مقدمه

مقدمه

عاشورا نه یك حادثه كه یك فرهنگ است؛ فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب كه نقش حیاتى را در استحكام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهاى آن ایفا كرده است. عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیاى خاصى محصور نمانده است، بلكه همواره الهام بخش تشیّع در راستاى حركت ها، جنبش ها و قیام هاى راستین شیعه ـ بل بسیارى از نهضت هاى دیگر ـ در برابر كانون هاى ظلم و كفر و نفاق بوده است. روحانیت شیعه همواره براى حراست از كیان فرهنگ عاشورا، نه فقط آن را در طول اعصار متمادى بازگو كرده است، بلكه حتى به بازسازى آن و پاسدارى از ارزش هاى ناشى از آن پرداخته است. بازسازى مضامین و مفاهیم بلند فرهنگ عاشورا در هر عصر و زمانى به فراخور حال آن زمان، تأثیر بسیار شگرف و سازنده اى در راه پیشبرد اهداف مقدسى همچون نشر معارف و فرهنگ اسلام ناب، بر جاى نهاده است. تاریخ شیعه گواه صادق و روشنى از این بازسازى ها است.

این بار نیز آذرخشى دیگر از آسمان كربلا درخشید كه نور آن مشعل فروزان راه حق طلبان و حقیقت جویان، و ابهت و صلاى آن، در هم كوبنده الحاد و نفاق است.

مجموعه اى كه پیش رو دارید بیان رساى آذرخش مقدسى است كه از كوكب درّى آسمان ولایت و از خامه اندیشه مصباح هدایت، بارقه امید را برجان عاشورائیان نوید بخشید و صاعقه اى شدید را دامنگیر اهل كفر و نفاق گردانید و هنگامه اى نو آفرید.

مجموعه حاضر بیانات حكمت آمیز و عبرت آموز استاد بزرگوار حضرت آیت الله علامه مصباح یزدى ـ دام ظله ـ مى‌باشد كه در ماه محرم 1421 ایراد گردید. گفتار استاد مصباح در عین برخوردارى از صلابت و متانت، بى پیرایگى خاص خود را دارد، و از بركات وجود شخصیت گرانقدرى نشأت مى‌یابد كه زبانش بیان قرآنى، دلش مالامال از عشق الهى، و جانش لبریز از محبت و ارادت به حضرت ختمى مرتبت(صلى الله علیه وآله) و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است.

 

سعى وافر بر این بوده است كه سخنرانى هاى معظم له به سبكى تدوین یابد كه لحن دلنشین استاد فداى پیرایش هاى لفظى و كلامى نگردد، بلكه اثر بلیغ نوشتار، همانند تأثیر گفتار رساى ایشان حفظ شود. گفتارى كه از عمق دل و جان استاد بر خاسته است.

سخن گرخیزد از اعماق جانى *** به فریاد آورد جان جهانى

چو شرح عشق گوید بى قرارى *** برد آرامش از هر بردبارى

سخن كز دل برآید آتش است آن *** كه مى‌سوزد تورا تا پرده جان

ناشر

بعض الأسئلة

كیف یمكن الحصول على ملكة التقوى و ما هی السبل العملیة للحصول علیها؟
اقرأ أكثر...
لا زال بعض المؤمنین یرى فی الأخباریة منهجاً فكریاً أصیلاً ومغایراً عن المنهجیة الأُصولیة، ویقول: «إنه لا یمتلك القناعة والحجة التامة بینه وبین الله عزّوجلّ فی سلامة وحجیة الاستنباط الأُصولی». ویفند رأی أحد الفقهاء العظام: «الأُصولیة المعاصرة أُصولیة نظریة فقط، ولكنها عملیاً...
اقرأ أكثر...
بعد سیاحة ممتعة فی رحاب رسائل بعض علمائنا الأعلام المتعلقة بتاثیر الزمان والمكان على الأحكام الشرعیة... اتسائل هل یسمى هذا التاثیر المطروح تاثیرا حقیقیا على الاحكام ام انه كنائی؟ واذا كان كنائیانخلص بذلك الى نتیجة واضحة هی أن ما كان كنائیا وعلى سبیل المجاز فهو لیس بحقیقی.. فما أطلق علیه تأثیر هو فی...
اقرأ أكثر...
السلام علیكم ورحمة الله وبركاته ما رأی سماحتكم بوجوب تقلید الأعلم ؟ وماالدلیل ؟ الرجاء التوضیح بشیء من التفصیل ﻋلاء حسن الجامعة العالمیة للعلوم الإسلامیة
اقرأ أكثر...
سماحة آیة الله مصباح الیزدی دام ظله الوارف السلام علیكم ورحمة الله وبركاته . السؤال: البعض یدعو إلی ترك ممارسة التطبیر بصورة علنیة أمام مرأی العالم لا لأنهم یعارضون حكم الفقیه ولكن من باب أن التطبیر لا یصلح أن یكون وسیلة دعویة إلی الإمام الحسین وإلی مذهب الحق . لذلك ینبغی علی من یمارس التطبیر...
اقرأ أكثر...
هل یقول سماحتكم دام ظلكم بإجتهاد السید علی الخامنئی دام ظله ؟
اقرأ أكثر...