آیت الله مصباح یزدی: ارتقای فرهنگ دینی، راهکاری برای سلامت دستگاه‌های دولتی است

استاد حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از مسؤولین مالیاتی کشور گفت:ارتقای فرهنگی دینی در میان کارمندان دولت، بهترین راهکار برای حفظ و ارتقای سلامت دستگاه‌های دولتی است

استاد حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از مسؤولین مالیاتی کشور گفت:ارتقای فرهنگی دینی در میان کارمندان دولت، بهترین راهکار برای حفظ و ارتقای سلامت دستگاه‌های دولتی است.

حضرت آیت الله مصباح یزدی در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش مالیات در اداره کشور گفت: متأسفانه در کشور ما هم‌زمان شدن آغاز مدیریت جدید و کشف منابع نفتی، موجب غفلت دولت‌ها از طراحی سیستمی صحیح برای گرفتن مالیات و استفاده از آن شد و طی بیش از 50 سال، بحث متکی نبودن کشور به درآمدهای نفتی در حد شعار باقی ماند و گامی جدی در این جهت برداشته نشد که امیدواریم با استفاده صحیح از مالیات تحولی حقیقی و سودمند در اقتصاد کشور حاصل شود.

وی عادلانه بودن قوانین مالیاتی را از ارکان سیستم مالیاتی صحیح ذکر و خاطر نشان کرد: متخصصین باید با استفاده از تجربیات دیگر کشورها و بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی قوانین مالیاتی را به گونه‌ای تنظیم کنند که علاوه بر نافع بودن برای کشور، حقوق مردم نیز رعایت شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه هنوز در کشور ما مالیات نوعی باج تلقی می‌شود، فرهنگ‌سازی را ركن دیگر سیستم مالیاتی معرفی كرد و افزود: دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌های جمعی و حتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان باید در زمینه اصلاح دیدگاه جامعه نسبت به مالیات نقش خود را ایفا كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری روند اجرایی دریافت مالیات و ریختن آن به خزانه را سومین رکن سیستم مالیاتی عنوان و خاطر نشان کرد: عادلانه بودن قوانین به تنهایی تضمینی برای اجرای عادلانه آنها نیست و اگر مجریان تعهد و اخلاص لازم را نداشته باشند، از قانون سوء استفاده خواهد شد.

وی وجود خطا و لغزش در هر دستگاهی را انکارناپذیر دانست و گفت: اگرچه حتی در مقدس‌ترین نهادها نیزممکن است افرادی از روی هوی و هوس دچار لغزش‌هایی شوند؛ ولی آنچه مهم است پایین آوردن درصد خطاهاست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: هیچ سیستمی کاملا مبرا از خطا و لغزش نیست و حتی در دوران خلافت علی(ع) که عادلانه‌ترین حكومت برپا شد، مؤاخذه و تعویض عاملان حكومت از سوی امیرالمؤمنین(ع) نشان دهنده بروز تخلفاتی از سوی آنها است.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: ارتقای فرهنگ دینی با بخش‌نامه و قانون انجام نمی‌شود؛ زیرا با کمرنگ شدن ارزش‌ها در جامعه، در كنار هر قانونی که برای مجازات متخلفان در نظر گرفته شود، راهی نیز برای فرار از آن باز می‌شود؛ ولی اگر مجریان به ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی پایبند باشند، حتی با وجود نارسایی و ضعف در قانون، کارمند بر اساس انصاف کارخود را انجام می‌‌دهد.

وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی دینی در نهادهای دولتی افزود: اگرباورهای دینی تقویت شود و مسؤولان و کارمندان معتقد باشند که باید برای هر عملی در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند، هرگز مرتکب خلاف نشده و با احتیاط کار می‌کنند؛ و حتی اگر به آنها ظلمی شود، به خود اجازه نمی‌دهند به تلافی آن به دیگران ظلم کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که امروزه وضع دستگاه‌های دولتی نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده، افزود: البته هنوز تا حد مطلوب راه بسیاری مانده است.

در این دیدار یکی از مسؤولین مالیاتی کشور در خصوص برنامه‌های مالیاتی، اقدامات انجام گرفته و کاستی‌های موجود نکاتی را بیان کرد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...