تجویز كننده فعل حرام، در گناه ارتكاب آن شریك است

-

آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به پرسشی در باره دیدگاه رییس جمهوری مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: رییس جمهور محترم، شخصیتی محبوب و خدمتگزار هستند، ولی در این باره مرتكب اشتباه شدند.

به گزارش خبرنگار هفته نامه پرتو سخن، استاد حوزه علمیه قم كه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرمانشاه حضور یافته بود، در باره منشأ اشتباه رییس جمهور یادآور شد: به گمان ایشان، ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صرفاً برای جلوگیری از اختلاط و بروز فساد بوده است؛ لذا خواستند تا با فراهم آوردن امكان حضور خانواده‌ها در جایگاه خاصی كه به محل برگزاری مسابقات اشراف دارد، هم مانع حضور زن‌ها برطرف گردد و هم جلوی تحقق فساد گرفته شود، غافل از اینكه علت دیگر تحریم از طرف بسیاری از مراجع، فراهم شدن تماشای بدن مردها به وسیله خانم‌هاست. چنانكه در پاسخ استفتائاتشان آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه دستور رییس جمهور محترم در واقع تجویز تماشای بدن مرد‌های نامحرم به وسیله زنهاست افزود: گفته می‌شود: «زن‌ها فقط بازی را تماشا می‌كنند و به بدن مرد كاری ندارند» اما مگر بازی جدا از بدن است؟! یا می‌گویند: «كسی در اثر این گونه نگاه به بدن مرد تحریك نمی‌شود» در حالی كه اصل نگاه كردن زن به بدن مرد حرام است حتی اگر تحریك هم نشود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه تصریح كرد: اگر دولت توانایی جلوگیری از برخی مفاسد را نداشته باشد، به مصداق «لایكلف الله نفساً الا وسعها» معذور است ولی اگر خدای ناكرده یك مسؤول حكومتی، حرامی را تجویز كند، در گناه ناشی از ارتكاب آن حرام، شریك خواهد بود.