آیت الله مصباح: فتنه اخیر در كشور، ریشه فرهنگی داشت

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تأثیرات فرهنگی در سایر ابعاد گفت: ریشه فتنه اخیر در كشور فرهنگی بود و اثرات آن در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم ظاهر شد، پس باید بیشترین همت را به اصلاح فرهنگی گمارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تأثیرات فرهنگی در سایر ابعاد گفت: ریشه فتنه اخیر در كشور فرهنگی بود و اثرات آن در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم ظاهر شد، پس باید بیشترین همت را به اصلاح فرهنگی گمارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف كشورگفت: نعمت نظام اسلامی كه امروزه به مردم ایران اعطا شده است، قابل مقایسه با نعمت هایی كه در طول 14 قرن به مسلمانان داده شده نیست و از لحاظ وسعت، عمق، كیفیت و كمیت بی نظیر است و هنوز بسیار زود است كه تاریخ نویسان و جامعه شناسان بتوانند زوایای آن را دریابند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: امروز امكانات و وسایلی همچون، ماهواره، اینترنت، سی دی ها و حتی تلفن های همراه در خدمت ترویج فساد قرار گرفته و به درون خانواده ها راه یافته و به خصوص نسل جوان را نشانه گرفته است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: در مقابل این موج فساد، خداوند موجی معنوی در قلب جوانان ایجاد كرده و میل به دین را در باطن جوانان تقویت كرده است تا بتوانند در مقابل این موج فساد بایستند، به طوری كه همواره در مراسم عبادی مانند اعتكاف، و مراسم سیاسی مانند راهپیمایی ها در دو ماهه اخیر حضوری فعال داشتند به گونه ای كه حتی كسانی كه روحیه مردم ایران را می شناختند، حضور مردم تا این حد را باور نمی كردند.
وی با اشاره به اینكه تقویت دو عامل معنویت و فساد، امتحان را بر افراد دشوار می كند، گفت: انسان ها همواره در معرض امتحانات الهی قرار دارند، اما امتحانات مردم عوام در گذشته بسیار راحت بود، چرا كه فهم و رشد اجتماعی سطحی داشتند، ولی امروزه با افزایش آگاهی و رشد ، مردم استحقاق امتحانات سخت را پیدا كرده‌اند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی مبنی بر اینكه دینداری در آخرالزمان مانند نگه داشتن آتش در كف دست است، ادامه داد: این حدیث مذمت آخرالزمان نیست، بلكه چه بسا نوعی ستایش است، چرا كه مردم این زمان، استحقاق امتحانات سخت را پیدا كرده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن كریم گفت: افرادی بودند كه دارای رشد معنوی والایی بودند، اما به یكباره سقوط كردند، همانند زمان ما كه افرادی در اوایل انقلاب دارای احترام خاصی بوده و چه بسا خدماتی را برای انقلاب انجام دادند، اما امروز بعد از 30 سال متوجه شدیم آنان منافقند، حال یا از اول منافق بوده و یا تحول پیدا كردند و از مسیر خود منحرف شدند . پس باید همواره مراقب باشیم تا از امتحانات الهی سربلند بیرون بیاییم.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینكه رهایی بعد از افتادن در دام شیاطین بسیار دشوار است، به بیان دو نوع دام شیاطین پرداخت و گفت: همانگونه كه صیاد برای به دام انداختن صید از طعمه ای استفاده می كند، شیاطین انس نیز با استفاده از طعمه‌های زیبا و فریبنده، انسان ها را فریب می دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نوع اول این دام ها دزدیدن افكار و تخریب اعتقادات است که با سخنان زیبا و بیان شبهه های قابل فهم وخوشایند همراه است.
آیت الله مصباح یزدی سوء استفاده از واژه هایی چون آزادی، حقوق بشر، و دموكراسی را از مصادیق بارز " زخرف القول" (كه در قرآن بیان شده) عنوان و خاطر نشان كرد: این الفاظ به قدری زیباست كه شنونده با شنیدن آن به سوی آن جذب می شوند، اما كسانی كه هوشیارترند ، متوجه می شوند كه مسأله گونه دیگری است و این الفاظ جنبه ابزاری دارند.
وی ادامه داد: در برخی كشورهای غربی كه یك دانشمند و استاد دانشگاه را به خاطر اینكه در مورد یك موضوع تاریخی مانند هولوكاست سئوالی مطرح می كند، زندانی و جریمه می كنند، چگونه می توان دم از آزادی فكر و اندیشه زد؟! اگر واقعا آزادی وجود دارد، باید با مناظره و بیان مدارك و مستندات، او را قانع كنند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به شعار دموكراسی غرب گفت: وقتی در الجزایر و فلسطین اسلامگرایان و حماس با رأی مردم انتخاب شدند، غربی‌ها آن را نپذیرفتند؛ این چگونه دموكراسی ای است كه اگر مردم به افرادی كه اسلامگرا هستند،رأی دادند، رأیشان نباید قبول باشد.
وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات در كشورمان گفت: پس از حضور 40 میلیونی مردم ایران در انتخابات (كه در دنیا بی نظیر بود)، افرادی به هر دلیل و انگیزه ای تقلب در انتخابات را مطرح كردند، و آمریكا كه خود را مظهر دموكراسی می داند، حضور مردم را نادیده گرفت و از آشوبگران حمایت كرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این نوع دام ها، شیاطین انس برای مردم سخنانی بسیار زیبا اما بدون محتوا عنوان می كنند و هدف اصلی این انحرافات فكری، دانشگاهیان و قشر فرهیخته جامعه مانند دانشجویان، اساتید و طلاب هستند و از كتاب گرفته تا رسانه ها برای رواج این افكار استفاده می كنند.
وی گفت: گاهی در كشوری نهضت ترجمه ایجاد می شود و در عرض یكسال صدها كتاب خارجی ترجمه می شود و با اندكی دقت معلوم می شود، همه كتاب ها در یك راستا و با هدف ترویج یك تفكر انحرافی است، اما جالب اینجاست كه با وجود اینكه كتاب هایی هم در نقد این افکار وجود دارد، هیچ یك از آنها ترجمه نمی شود.
وی نوع دوم دام های شیاطین را تغییر در گرایش های رفتاری دانست و گفت: گاهی هیجان و انگیزه باعث عادت فرد در اموری می شود، فیلم ها و موسیقی های مبتذل از این سنخ‌اند كه هرچند تفكر انسان را عوض نمی كنند، اما هیجانات و تحریكاتی در انسان ایجاد می كند، كه باعث تعییر در رفتار می شود.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: پس از شناخت دام‌های شیاطین، باید ابتدا فعالیت دشمن در این زمینه‌ها را متوقف كنیم و جلوی نفوذ آنها را بگیریم، و سپس نسبت به دشمنان هجوم فرهنگی داشته باشیم، یعنی نقاط ضعف آنها را شناسایی كرده و معرفی كنیم.
وی افزود: برای شركت در جهاد فرهنگی نباید تنها از مسئولین انتظارداشته باشیم، بلكه همه باید احساس مسئولیت کنیم.
وی ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس نیز با وجود اینكه ارتش ابتدا قدرتی نداشت، ولی از آنجا كه همه مردم احساس مسئولیت كردند ملت ایران پیروز میدان شد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینكه منظور از فرهنگ، تفكر دینی و ارزشهای اسلامی است، ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس بمباران پی در پی دشمن و تشییع جنازه های شهدا، مردم را تحریك می كرد و همه با حس مسئولیت برای پیروزی حركت می كردند، اما در تهاجم فرهنگی موارد محسوسی وجود ندارد تا مردم را تحریك كند، و دشمنان نیز حداكثر استفاده را از این موضوع می كنند.
وی در پایان با اشاره به تأثیر مسائل فرهنگی در سایر ابعاد گفت: ریشه فتنه اخیر در كشور، مسائل فرهنگی بود ولی اثرات آن در زمینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هم ظاهر شد، پس باید بیشترین همت را به اصلاح فرهنگی گمارد.
این مراسم جمعه 21 اسفندماه در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...