پند جاوید جلد دوم

پند جاوید جلد دوم

وزیری، گالینگور، 328 صفحه، چاپ اول 1384، چاپ پنجم 1394.

این کتاب حاصل درس‌های اخلاق حضرت استاد مصباح است که در آن به شرح وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به فرزندش امام حسن علیه‌السلام، ‌پرداخته‌اند. این کتاب مجموعاً مشتمل بر 43 درس است و در دو مجلد به چاپ رسیده و شامل موضوعات زیر است:

ویژگی‌های این وصیت، برترین ارزش‌ها، حالات قلب، دنیا و آخرت، راه سعادت، جهاد فرهنگی، علم و عمل، پناه‌بردن به خداوند، تصفیه و تربیت ‌قلب، روش تربیت جوانان، علم‌اندوزی، دنیا از نگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلامغرور، آداب معاشرت، انتخاب مسیر زندگی، شناخت نعمت‌های الهی، شفاعت، توبه، دعا و تکالیف شرعی، یاد مرگ و معاد، دنیاپرستی و راه‌های مقابله با آن، زهد، معیارهای دوست‌یابی، آفت‌های ارتباط‌های اجتماعی، دلبستگی به دنیا، آرزوهای طولانی، آماده‌سازی دل، تجربه‌اندوزی، فرصت‌های طلایی، اعتدال در ارضای غرایز، لجاجت، امانت‌داری، وفای به عهد، بخل و بخشش، آداب و آفات دوستی، تقدیر و قضای الهی، سودای دنیا با آخرت، عبرت‌گیری از تاریخ، قانون‌مندی حوادث اجتماعی، گرایش‌های انسانی، حق‌شناسی، راه‌های مقابله با مشکلات، و اعتدال.

این كتاب برای اولین‌بار در سال 1379 توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انتشار یافته و پس از آن نیز بارها تجدید چاپ شده است. هم‌چنین این مجموعه در سال 1384 در مجموعه آثار حضرت استاد با عنوان «مشکات» منتشر شده است. این کتاب به زبان‌های عربی، اردو و آذری نیز ترجمه شده است.

 

 

پیوندهای مرتبط >>> صوت: پندجاوید