رهزنان سعادت

رهزنان سعادت

 رقعی، گالينگور، 298 صفحه، چاپ اول 1402.

این کتاب حاصل بخشی از درس‌هاي اخلاق استاد علامه، آيت‌الله مصباح‌يزدي(رضوان‌الله علیه) در ماه مبارک رمضان‌ سال‌ 1397 است که توسط حجت‌الاسلام آقای محمدحسین فاریاب تدوین و نگارش و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

علامه مصباح یزدی رضوان‌الله علیه در این کتاب که در 3 فصل تهیه و تدوین شده، با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و سخنان پیشوایان راستین دین اسلام، سه مانع مهم برای التزام به لوازم ایمان را معرفی کرده و در هر قسمت کوشیده‌اند تا راهکارهای مقابله با این سه مانع را به‌روشنی تبیین کنند.

فصل اول کتاب به مانع نخست؛ یعنی «هوای نفس» اختصاص دارد. مباحثی چون؛ مفهوم‌شناسی هوای نفس، قلمروی ارزشی هوای نفس، مسئله هوای نفس در قرآن و روایات و چگونگی مبارزه با آن، در این فصل آمده است.

«دنیازدگی» عنوان فصل دوم از این کتاب است. این فصل به دومین مانع از التزام به لوازم ایمان اشاره دارد. ازجمله مباحث مطرح شده در آن عبارت‌اند از: مفهوم‌شناسی دنیا، دوگانه دنیا و آخرت، دنیازدگی از منظر آیات و روایات مقایسه اهل دنیا و اهل آخرت و دلایل فریفته شدن انسان در برابر دنیا و ... .

در پایان، مفهوم‌شناسی ابلیس و شیطان، نقش ابلیس در نظام هستی، هدف، کارها و تهدیدهای شیطان، فعالیت‌های شیطان در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام و ... ازجمله مباحث فصل سوم این کتاب با عنوان «شیطان» به‌عنوان مانع سوم است.