آیت الله مصباح یزدی: هركس از اسلام حمایت کند از او حمایت می‌‌کنیم ولی اگر منحرف شد بار اول تذكر می‌دهیم و در صورتی كه ترتیب اثر ندهند به گونه دیگری رفتار خواهد شد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر ما از كسی حمایت می‌كنیم به خاطر این است كه در خط اسلام است و در صورت مشاهده انحرافی در خود یا اطرافیانشان ابتدا تذكر می‌دهیم اما اگر ترتیب اثر ندهند رفتار خود را عوض می‌كنیم.  

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مفهوم استقامت و نمونه‌های متعدد آن در آیات قرآن كریم به بیان آیه 112 سوره هود پرداخت و گفت: حتی خداوند حضرت رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را امر به استقامت می‌كند درحالی كه ایشان برای هدایت مردم با پشتكار ودلسوزی تلاش می‌كرد و نسبت به هدایت مردم حریص بود.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به بیان اهمیت استقامت پرداخت و ادامه داد: با توجه به جریانات تاریخی که برای همه انبیا، ائمه معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین و پیروانشان اتفاق افتاده می‌توان فهمید که این مساله چه قدر مهم است. کم نبودند مردمی که دعوت انبیا را پذیرفتند، ایمان آوردند، به انجام وظایف عبادی پرداختند، حتی در راه خدا جهاد کردند، ولی تا آخر نیامدند و در وسط‌های راه ماندند؛ نه تنها وسط راه ماندند بلکه عقب‌گرد کردند و به جبهه دشمن ملحق شدند. وقتی انسان این‌ها را می‌بیند می‌فهمد که چرا خداوند متعال این قدر تاکید می‌کند که استقامت داشته باشید، اگر یک راه حقی را شروع می‌کنید خیال نکنید همین شروع آن کافی است، باید تا لحظه آخر و قدم آخر کاملا در متن راه باشید،‌ به حاشیه نروید، دور نیفتید، عوضی نروید و کج نشوید.
علامه مصباح یزدی با بیان اینكه در موارد متعددی قرآن كریم به داستان قوم بنی‌اسرائیل اشاره كرده است، بر لزوم عبرت‌آموزی از این داستان‌ها تأكید كرد و گفت: بنی‌اسرائیل كه سال‌ها برده فرعون بودند، به وسیله حضرت موسی علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام نجات یافتند و با وجود اینكه معجزات پیامبرشان و شكست فرعونیان و غرق شدن آنها را با چشم خود دیدند، باز هم با دیدن مراسم و جذابیت‌های گروهی بت‌پرست از حضرت موسی درخواست كردند که خدایی مانند آن بت‌ها برایشان قرار دهد و همین عدم بصیرت آنها موجب انحراف‌شان شد و خداوند نیز مهر ذلت دائمی بر پیشانی‌شان زد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه با پیروزی انقلاب اسلامی مردم مسلمان ایران از زیر یوغ آمریكا خارج شدند گفت: انقلاب اسلامی به مردم ایران عزتی بخشید كه امروز آمریكا با وجود دشمنی‌هایی كه با ایران دارد، اذعان دارد كه بسیاری از مشكلات بین‌المللی بدون دخالت ایران حل ناشدنی است و حتی از ایران برای نجات از باتلاق عراق و افغانستان كمك می‌خواهد، این درحالی است كه روزی به قدری آمریكا بر ایران تسلط داشت كه سربازان ایرانی برای پیشبرد اهداف آمریكا در کشور دیگری می‌جنگیدند و جان می‌دادند، و این عزت در سایه اسلام به دست آمد.
آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر ملت ایران روزی به انحراف كشیده شود، این عزت نیز از بین خواهد رفت، همانند قوم بنی‌اسرائیل كه هرچند در سایه ایمان به خدا از زیر یوغ فرعون رها شدند اما به خاطر انحرافشان دوباره به ذلت كشیده شدند، یعنی برای حفظ این عزت استقامت لازم است.
علامه مصباح یزدی در ادامه با اشاره به وقایع صدر اسلام و سرگذشت زیبرخاطر نشان كرد: انحرافاتی كه در یك كشور یا امت به وجود می‌آید، ریشه در خود مردم آن دارد و تجربه در طول تاریخ نشان داده است كه سردمداران بسیاری از انحرافات كسانی بوده‌اند كه خودشان روزی پرچمدار آن امت و و دارای مسئولیت و مقامات عالی بوده‌اند و آنها زمینه ذلت و بیچارگی امت را فراهم كرده‌اند و از همین روست كه خداوند بر مسأله استقامت تأكید كرده است.
این استاد حوزه با بیان اینكه باید سال‌ها بگذرد تا عمق و عظمت خطری كه توسط فتنه اخیر متوجه اسلام و ایران اسلامی شد فهمیده شود، خاطر نشان كرد: در فتنه اخیر كه خداوند خطر آن را از سر مردم رفع كرد، نیز كسانی سردمدار فتنه بودند كه خودشان روزی پست‌های مهمی در كشور داشتند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: امروز با وجود اینكه فتنه اخیر دفع شد، اما سایت‌ها و رسانه‌های آنها هنوز هم فعالیت كرده و حتی حكومت امام(ره) را دیكتاتوری خوانده و از پلورالیزم طرفداری می‌كنند و صریحا جمهوری ایرانی را به جای جمهوری اسلامی می‌خواهند.
وی با بیان اینكه فتنه‌ها، آزمایش‌های الهی است كه پس از موفقیت در یکی، آزمایش سخت‌تری به دنبال آن است گفت: فتنه بعدی به راحتی قابل پیش‌بینی نیست، چرا كه اگر سوالات امتحان معلوم باشد، اصلا امتحان نیست، اما با توجه به نقطه مشترك بین همه فتنه‌های قبل می‌توان فهمید فتنه آینده نیز مخالفت با ولایت‌فقیه و رهبری است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه این حكومت در جهان با نام ولایت‌فقیه شناخته شده است، گفت: ستون خیمه حكومت اسلامی ولایت‌فقیه است و همه فتنه‌هایی كه از آغاز انقلاب تاكنون شكل گرفته است، جهت‌گیری مخالفت با رهبری داشته است، پس باید در وهله اول خود را آماده كنیم و آگاهی و علم خود را در این زمینه افزایش دهیم تا بهتر و جامع‌تر بتوانیم پاسخ‌گو باشیم و در مرحله بعد باید اطرافیان خود را نیز كنترل كنیم تا از خط اسلام خارج نشوند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: كسانی كه بی‌شرمانه جای اسلام را با ایران عوض می‌كنند، خودی نیستند، زیرا اگر پیرو خط امام بودند، باید می‌دیدند كدام سخنرانی امام است كه در آن ده ها بار از اسلام دم زده نشده باشد.
وی با اشاره به اینكه پیروی از امام(ره) به خاطر این است كه امام(ره) روح اسلام را در جامعه پیاده كرد، گفت: آنچه امروزه به ما عزت بخشیده، اسلام است و اگر از كسی حمایت می‌كنیم به خاطر این است كه حامی اسلام و تابع رهبر است كه خود رهبر نیز نائب امام زمان(عج) است وگرنه اگر از خط اسلام و رهبری انحرافی پیدا كرد برای ما ارزشی ندارد.
وی افزود: هركس از اسلام حمایت کند از او حمایت می‌‌کنیم ولی اگر منحرف شد بار اول تذكر داده و نصیحت می‌کنیم و در صورتی كه ترتیب اثر ندهند با آنها به گونه دیگری رفتار خواهد شد.
این مراسم 18 مردادماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...