آیت الله مصباح یزدی: حب دنیا به همراه عدم معرفت و بصیرت، ریشه انحراف خواص بوده و هست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت علامه مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسمی كه با حضور جمعی از طلاب به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، ضمن تسلیت این ایام گفت: حتی در بین اهل تسنن افرادی وجود دارند كه در این ایام عزاداری می‌كنند. علامه مصباح یزدی با بیان این‌كه هر كسی كه لیاقت محبت حضرت زهرا(س) را داشته باشد، آن حضرت روزی به فریادش خواهد رسید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت علامه مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسمی كه با حضور جمعی از طلاب به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، ضمن تسلیت این ایام گفت: حتی در بین اهل تسنن افرادی وجود دارند كه در این ایام عزاداری می‌كنند.
علامه مصباح یزدی با بیان این‌كه هر كسی كه لیاقت محبت حضرت زهرا(س) را داشته باشد، آن حضرت روزی به فریادش خواهد رسید، به ذكر خاطراتی از شهید ماموستا شیخ الاسلام، نماینده اهل سنت كردستان در مجلس خبرگان رهبری پرداخت و با چشمانی پر از اشك گفت: باید با توسل به خاك پای حضرت زهرا(س) از آن حضرت درخواست كنیم كه ولو تطفلاً گوشه چشمی به ما كنند كه در این صورت بار دنیا و آخرت خود را بسته‌ایم.
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان كرد: گاهی در برخی از عزاداری‌ها از ادبیاتی استفاده می‌شود، كه توهین به اهل‌بیت(ع) است و این مسأله ناشی از عدم معرفت ما نسبت به این بزرگواران است.
وی با اشاره به برخی از جملات حضرت علی(ع) در مورد دنیا گفت: برای اهل بیت(ع) دنیا پشیزی ارزش نداشت؛ در حالی‌كه گاهی گریه‌های ما در عزاداری اهل‌بیت(ع) از سر دل‌سوزی برای غصب شدن حقی از آنها یا ظلمی است كه نسبت به ایشان روا داشته شده است.
وی با بیان این‌كه ارزش همه دنیا از یك تار موی اهل‌بیت(ع) بسیار كمتر است، گفت: در این میان آنچه مهم است شخصیت ائمه(ع) مظلوم ماست، نه ظلمی كه در حق ایشان شده است.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: بر این اساس میزان ارزش عزاداری‌ها به شناخت ما از اهل‌بیت(ع) بستگی دارد و باید در مواقع استجابت دعا، معرفت اهل‌بیت(ع) را از خداوند طلب كنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: كسانی كه در مقابل ائمه(ع) ایستادند، از كافران و ملحدان نبودند؛ بلكه مسلمانان اهل نماز، روزه، زكات و جهاد بودند. بسیاری از افرادی كه در مقابل سیدالشهدا(ع) ایستادند، در ركاب پیامبر اكرم(ص) جهاد كرده بودند؛ بعضی از آنها هم همراه با امیرالمؤمنین(ع) در صفین با معاویه جنگیده بودند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به امكان تحول روحی در انسان ادامه داد: مطالعه تاریخ روشن می‌كند، بسیاری از كسانی كه روزی همراه علی(ع) بودند، روز دیگر در مقابل پسرش ایستادند و این تحول فقط مختص به آن زمان نبوده و در هر زمانی ممكن است انسان متحول شود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه حتی بعد از پیروزی انقلاب نیز بعضی از كسانی كه همراه امام(ره) بودند، متحول شدند، ادامه داد: آنچه موجب این انحراف و تحول منفی می‌شود، حب دنیا و جاه و مقام است.
وی با اشاره به روایتی حب دنیا را ریشه همه انحرافات خواند و خاطر نشان كرد: حب دنیا همچون سم مهلكی است كه انسان همیشه باید مراقب باشد كه به آن آلوده نشود؛ شما طلاب هم قبل از آلودگی به دلبستگی‌های دنیا و مقام باید مراقب باشید و برای در امان ماندن از این خطر باید به خدا پناه برده، به اهل‌بیت(ع) متوسل شوید.
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: همان‌گونه كه طوفان‌ها و گردبادها همه چیز را ویران می‌كند، در قلب انسان نیز طوفان‌هایی از جنس حب دنیا وجود دارد كه می‌تواند دین آدمی را ویران كند و این‌جاست كه باید به تكیه‌گاه محكمی متصل شد و آن اعتصام و چنگ زدن به ریسمان محكم دین و خداوند است.
آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: در طوفان‌های اجتماعی نیز باید مراقب باشیم به هرطرفی كشیده نشویم؛ مبادا كه یعد از آسیب دیدن، خطر فتنه‌ها را درك كنیم.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...