12دی‌ماه، سالروز ارتحال ملكوتی علامه مصباح یزدی به عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» نامگذاری شد

در سومین کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه كه با حضور رییس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تعیین 12 دی‌ماه به عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» اعلام شد.  

 

پیرو درخواست گروهی از اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی مبنی بر تعیین دوازدهم دی ماه، سالروز ارتحال ملكوتی مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه،  به عنوان روز «علوم انسانیِ اسلامی»، و موافقت شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان مرجع اولیه تصویب تقویم فرهنگی کشور با این پیشنهاد، مصوبه مزبور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید نهایی رسید و توسط رئیس جمهور امضا و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ما، این مصوبه روز گذشته در سومین کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور محترم و حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر محترم شوای عالی انقلاب فرهنگی اعلام عمومی شد.

گفتنی است مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه، از اولین نظریه‌پردازانی است كه در دهه‌های اخیر نقش محوری و جدی در شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی داشته، و تعیین سالروز ارتحال آن حكیم فرزانه به عنوان روز «علوم انسانیِ اسلامی» می‌تواند فرصت مناسبی برای اطلاع اساتید و محققان حوزه علوم انسانی اسلامی از نتایج تحقیقات دیگران در این زمینه، و نقد و تحلیل اندیشه و آثار یكدیگر باشد.

یادآور می‌شود در نتیجه تلاش‌های علمی آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه در طول عمر پر بركت خود، قریب به 90 كتاب و صدها سخنرانی در موضوعات مرتبط با علوم انسانی اسلامی از ایشان به یادگار مانده، كه سرمایه ارزشمندی برای پژوهشگران و اساتید این حوزه است. همچنین بنیانگذاری مراکز آموزشی و پژوهشی تخصصی علوم انسانی اسلامی مانند دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم علیه‌السلام، و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره از دیگر فعالیت‌های علامه مصباح یزدی رضوان‌الله‌علیه در این زمینه است.

تربیت صدها محقق و استاد مبرز در علوم انسانی اسلامی، انتشار هجده مجله علمی پژوهشی، علمی ترویجی، و علمی تخصصی به زبان‌های فارسی و انگلیسی، و صدها کتاب در علوم مختلف انسانی با رویکرد اسلامی، بخشی از نتایج یک عمر تلاش بی‌وقفه این عالم مجاهد و خستگی‌ناپذیر است.

 

 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...