لقای الهی

لقای الهی

رقعی، شومیز، 144 صفحه، چاپ اول 1386، چاپ چهارم 1401.

این كتاب بخشی از مباحث قرآنی حضرت استاد آیت‌الله مصباح یزدی درباره حركت به سوی خداوند و لقای او می‌باشد. این نوشتار به همت حجت‌الاسلام آقای كریم سبحانی تدوین و نگارش یافته و توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قطع رقعی و با جلد شومیز در 144 صفحه چاپ و منتشر شده است.

مباحث کتاب در قالب 6 نشست تنظیم شده است. نشست اول تا سوم بر محور آیة‌ شریفه‌ى «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحاً فملاقیه» دور می‌زند. در نشست اول و دوم چیستی ملاقات با خداوند و حركت به سوی او مورد كاوش قرار گرفته است. مفهوم واژه« كدح» و «ملاقی»، مفهوم حركت به سوی خدا، منشأ حركت در نظریه حركت جوهریه، چیستی و چگونگی حركت با اشاره به حركت مكانی و وضعی، غایت حركت موجودات از دیدگاه قرآن، تشریح و بررسی ملاقات عمومی با خداوند و بیان علت عدم ملاقات عمومی در دنیا نیز در این فصل‌های آغازین مورد بحث قرار گرفته است.

نشست سوم به تشریح دو هدف اساسی زندگی و حركت انسان، یعنی لقای خداوند و سرای آخرت می‌پردازد. این مبحث با بیان مطالبی چون: هدف اساسی حركت در نظام هستی و ضرورت استفاده از فرصت‌ها برای آخرت پی‌گیری می‌شود. هم‌چنین در این بخش به این پرسش پرداخته شده كه آیا نظر عرفا درباره‌ى لقای خاص الهی با آیات قرآن كه گویای حركت و لقای عمومی انسان‌ها با خداوند است منافات دارد؟ در پایان، مسأله‌ى تداعی معانی در قرآن و نقش آن در هدایت بندگان به سوی سعادت و آخرت توضیح داده شده است.

در نشست چهارم كه درباره‌ى راه دستیابی به لقای الهی و امید داشتن به آن است از مباحثی چون: دیدگاه‌های‌ رایج درباره ملاقات با خدا، راه نیل به لقای الهی، امید به لقای الهی و بیان تلازم میان باور به لقای خداوند و امید به آن، و نیز لذت انس با خدا، مراتب و درجات عبادت، و لزوم عبادت‌هایی خالصانه و زدودن زنگار ظواهر از عمل صالح سخن به میان آمده است.

نشست پنجم به بیان عوامل بازدارنده و زمینه‌های نا امیدی از لقای الهی پرداخته است. در این بخش منشأ نا امیدی از لقای الهی، عوامل بازدارنده روحی از جمله هیجانات و عادات، علت انكار معاد از سوی منكران و كافران و نقش دلبستگی‌ به دنیا در غفلت از آخرت، و نیز نقش توجه به باورها و تأثیر آن در عمل آدمی مورد بررسی قرار گرفته است.

در نشست ششم به راه‌كارهای برخورداری از امید به لقای الهی اشاره شده است. در این بخش ضمن تأكید بر باور به لقای الهی، مسأله شناخت علمی لقای الهی و ارتباط آن با امید به لقای خداوند بیان شده است. راه‌كارهای شناخت و فهم لقای الهی، اشاره به منشأ پیدایش محبت در انسان، نقش كاستن از دلبستگی‌های دنیوی در امید به لقای الهی و نقش اطاعت از خداوند در بهره‌مندی از محبت و توجه معبود از دیگر مباحث مطرح شده در بخش پایانی است.

 

پیوندهای مرتبط >>> صوت: تا ملاقات خدا؛ درس اخلاق رمضان 1426