و ادامه داد: برای شناخت وظیفه ابتدا باید ببینیم كه هدف ما از زندگی فردی و اجتماعی چیست و به كجا می خواهیم برویم؟ هدف را درك كنیم و برای دیگران نیز تبیین كنیم.

وی با بیان این که از همین جا اختلافات بین بخش عظیمی از جوامع پیدا می شود، افزود: چه بسا اكثریت مردم هدف از زندگی را كسب لذت بیشتر می دانند؛ و اعتراف هم نكنند، حداقل در عمل همین را معتقدند، اما واقعیت این است كه این هدف نهایی نیست، و همه آنچه در این عالم رخ می دهد، نقطه شروع حركت است نه مقصد، و به همین دلیل است كه عقل نمی‌تواند دقیقا این مسأله را روشن كند، و خداوند متعال انبیاء را فرستاده تا هدف را برای ما بیان كنند.

وی با اشاره به راهنمایی انبیاء مبنی بر وجود آخرت اظهار داشت: برخی حتی اگر قائل به آخرتی هم باشند، می گویند برای رسیدن به سعادت در دنیای دیگر، باید آرام و ساده زندگی كرد تا آن دنیا نیز آرامش داشته باشیم! و در مقابل برخی دیگرگفته اند تنها در صورتی به آرامش می رسیم كه در این دنیا به خود سختی و رنج دهیم.

این فیلسوف و متكفر اسلامی ادامه داد: طبق آنچه انبیاء الهی برای ما بیان كرده اند، راه سعادت، بندگی خداوند است؛ و در مسیر بندگی خدا گاهی لذت های مشترك انسان و حیوان مانند ارضای غریزه جنسی نیز سبب كمال است، و گاهی باید آماده تحمل رنج‌ها و حتی كشته شدن بود، و طبق آیات قرآن، رنج و لذت وسیله آزمایش است.

وی با اشاره به این كه روحانیان وظیفه دارند هم خودشان هدف زندگی را شناخته و در مسیر صحیح حركت كنند و هم دیگران را هدایت كنند؛ افزود: همانگونه كه یك پزشك، هم خودش باید بهداشت را رعایت كند تا سالم باشد و هم به دیگران برای سلامتی كمك كند، روحانیان نیز باید پزشك روح باشند؛ هم برای سلامت روح خودشان تلاش كنند و هم به دیگران برای سلامت روح كمك كنند.

این فیلسوف و متفكر اسلامی افزود: ویژگی زندگی انسان این است كه تمام ابعادش اعم از جسمی و روحی، مادی و معنوی در هم تنیده است و نمی توان جهات مادی و معنوی، مسائل فردی و اجتماعی را از هم جدا كرد. البته ویژگی دین اسلام هم این است كه برنامه ای جامع را برای همه ابعاد در هم تنیده زندگی انسان ارائه داده است.

علامه مصباح یزدی ، جهاد را شرط هدایت و قرار گرفتن در مسیر دانست و افزود: خداوند در قرآن می فرماید: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» ؛ لذا اگر كسی می خواهد مشمول هدایت خداوند شود، راهش جهاد در راه خداست، و انسان مؤمن باید همیشه آماده جهاد در راه خدا و صرف نیرو در راهی باشد كه خدا بیان كرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: روح كار ما باید این باشد كه جهاد را در وجود خودمان پیاده كنیم، که اگر چنین كردیم خدا راه را به ما نشان می دهد تا هم خودمان راه را بشناسیم و هم دیگران را به این راه هدایت كنیم.

وی روح حاکم بر سیره پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) را جهاد در راه خدا در همه ابعاد جهاد با نفس، جهاد با دشمن داخلی و جهاد با دشمن خارجی دانست و افزود: البته جهاد در راه خدا طبیعتا با رنج‌ها و سختی هایی همراه است، و خداوند در این راه لذت هایی نیز قرار داده تا تحمل سختی‌ها امكان پذیرتر شود، ولی نباید به این لذت‌ها دل بست، و به همین دلیل حتی حضرت سلیمان (ع) كه خداوند ملك و قدرت عظیمی به او داده بود، خودش حصیربافی می‌كرد و از دسترنج خود با نان جو سر می كرد.

وی با اشاره به ساده زیستی و زندگی توأم با رنج پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)، رهروان واقعی اهل بیت (ع) را نیز دنباله‌رو آنان دانست و افزود: به عنوان نمونه امام خمینی (ره) با آن عظمت، مانند همه طلاب دیگر از آیت الله بروجردی شهریه می گرفتند؛ و حتی بعد از مرجعیت و زمانی كه پرجمعیت ترین درس خارج را در مسجد اعظم قم داشتند، باز هم بسیار ساده زندگی می كردند و از سهم امامی كه در اختیارشان بود كوچك ترین ریخت و پاشی برای زندگی راحت‌تر نداشتند.

وی ضمن نقل خاطراتی از ساده زیستی امام (ره) اظهار داشت: همین فرد كاری كرد كه دنیا را تكان داد و در هنگام سخنرانی وی، شخصیت های به ظاهر مهم دنیا برنامه هایشان را قطع می كردند تا سخنان وی را زنده بشنوند؛ دلیلش این بود كه وی در راه خدا جهاد می كرد، و صبح كه از خواب برمی‌خاست به دنبال انجام وظیفه در مقابل خدا بود.

علامه مصباح با اشاره به شرایط خطیر امام در تبعید به فرانسه، و پرواز ایشان از فرانسه به ایران خاطر نشان كرد: اگر قدری تأمل شود، معلوم می شود كه حساس ترین و خطرناك ترین برهه برای ایشان همان زمان بود؛ چرا كه تا جایی كه راه داشت در تضعیف رژیم طاغوت و استكبار سخنرانی كرده بود، و از طرفی وقتی قرار بود علیرغم مخالفت عده‌ای به ایران بیاید، هر لحظه احتمال ترور ایشان وجود داشت؛ اما وقتی خبرنگار می پرسد چه احساسی دارید، با نهایت آرامش جواب می دهد من وظیفه ای در مقابل خدا دارم كه می روم انجام دهم.

علامه مصباح ادامه داد: خداوند دوست دارد بنده اش ضمن این که برنامه‌ریزی‌ها و تدابیرش را بر اساس وظیفه انجام می‌دهد، در هیچ حالی خود را بی نیاز از او نبیند؛ و تحقق برنامه‌هایش را مشروط به مشیت الهی بداند، و ما باید این را یاد بگیریم.

وی افزود: اوج عبادت همین است كه انسان هر لحظه از زندگی خودش و هر عملی در زندگی را با توجه به خواست خدا انجام دهد. در این صورت است كه به مقامی می رسد كه خداوند وی را برای همان خلق كرده بود. اگر چنین شد، یك نفس وی می تواند جامعه‌‌ای را عوض كند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر شهادت شهید حججی در جامعه گفت:  یك جوان در سن جوانی با انجام وظیفه الهی خود، كشور را زیر و رو كرد؛ برنامه‌ها تعطیل شد و برنامه هایی به خاطر او تدارك دیده شد. از بزرگترین شخصیت‌ها تحت تأثیر این رفتار قرار گرفتند. مگر وی چه قدرتی داشت؟ چه قدر نقشه كشیده بود كه چنین شود؟ آیا دنبال این بود كه محبوبیت پیدا كند؟ خیر؛ عشق او به سیدالشهدا (ع) او را به اینجا رساند. البته این‌ها كه ما دیدیم تنها آثار دنیایی كار اوست كه در مقابل آثار اخروی آن چیزی نیست.

گفتنی است دیدار جمعی از روحانیون سپاه با علامه مصباح یزدی، یكشنبه شانزدهم مهرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...