آیت الله مصباح یزدی: ولی فقیه قطب‌نمای جامعه است

استاد حوزه علمیه قم گفت: ولی فقیه قطب‌نمای جامعه است و گفتار، فتوا و حكم او برای ما حجت است. حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع عده‌ای از معاونان آموزشی و كارشناسان فرهنگی تربیت معلم سراسر كشور با تبریك دهه فجر، انقلاب اسلامی را واقعه‌ای بزرگ در تاریخ ایران و نعمتی عظیم از جانب خداوند بر مردم ایران دانست. وی با بیان این‌كه این نعمت عظیم، شكری عظیم را می‌طلبد، ادامه داد:

استاد حوزه علمیه قم گفت: ولی فقیه قطب‌نمای جامعه است و گفتار، فتوا و حكم او برای ما حجت است.
حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع عده‌ای از معاونان آموزشی و كارشناسان فرهنگی تربیت معلم سراسر كشور با تبریك دهه فجر، انقلاب اسلامی را واقعه‌ای بزرگ در تاریخ ایران و نعمتی عظیم از جانب خداوند بر مردم ایران دانست.
وی با بیان این‌كه این نعمت عظیم، شكری عظیم را می‌طلبد، ادامه داد: اولین مرحله شكر عملی از این انقلاب استفاده كامل از آن در جهت رشد و كمال معنوی فردی، اصلاح محیط خانواده و بهره‌مند كردن عموم مردم از حقایق و معارف اسلامی است.
علامه مصباح یزدی خطاب به كسانی كه عهده‌دار امر تعلیم و تربیت جامعه هستند، خاطر نشان كرد: دانشمندان، نخبگان و فرهنگیان می‌توانند بیشترین تأثیر را در جامعه داشته باشند و هركس به میزان توانایی خود در این زمینه مسؤول است.
وی با اشاره به این‌كه معلمان تأثیر بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، ادامه داد: قبل از انقلاب و در دوران خفقان، بسیاری از معلمان و استادان به طور مخفیانه به بیان حقایق و روشن‌گری می‌پرداختند و اگر زحمات آنها نبود، پیروزی انقلاب اسلامی میسر نبود و اكنون نیز مهم‌ترین نقش را در حفظ انقلاب اسلامی و انتقال آن به نسل بعد را استادان و معلمان بر عهده دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیر فوق‌العاده معلم بر شاگردان ادامه داد: شاید قبل از انقلاب به بهانه‌هایی چون تقیه و حفظ جان می‌شد از روشن‌گری و بیان ارزش‌های اسلام سر باز زد؛ اما امروز، زمینه‌های فراوانی برای این كار فراهم است و كسی كه در جهت حفظ انقلاب اسلامی و نشر معارف و ارزش‌های آن گام بر دارد، نه تنها محرومیتی برایش ایجاد نمی‌شود، بلكه این كار افتخاری برای او بوده و از او تقدیر می‌شود. با این اوصاف امروز وظیفه ما بسیار سنگین است و هیچ بهانه‌ای برای کم‌کاری در ترویج ارزش‌های انقلاب پذیرفته نیست.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه انسان برای آزمایش خلق شده، گفت: هر اندازه آزمایش‌ها بزرگ‌تر باشد، موفق شدن در آنها نیز اجری عظیم‌تر خواهد داشت.
وی شرایط فعلی را بزرگ‌ترین آزمایش الهی از صدر اسلام تا كنون دانست و گفت: تا كنون در جامعه اسلامی چنین امتحان پیچیده و گسترده‌ای با چنین عوامل پشت پرده‌ای در كار نبوده است؛ اما باید بدانیم فتنه‌ها و آزمایش‌های الهی تمام نشده و مرحله به مرحله این آزمایش‌ها سنگین‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایاتی افزود: مهم‌ترین آزمون‌های الهی، آزمایشهایی است كه با اسلام سر و كار دارد و در این موارد انسان باید با فداكاری و ایثار تا پای جان از دین خود محافظت كند، و دین خود را به ثمن بخس نفروشد.
وی شناخت دین را لازمه بصیرت دانست و گفت: دشمن می‌داند كه نمی‌تواند دین را مستقیماً از مردم بگیرد و به همین دلیل سعی می‌كند با شبهه‌هایی هم‌چون پلورالیزم دینی و یا وارونه جلوه دادن دین، مردم را منحرف كند و اگر انسان دین خود را نشناسد، در دام این توطئه‌ها خواهد افتاد.
علامه مصباح یزدی افزود: تطبیق احكام دین بر موضوعات خارجی مرحله دیگری از بصیرت است. چرا كه امروزه انحرافات زیادی در اثر تطبیق نادرست احكام بر موضوعات حاصل می‌شود.
وی ادامه داد: در دین اسلام هم جنگ وجود دارد و هم صلح؛ هم رأفت و رحمت وجود دارد و هم شدت و غلظت؛ و فرد باید بتواند مصادیق هر یك را از هم تفكیك كرده و احكام را بر موضوعات خارجی تطبیق دهد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: چگونه است كه حضرت علی(ع) از گریه كودكی به گریه می‌افتاد و مردن به خاطر شنیدن جریان بیرون آوردن خلخال از پای زن ذمی را روا می‌دانست؛ اما همین علی(ع) در جنگ نهروان چهار هزار نفر مسلمان را كه عده‌ای از آنان حافظ قرآن بودند از دم تیغ گذراند و فرمود: من چشم فتنه را درآوردم؟ باید با كسب بصیرت فهمید چه حكمی برای كدام موضوع است.
وی ادامه داد: هر چه تقوا، اخلاص و دین‌شناسی فرد، و نیز تجربه او بیشتر باشد، در عمل موفق‌تر خواهد بود.
آیت الله مصباح یزدی ولی فقیه را قطب‌نمای جامعه دانست و گفت: افراد جامعه باید ببینند ولی فقیه كدام مسیر را معین می‌كند و در آن مسیر حركت كنند؛ زیرا فتوا، حكم و گفتار او برای ما حجت است؛ فتوای او، از آن جهت كه فقیه جامع‌الشرائط است؛ حكمش، چون ولی فقیه است؛ و گفتار وی به لحاظ این‌كه تجربه‌ای كاملاً موفق و روشن داشته و حتی كوچك‌ترین خطا و انحرافی در فرمایشات و تصمیم‌های او نبوده است.
وی هم‌چنین افزود: اگر رهبر معظم انقلاب حتی یك نقطه منفی در كارنامه خود داشت، رسانه‌های زنجیره‌ای غرب در تبلیغات خود از آن سوء استفاده زیادی می‌كردند؛ اما پاكی، صفا، اخلاص، آشنایی به معارف اهل بیت(ع) و تجربه وی او را از هرگونه انحرافی حفظ كرده است؛ به گونه‌ای كه به جرأت می‌توان گفت اكنون بالاترین نعمت درجمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری است.
این دیدار عصر روز شنبه 10 بهمن ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...