سخنرانى حضرت آیت الله مصباح در مادرید- اسپانیا
بسم الله الرحمن الرحیممن خوشحالم كه در حضور برادران مؤمن و مخلصى هستم كه براى حفظ دینشان زحمت هاى فراوانى را تحمل مى كنند. به جهت این كه تحمل این سختى ها براى شما قدرى راحت تر شود، مى خواهم به یك حقیقت تاریخى اشاره كنم. تا آن جا كه ما اطلاع داریم، انقلاب همیشه به وسیله افراد مستضعف، فقیر و محروم جوامع تقویت شده و هر كس بیش تر طرفدار حق و به حق نزدیك تر بوده، سختى ها و مشكلات بیش ترى داشته است; به عنوان نمونه كسانى كه در صدر اسلام به پیغمبر اكرم ایمان آوردند، سال ها در شعب ابى طالب محصور بودند و در طول سه سال، حتى براى قوت لایموتشان نیز به سختى افتادند. شب ها بعضى از مسلمان ها به طور مخفیانه از آن جا خارج مى شدند و مقدار بسیار ناچیزى غذا براى بچه ها تهیه مى كردند. مشركان، آن قدر مسلمان ها را اذیت كردند كه عده اى حاضر شدند به حبشه كه كشورى دور دست و مسیحى بود، بروند تا از آزار مشركان در امان باشند و همان طور كه مى دانید، اصل هجرت مسلمان ها از مكه به مدینه به جهت آزارهاى قریش نسبت به مسلمانان بود. به مهاجرین، آن قدر سخت مى گذشت كه حتى لباسى كه ساتر عورت براى نمازشان باشد نداشتند. كسانى كه به مكه مشرف شده اند، مى دانند كه در مسجد پیامبر اكرم جایى به نام صفه وجود دارد كه محوطه كوچكى بوده و نُه نفر در آن زندگى مى كرده اند كه فقط یك لباس براى نماز داشته اند. این لباس را یكى مى پوشیده و نمازش را مى خوانده و بعد به دیگرى مى داده است; حتى در جنگ ها اتفاق مى افتاد كه هفت نفر در یك روز، یك دانه خرما مصرف مى كردند. شما تصور كنید كه هفت نفر با یك دانه خرما در روز چه طور مى توانند در میدان جنگ از خود و دینشان دفاع كنند؟
در طول تاریخ، هر كس به حق نزدیك تر بوده، مشكلاتش نیز بیش تر بوده است. شما باید شكرگزار باشید. درست است كه در این جا محدودیت هایى دارید، ولى گمان نمى كنم هیچ كس شما را به دلیل مسلمان بودنتان شلاق زده باشد; اما در صدر اسلام، پدر و مادر عمار را زیر شكنجه كشتند; به هر حال منظورم این نیست كه نباید براى بهبود وضعیت زندگیتان تلاش كنید. مى خواستم با توجه به این حقیقت تاریخى، تحمل سختى ها برایتان راحت تر شود; البته برادران مسلمان شما در ایران و دیگر كشورهاى اسلامى هم وظایفى دارند كه باید انجام دهند.
شما این محدودیت ها را به فال نیك بگیرید كه علامت صحیح تر بودن راه شما است كه مانند مسلمان هاى صدر اسلام، در راه حق خود سختى مى كشید. در خاتمه بشارت مى دهم كه خداى متعالى به صراحت فرموده است: كسانى كه سختى ها را در راه او تحمل كنند، هم در دنیا و هم در آخرت به آن ها پاداش خیر مىدهد. امیدوارم در آینده اى نزدیك آثار تحمل سختى ها و مشكلات خودتان را در همین دنیا ببینید. امیدوارم خداوند از همه ما راضى باشد و توفیق عمل دهد.
و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
سؤال: (به زبان عربى) یك زن عرب وقتى به این جا مى آید، تمام چیزها برایش تغییر مى كند و به عنوان یك مسلمان نمى تواند زندگى كند. در این جا نمى تواند كمال زندگى اش را دنبال كند و با اسپانیاییها رابطه داشته باشد; پس راه و چاره چیست; زیرا در اسپانیا زنان نمى توانند حجاب داشته باشند. راه رسیدن به خدا و حق همسر در مقابل شوهرش چیست؟ مى دانید كه عادات و تقلیدها در بین ایشان مختلف است و یك اسپانیایى نمى تواند مانند یك مسلمان زندگى كند.
پاسخ: هنگامى كه ما وضع مسلمانان را در این جا با دیگر كشورهاى اسلامى مقایسه مى كنیم، مى بینیم كه تفاوت هایى هست; اما شما مى دانید كه در كشورهاى اسلامى نیز مشكلات زیادى وجود دارد و مسلمانان نمى توانند به احكام و واجبات دینى خودشان عمل كنند; مانند تركیه كه بچه ها نمى توانند در مدارس مطالب دینى را یاد بگیرند و در دیگر سرزمین ها و پایتخت هاى اسلامى نیز این مشكلات كم و بیش یافت مى شود; بنابر این زن مسلمان باید صبر و مقاومت كند; چنان كه پیامبران بزرگ الهى صبر كردند. باید از خدا یارى بجویند و به وعده نصرت او امیدوار باشند.
سؤال: (به زبان عربى) در مورد تفسیر آیه شریف: قل لا اسئلكم علیه اجراً الا المودة فى القربى، نوع مودتى كه خداوند در كتاب كریمش، براى اهل بیت پیامبر قایل است، چیست؟ پیامبر گرامى به محبت و مودت اهل بیتش وصیت فرمودند و اصحاب و یاران آن حضرت نیز به اهل بیت احترام فراوانى مى گذاشتند. در این زمان كسانى مى گویند: ما از اهل بیت پیامبریم; این در حالى است كه در دورترین حد از دین اسلام قرار دارند; از جمله فاسقانى كه اعمال غیر اخلاقى انجام مى دهند. آیا این مودت قرآن با ایشان منطبق است و اصلاً نوع مودتى كه ما باید در مورد اهل بیت پیامبر گرامى قایل شویم چیست؟ آیا این مودت به خداى متعال باز مى گردد؟ آیا این همان اعمال سختى است كه خداوند تبارك و تعالى و نیز پیامبر به آن امر فرموده اند و این ها مصداق كسانى هستند كه پیامبر در موردشان فرمودند: از اهل بیت پیامبر فرمان بردارى كنید كه من در روز قیامت هیچ خرده اى بر شما نخواهم گرفت؟
علماى شیعه دائماً احادیثى را از اهل بیت تكرار و شاید سه چهارم از احادیث خود را از اهل بیت نقل مى كنند و دائماً آن چه بر خاندان و اهل بیت گذشته نقل مى شود. سؤال این است كه هدف از این تكرارها و تكرار این احادیث چیست و ما از این سخنان (در مورد اهل بیت) چه نتیجه اى مى گیریم؟ آیا این امر ارتباطى به رابطه شیعه و اهل تسنن دارد یا نه؟ خدا جزاى خیر به شما بدهد.
پاسخ : به شما گفتم كه این آیه محكمه است و نیازى به تفسیر ندارد و نیز بیان كردم كه وقتى انسان فردى را دوست دارد، آن چه را كه او نیز دوست دارد، دوست مى دارد. دوستى و محبت به اهل بیت رسول خدا موجب نفوذ محبت به رسول خدا و به خداى بزرگ خواهد بود; اما كسانى كه مخالف دین و روش اهل بیت هستند، دیگر از اهل بیت نیستند; چنان كه در آیه قرآن كریم درباره فرزند نوح(علیه السلام) آمده است كه او از اهل بیت تو نیست و كار ناشایسته انجام داده است; بنابر این، اهل بیت واقعى رسول خدا كسانى اند كه به رسول انتساب حقیقى دارند; به گونه اى كه محبت به رسول خدا در محبت به آن ها تجلى یافته و دوستى با آن ها موجب دوستى رسول خدا در دل مى گردد; پس اگر كسى در مورد این آیه شریف - كه مى فرماید من از شما اجر و مزدى به غیر از محبت و دوستى به اهل بیت نمى خواهم - از هر نظر سوء استفاده یا زیاده روى كند، خودش باید پاسخ گو باشد.