آیت الله مصباح یزدی: باید از محبت مردم به اهل بیت(ع) برای ایجاد محبت به خداوند استفاده كرد

علامه مصباح یزدی گفت: امروزه بیش از هر چیز به تقویت رابطه محبت‌آمیز با خدا نیاز است و متأسفانه این امر حتی در جامعه ما نیز كم‌رنگ شده است؛ هر چند به بركت اهل بیت(ع)، محبت اهل بیت و ائمه(ع) در بین مردم به شدت وجود دارد و باید از آن برای تقویت محبت مردم نسبت به خداوند استفاده كرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی،
علامه مصباح یزدی گفت: امروزه بیش از هر چیز به تقویت رابطه محبت‌آمیز با خدا نیاز است و متأسفانه این امر حتی در جامعه ما نیز كم‌رنگ شده است؛ هر چند به بركت اهل بیت(ع)، محبت اهل بیت و ائمه(ع) در بین مردم به شدت وجود دارد و باید از آن برای تقویت محبت مردم نسبت به خداوند استفاده كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه هم‌اندیشی تربیتی اساتید با اشاره به تعدد مراتب كمالات انسانی و
اختلاف درجات انسان‌ها از لحاظ سعادت و شقاوت افزود: وجود ضعف‌های اخلاقی در افراد مختلف قابل انكار نیست؛ اما نسبت به وجود این ضعف‌ها در اقشاری مانند روحانیت حساسیت بیشتری وجود دارد؛ چون توقع و انتظار از انها بیشتر است.
وی با تأكید بر این‌كه وجود ضعف‌های اخلاقی در روحانیت مفاسد بیشتری دارد، خاطر نشان كرد: البته نمی‌توان انتظار داشت كه در میان افراد چنین قشر بزرگی هیچ گونه ضعفی وجود نداشته باشد.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: برای آسیب‌شناسی مسائل اخلاقی روحانیون، هر گونه اصلاحی كه پیشنهاد شود، محور آن خود روحانیت است و نمی‌توان توقع داشت، فردی خارج از حوزه، برای حوزه نسخه اخلاقی بپیچد.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه در جامعه امروز ضعف‌های اخلاقی بسیار ایست، ادامه داد: ضعف‌های درشت‌تر و كلی‌تر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به بعضی امكانات مورد استفاده برای ترویج فساد افزود: امروزه ابزارهای مختلفی كه می‌تواند برای ترویج فساد استفاده شود، به فراوانی و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد و طلاب نیز به عنوان بخشی از جامعه در معرض خطرات ناشی از استفاده نامناسب از این ابزارها قرار گرفته‌اند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: البته این لطف خداوند است كه تمایلات معنوی در دل جوانان قرار داده و است كه با وجود حجم عظیم ابزارهای ترویج فساد، آنها را به سوی معنویت سوق می‌دهد.
وی ادامه داد: علاوه بر عوامل مخرب، ضعف‌هایی نیز وجود دارد كه شدت ویران‌گری را افزایش می‌دهد و متأسفانه بخش‌هایی از این ضعف‌ها مربوط به روحانیت است و روحانیتی كه باید به عنوان طبیب ضعف‌ها را اصلاح كند، خودش نیز دچار این ضعف‌ها شده است.
وی با تأكید بر این‌كه مربی باید با رفتار و منش خود متربی را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: اگر در منش و رفتار مربی ضعفی وجود داشته باشد، در متربی نیز این ضعف ایجاد می‌شود و حداقل نمی‌تواند ضعف وی را از بین ببرد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به ظهور مكاتب عرفانی باطل و سوء استفاده شیادان از روحیه معنویت‌طلبی برای فریب جوانان گفت: متأسفانه این انحرافات كمابیش در حوزه‌های علمیه نیز رخنه کرده است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌كه ابتدا باید اخلاق و تهذیب نفس را شناخت، گفت: همواره در همه امور افراط و تفریط وجود داشته و عده‌ای با تحجر و برخورد خشك فقط به ظواهر اخبار و روایات و پوسته دین توجه می‌كردند؛ در مقابل نیز عده‌ای اصلاً به ظاهر روایات اخلاقی كه بعضی از آنها حتی به حد تواتر هم رسیده، اهمیت نمی‌دادند.
وی با استناد به برخی از روایات، حرص و حسد و كبر را ریشه‌های كفر عنوان و خاطر نشان كرد: چه بسا در ابتدا انسان متوجه نشود كه چگونه حسد یا حرص می‌تواند منتهی به كفر شود؛ اما تأمل در این نكات و دیدن بعضی مصداق‌ها این مسأله را روشن می‌كند.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه حسادت قابیل نسبت به هابیل و قتل او در نتیجه حسد و هم‌چنین حسادت برادران یوسف نسبت به وی را یادآور شد و گفت: زمینه حرص و حسد و حب مقام در همگان وجود دارد و برای در امان ماندن از آنها باید به خداوند متعال پناه برد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی ادامه داد: حب ریاست، مال و مقام بلاهای بسیار خطرناكی برای همه انسان‌هاست و هیچ كس حتی با رسیدن به مقامات عالی روحانیت هم نمی‌تواند، خود را از این بلاها ایمن بداند؛ هم‌چنان‌كه می‌توان نمونه‌های عینی آن را نیز در جامعه مشاهد كرد.
وی ادامه داد: نباید همه مشكلات را بر عهده آمریكا گذاشت؛ زیرا عده‌ای به خاطر حب ریاست و مقام و ضعف اخلاقی دست به اعمالی زدند كه آمریكا نیز از آنها در جهت اهداف خود استفاده كرد و اگر همین افراد دارای این نقاط ضعف اخلاقی نبودند، هرگز آمریكا نمی‌توانست از آنها سوء استفاده كند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: گاهی کسانی قصد دارند سیره اهل بیت(ع) را اجرا كند، اما چون نمی‌توانند نحوه تطبیق را رعایت كنند، به بیراهه می‌روند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌كه حضرت علی(ع) تازیانه به دست می‌گرفت، در بازار به راه افتاده، به نظارت بر امور می‌پرداخت، ادامه داد: آیا ما نیز باید این چنین رفتار كنیم تا سیره آن حضرت را اجرا كنیم؟ نكته قابل تأمل در رفتار اهل بیت(ع) ظرافت‌های آنهاست و باید با تحلیل همه گفتار‌ها و رفتارهای ایشان و نگرش و تحلیل موارد مشابه حكم موارد مختلف را دریابیم.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه افزود: اولین امری كه در مسأله تربیت باید مورد توجه قرار گیرد این است كه در سیر و سلوك نه در دام تحجر و خشك فكری افتاد و نه در دام روشن‌فكری و تقلیدهای كوركورانه از دیگران و عرفان‌های كاذب.
وی ادامه داد: گام دوم برای تربیت و اصلاح اخلاق توجه به مشكلات موجود این زمان است كه برای جوانان پیش آمده و روز به روز در حال گسترش است و باید راه حل‌هایی در نظر گرفته شود كه قابلیت عمل داشته باشد و نمی‌توان با مقابله منفی و زد و بند جلوی انحرافات را گرفت؛ بلكه می‌توان گفت در مقابل موج فساد، چیزی جز یك موج معنویت چاره‌ساز نیست.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: امروز بیش از هر چیز تقویت رابطه محبت‌آمیز با خدا نیاز است و متأسفانه این امر حتی در جامعه ما نیز كم‌رنگ شده است؛ هر چند به بركت اهل بیت(ع)، محبت این بزرگواران در میان مردم به شدت وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده كرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان نمونه‌هایی ادامه داد: تنها انذار خلق از آتش جهنم كافی نیست؛ زیرا راه‌های نفوذ در قلوب افراد، مختلف است و باید این راه‌ها را شناخت و از همان راه برای ایجاد رابطه آنها با خدا اقدام كرد.