آیت الله مصباح یزدی: دشمن‌شناسی نمونه‌ای بارز از بصیرت است

آیت الله مصباح یزدی: دشمن‌شناسی نمونه‌ای بارز از بصیرت است استاد حوزه علمیه قم در جمع گروهی از کارشناسان ارشد وزارت دفاع و مسؤولین و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن‌شناسی از نمونه‌های بارز بصیرت است. آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم بصیرت گفت:....

آیت الله مصباح یزدی: دشمن‌شناسی نمونه‌ای بارز از بصیرت است

استاد حوزه علمیه قم در جمع گروهی از کارشناسان ارشد وزارت دفاع و مسؤولین و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن‌شناسی از نمونه‌های بارز بصیرت است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم بصیرت گفت: بصیرت و بینش عمیق، انسان را در مقابل توطئه‌ها حفظ می‌کند.

وی گفت: قوام بصیرت فرد وابسته به شناخت و آگاهی کامل نسبت به شرایط محیط و زمان و غلبه بر هواهای نفسانی و عواطف و احساسات است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه دشمن‌شناسی را یكی از موارد بصیرت ذکر کرد و افزود: گاهی انگیزه دشمنی با دیگران به خاطر هواهای نفسانی، حسد، یا جلب منافع شخصی است، نه به واسطه ظلمی كه از طرف مقابل متوجه شخص است؛ مانند شیطان که به خاطر حسد و تکبرش اولین دشمن انسان شد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به ویژگی‌های دشمن گفت: گاهی دشمن قصد نابودی انسان یا ضربه زدن به او را دارد؛ گاهی نیز قصد اولی او ضربه زدن به طرف مقابل نیست؛ اما برای جلب منافع از ضرر زدن به دیگران ابایی ندارد؛ مانند فروشنده‌ای كه به خاطر سود بیشتر از گران‌فروشی پروایی ندارد.

وی با استناد به روایت نبوی گفت: بزرگ‌ترین دشمن انسان نفس اوست؛ زیرا نفس به دنبال ارضای شهوات و لذات دنیوی خود است و برای رسیدن به این هدف انسان را از کمال معنوی دور می کند.

علامه مصباح یزدی افزود: گاهی یک گروه یا یك حزب به خاطر حسد نسبت به مقبولیت و محبوبیت گروه دیگری در جامعه و یا به واسطه در خطر افتادن منافع خود در برابر گروه‌های دیگر از در دشمنی وارد می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ذكر آیه‌ای از قرآن کریم گفت: گاهی ممكن است حتی فرزند و همسر نیز دشمن انسان شده و موجب بی‌آبرویی انسان در دنیا و شقاوت او در آخرت شوند.

وی هم‌چنین افزود : علی‌رغم وجود حیثیات مشترک در یك خانواده، بعضی جنبه‌های شخصی می‌تواند باعث ایجاد دشمنی بین افراد خانواده شود و این زمانی است که منافع شخصی بعضی از آنها به خطر بیفتد.این استاد اخلاق ادامه داد: اگر روابط افراد یك خانواده به گونه‌ای تنظیم شود که هرفرد خیر خود را در خیر دیگری بداند، چنین دشمنی به وجود نخواهد آمد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اگر افراد خانواده انسان به خاطر منافع شخصی قصد انجام كاری را داشته باشند و او بداند كه حق با آنها نیست، نباید به خاطر دل‌خوشی خانواده خود طبق میل آنها رفتار کند؛ چرا که گاهی انجام چنین كاری موجب پایمال شدن حقوق میلیون‌ها انسان و بی‌آبرویی خود فرد در دنیا و شقاوت در آخرت می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی در پایان با تأکید بر لزوم برخورداری از بصیرت و شناخت نسبت به دشمن، فرمایش مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: آمریکا دشمن نظام اسلامی است و نباید به خاطر لبخندها و اظهار محبت او فریب بخوریم؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که دشمن ما تنها آمریکا نیست؛ بلکه گاهی حزب، گروه،دوست و خانواده نیز می‌توانند دشمن ما باشند و ما را به سمت جهنم بکشانند.

گفتنی است این دیدار 1388/08/17 در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «صهبای حضور» منتشر شد.
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، ماه بندگی خدا و ماه نزول قرآن، کتاب صوتی «صهبای حضور» در پایگاه...
كيف نكون أحبّاء الله؟
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين...
لا ننفق أعمارَنا بسخاء
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين حبيب إله...
العبوديّة لله الهدف النهائي لدولة صاحب الزمان(عج) العالميّة
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين اللهُمّ...
الإسلام والمسؤوليّات الاجتماعيّة
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين حبيب إله...
کتاب صوتی «آفتاب ولايت» منتشر شد
 همزمان با میلاد با سعادت حضرت صاحب‌الزمانعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، کتاب صوتی «آفتاب ولایت»...