نظریه تربیتی اسلام

نظریه تربیتی اسلام

رقعی، شومیز، 320 صفحه، چاپ اول 1403.

این کتاب بخشی از نظریه‌ها و نظرهای استاد فرزانه، حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی‌رحمت‌الله علیه در قلمرو تعلیم و تربیت است كه با تلاش آقای عبدالرضا ضرابی و با نظارت حجج اسلام دکتر هادی حسین‏خانی نائيني و دکتر محمدجواد زارعان، تدوین و نگارش شده، و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

کتاب حاضر که از ميان آثار نوشتاري و گفتاري حضرت استاد استخراج، گردآوري و تدوين شده، در 7 فصل به شرح زير تقسيم شده است:

فصل اول، مفهوم‏شناسي تعليم و تربيت نام دارد و در آن مفاهيم تعليم، تربيت، تزکيه، حکمت و رابطة بين آنها بيان شده است.

فصل دوم، مباني تعليم و تربيت نام دارد که پس از شرح هريک از مباني هستي‏شناختي، انسان‏شناختي و ارزش‏شناختي تعليم و تربيت، به دلالت‏هاي تربيتي استنباط‏شده از آنها اشاره شده است.

فصل سوم، اهداف کلي تعليم و تربيت نام دارد که استاد با استفاده از قرآن و روايات به بيان و شرح اين اهداف پرداخته‏اند.

فصل چهارم، اصول عام تعليم و تربيت نام دارد که در آن پس از ذکر نکاتي دربارة اصول تعليم و تربيت، اهم اصول عام تعليم و تربيت که مي‏توان گفت در تمام ساحت‏هاي تعليم و تربيت ساري و جاري است، تشريح شده است.

فصل پنجم، روش‏هاي تعليم و تربيت نام دارد. در اين فصل نيز روش‏هاي کلي تعليم و تربيت در سه بُعد بينشي، گرايشي و رفتاري توضيح داده شده‏اند.

فصل ششم، ساحت‏هاي تعليم و تربيت نام دارد. در اين فصل ابتدا ساحت‏هاي مهم تعليم و تربيت، تعريفْ و سپس اهداف آنها به‏اجمال بيان شده است.

فصل هفتم، عوامل و موانع تعليم و تربيت نام دارد که در آن سه دسته عوامل وراثتي، محيطي، ارادي، و معنوي ـ الهي و سه دسته موانع دلبستگي به دنيا، شيطان و هواي نفس، به‏عنوان منشأ همة عوامل و يا موانع تربيتي توضيح داده شده است؛

7. با توجه به مطالب استخراج‏شده در هر موضوع، ممکن است بعضي از فصول، حجم بيشتري از ساير فصل‏ها داشته باشند.

بعض الأسئلة

كیف یمكن الحصول على ملكة التقوى و ما هی السبل العملیة للحصول علیها؟
اقرأ أكثر...
لا زال بعض المؤمنین یرى فی الأخباریة منهجاً فكریاً أصیلاً ومغایراً عن المنهجیة الأُصولیة، ویقول: «إنه لا یمتلك القناعة والحجة التامة بینه وبین الله عزّوجلّ فی سلامة وحجیة الاستنباط الأُصولی». ویفند رأی أحد الفقهاء العظام: «الأُصولیة المعاصرة أُصولیة نظریة فقط، ولكنها عملیاً...
اقرأ أكثر...
بعد سیاحة ممتعة فی رحاب رسائل بعض علمائنا الأعلام المتعلقة بتاثیر الزمان والمكان على الأحكام الشرعیة... اتسائل هل یسمى هذا التاثیر المطروح تاثیرا حقیقیا على الاحكام ام انه كنائی؟ واذا كان كنائیانخلص بذلك الى نتیجة واضحة هی أن ما كان كنائیا وعلى سبیل المجاز فهو لیس بحقیقی.. فما أطلق علیه تأثیر هو فی...
اقرأ أكثر...
السلام علیكم ورحمة الله وبركاته ما رأی سماحتكم بوجوب تقلید الأعلم ؟ وماالدلیل ؟ الرجاء التوضیح بشیء من التفصیل ﻋلاء حسن الجامعة العالمیة للعلوم الإسلامیة
اقرأ أكثر...
سماحة آیة الله مصباح الیزدی دام ظله الوارف السلام علیكم ورحمة الله وبركاته . السؤال: البعض یدعو إلی ترك ممارسة التطبیر بصورة علنیة أمام مرأی العالم لا لأنهم یعارضون حكم الفقیه ولكن من باب أن التطبیر لا یصلح أن یكون وسیلة دعویة إلی الإمام الحسین وإلی مذهب الحق . لذلك ینبغی علی من یمارس التطبیر...
اقرأ أكثر...
هل یقول سماحتكم دام ظلكم بإجتهاد السید علی الخامنئی دام ظله ؟
اقرأ أكثر...