آیت‌الله مصباح یزدی: كمیته امداد امام خمینی(ره) در تأمین نیازهای مادی و معنوی مددجویان نیازمند تعیین استراتژی، برنامه‌ریزی، دقت و ظرافت است

حضرت علامه مصباح یزدی در دیدار با نماینده ولی فقیه در كمیته امداد امام خمینی(ره) ، سرپرست و جمعی از مسئولین این نهاد برای افزایش بازدهی كمیته امداد، تشكیل ستادی برای ارتباط و هماهنگی فعالیت‌های كمیته با وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های مرتبط را پیشنهاد كرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این دیدار از زحمات مسئولین این نهاد برای پیشرفت‌های چشم‌گیر قدردانی كرد و گفت:
حضرت علامه مصباح یزدی در دیدار با نماینده ولی فقیه در كمیته امداد امام خمینی(ره) ، سرپرست و جمعی از مسئولین این نهاد برای افزایش بازدهی كمیته امداد، تشكیل ستادی برای ارتباط و هماهنگی فعالیت‌های كمیته با وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های مرتبط را پیشنهاد كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این دیدار از زحمات مسئولین این نهاد برای پیشرفت‌های چشم‌گیر قدردانی كرد و گفت: این نهاد كه از ابتدا به عنوان نهادی كوچك در وضع اجتماعی نامناسب و با امكانات محدود فعالیت خود را آغاز كرد، پیشرفت‌های خوبی كرده، به گونه‌ای كه می‌توان ادعا كرد كه امروز این نهاد به دولت كوچكی درون نظام تبدیل شده است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه امروز وظایف این نهاد از حد یك نهاد كمك‌رسانی مادی فراتر رفته، گفت: این نهاد علاوه بر این‌كه بخش عظیمی از مردم را تحت پوشش قرار داده، دارای تنوع فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف است.
وی افزود: این نهاد با توجه به تكالیفی كه برای خود در نظر گرفته است، نیاز به تعیین استراتژی و برنامه‌ریزی‌های متعدد در بخش‌های مختلف دارد، تا بتواند به اهداف خود برسد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:وظایف و اهدافی كه كمیته امداد در نظر گرفته است، گاهی دقیق‌تر و كامل‌تر از وظیفه یك دولت است؛ زیرا هر چند دولت نیز موظف به تأمین نیازهای مادی و معنوی مردم است، اما به دلیل نگرش كلان سیاسی، اقتصادی و ... دولت، عملاً نمی‌تواند در همه زمینه‌ها به صورت دقیق عمل كند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه ابعاد مختلف زندگی انسان در یك‌دیگر تأثیر دارند، فقر و فرهنگ را از جمله این ابعاد برشمرد و گفت: در قشری كه كمیته امداد امام خمینی(ره) به آنها خدمت رسانی می‌كند، حساسیت‌های خاصی وجود دارد؛ مثلاً ممكن است فرد تحت پوشش كمیته امداد گاهی در خود احساس حقارت كند؛ در حالی‌كه وقتی دولت به افراد مختلف جامعه كمك می‌كند، نه تنها آنها احساس حقارت نمی‌كنند، بلكه حتی گاهی طلبكارانه رفتار می‌كنند. پس كمیته امداد باید در انجام كارهای خود ظرافت‌های خاصی را رعایت كند كه درخدمات دولت به آنها نیازی نیست.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: از آنجا كه قشر تحت پوشش این نهاد علاوه بر نیازهای مادی، در بسیاری از موارد فاقد سرپرست نیز هستند، دچار فقر فرهنگی هم می‌شوند و زودتر از اقشار دیگر به آسیب‌های اجتماعی مبتلا می‌شوند. به همین دلیل كمیته امداد امام خمینی(ره) در این موارد وظیفه سنگین‌تری نسبت به دولت دارد.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه بسیاری از وظایف كمیته امداد با نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، بهزیستی، رفاه و مسكن در ارتباط است، پیشنهاد داد: ستادی متشكل از نمایندگان کمیته امداد و این وزارت‌خانه‌ها و نهادها تشكیل شود، تا كمیته امداد بتواند با كمك این ستاد وظایف خود را در زمینه‌های مختلف بهتر شناسایی كرده و گاهی نیز از امكانات دولت در جهت انجام وظایفش استفاده كند. علاوه بر این‌كه از این طریق دولت و كمیته امداد می‌توانند تجربه‌های خود را در اختیار یك‌دیگر قرار دهند.
وی گفت: برای تحقق این امر باید طرحی با دقت و حوصله تدوین شود تا در صورت صلاحدید و تأیید مقام معظم رهبری اجرا شود. در صورت اجرای درست این طرح برد فعالیت‌های كمیته امداد به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و معنای واقعی "همت مضاعف و كار مضاعف" در این بخش عینیت خواهد یافت.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این صورت كودكان تحت پوشش از آغاز به گونه‌ای تربیت می‌شوند كه با اعتماد به خدا كار كنند و چه بسا در این مسیر استعدادهایی شكوفا شود كه توانایی خدمات ملی و حتی فرامرزی را داشته باشند.
علامه مصباح یزدی در پایان گفت: مهم‌ترین عامل در پیشرفت و گسترش فعالیت‌ها و فزونی بركات، اخلاص در انجام وظایف است.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...