علامه مصباح یزدی: تلاش برای تبیین ولایت فقیه، تلاش برای بقای اسلام است

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تلاش برای تبیین ولایت فقیه، تلاش برای بقای اسلام است و هرگونه تلاش برای خدشه‌دار كردن ولایت فقیه، ضربه زدن به پایه‌های اسلام است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تبیین علمی ولایت فقیه در مدرسه علمیه فیضیه و در جمع كثیری از طلاب و روحانیون به بیان جایگاه ولایت فقیه پرداخت و گفت
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تلاش برای تبیین ولایت فقیه، تلاش برای بقای اسلام است و هرگونه تلاش برای خدشه‌دار كردن ولایت فقیه، ضربه زدن به پایه‌های اسلام است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تبیین علمی ولایت فقیه در مدرسه علمیه فیضیه و در جمع كثیری از طلاب و روحانیون به بیان جایگاه ولایت فقیه پرداخت و گفت: امروزه در عالم تنها یك نظام اسلامی وجود دارد و آن كشور اسلامی ایران است و خداوند این نظام را به بركت خون صدها هزار شهید به ما عطا كرده است.
وی گفت: نظام اسلامی ایران با ولایت فقیه شناخته شده و ایران اسلامی با نام ولایت فقیه گره خورده است؛ به گونه‌ای كه اگر ولایت فقیه حذف شود، دیگر نظام اسلامی باقی نمی‌ماند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به وسعت و عمق بحث ولایت فقیه ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) مدت‌ها پیش از پیروزی انقلاب این بحث را در نجف بیان می‌كردند و طرح این مباحث مدت‌ها طول كشید؛ در حالی‌كه آن زمان هنوز بحث‌هایی هم‌چون شئون ولایت فقیه، نقش مردم، و خبرگان رهبری مطرح نبود.
وی در ادامه ضمن بیان معانی مختلف«ولایت» هم‌چون محبت و دوستی، مددكار بودن و حكومت، گفت: واژه «ولایت» مشترك لفظی است و برای فهم معنا در هر مورد باید از قرائن بهره جست.
آیت الله مصباح یزدی افزود: منظور از واژه «ولایت» در اصطلاح «ولایت فقیه»، حكومت است.
وی ادامه داد: در آیات و روایات از الفاظ مختلفی مثل «سلطان»، «ملك»، «ولی» و «والی» برای حاكم استفاده شده اما آنچه در فرهنگ شیعی و كلمات اهل بیت(ع)شایع‌تر است، تعبیر «ولی» و «والی» است كه شاید به خاطر وجود رابطه محبت‌آمیز در این نوع حكومت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:در هر جامعه باید مرجعی برای قانون‌گذاری وجود داشته باشد و از سوی دیگر قانون‌ها نیز باید از پشتوانه اجرایی برخوردار باشند و این همان معنای حكومت است.
وی ادامه داد: «فقیه» نیز در فرهنگ شیعی به شخصی اطلاق می‌شود كه در فهم احكام الهی تخصص داشته باشد. اما این‌كه آیا در میان احكام اسلامی امری به نام ولایت فقیه داریم یا خیر، مسأله‌ دیگری است كه باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.
علامه مصباح یزدی افزود: ولایت فقیه در واقع بدل اضطراری از ولایت معصوم برای زمان یا مكانی است كه حكومت آن بزرگواران میسر نباشد، یا دسترسی به ایشان نباشد، و این از فضل و رحمت خداوند است كه راهی را برای تنظیم امور جامعه و حفظ مصالح آن در چنین شرایطی فراهم كرده است.
آیت الله مصباح یزدی گفت: شبهه‌ای كه برخی از روی اشتباه و بعضی نیز از روی غرض‌ورزی آن را مطرح می‌كنند، این است كه مسأله ولایت مطلقه فقیه توسط امام خمینی(ره) ابداع شده و منشأ اسلامی ندارد، که این اشتباه باید با روشن‌گری رفع شود.
وی در تبیین ولایت مطلقه فقیه گفت:احكامی وجود دارد كه یقیناً شارع راضی نیست ترك شود، پس باید برای اجرای این احكام (كه امور حسبیه نامیده می‌شود) فقیه باتقوایی باشد. در خصوص بعضی احكام نیز شك داریم كه آیا شارع به ترك آنها راضی است یا خیر و آیا فقیه ولایت و اختیار وارد شدن به این قبیل مسائل نیز دارد یا خیر؟ دیدگاه عده‌ای از علما این است كه ولی فقیه فقط در امور حسبیه اختیار دارد و ولایت او مقیده است؛ در حالی‌كه عده دیگری از علما دامنه اختیارات ولی فقیه را بیش از این دانسته و به ولایت مطلقه فقیه در همه احكام معتقد هستند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: عده‌ای به غلط ولایت فقیه را دیكتاتوری معرفی كرده‌اند، زیرا تصور می‌كنند ولی فقیه به هرچه بخواهد می‌تواند حکم کند؛ در حالی‌كه این‌گونه نیست و فقیه نمی‌تواند كلمه‌ای به دلخواه خود دستور دهد؛ بلكه باید احكام خدا و مصالح جامعه را رعایت كند و اگر بر اساس امیال و خواسته خودش دستوری را صادر كند، بلافاصله از ولایت منعزل می‌شود.
وی با بیان شبهه دیگری گفت: بعضی افراد برای رسیدن به مقاصد سوء خود و به عنوان تمجید از امام(ره) چنین ادعا می‌كردند كه قبل از حضرت امام(ره) ولایت عامه به معنای اجازه دخالت فقیه در همه امور بر اساس احكام شرع و مصالح جامعه، و ولایت خاصه به معنای اجازه تصرف در بعضی امور مطرح بوده است، اما حضرت امام(ره) ولایت مطلقه را برای فقیه به عنوان اختیاری فراتر از این دو ابداع كردند و بر اساس این نظریه لازم نیست همه دستورات ولی فقیه مطابق با شرع و مقید به احكام اسلام و مصالح جامعه باشد! درحالی که این ادعا كذب محض است و معنا ندارد اسلام چیزی را امضاء و تأیید كند كه می‌تواند مخالف خودش باشد؛ بلکه حکم ولی فقیه تا زمانی معتبر است كه اسلامی باشد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...