آیت ا... مصباح یزدی: آیت‌الله جوادی آملی از مفاخر جهان اسلام است

وی همایش روز جهانی فلسفه را فرصتی برای معرفی شخصیت ارزشمند آیت الله جوادی آملی و قدرت فلسفی، عمق مطالعات و احاطه ایشان بر مباحث مختلف تفسیری و عرفانی دانست و گفت: چنین عنصری با این پاکی، با این صداقت ،با این فهم، با این استعداد، با این پشتکار و با این تقوا کجا می‌توان یافت؟ و متاسفانه دنیا این چیزها را نمی‌شناسد. اصلا در این فضا نیستند، اکنون فرصتی است که ما اقلا این طور شخصیت‌ها را که از نعمت‌های خدا برای جامعه ما هستند معرفی کنیم و شرح زندگی ایشان به طور رسایی ارائه شود که ایشان شناخته بشوند.

حضرت آیت‌الله‌ مصباح یزدی فعالیت‌های حضرت آیت‌الله جوادی را منحصر در فلسفه ندانست و ادامه داد: ایشان در تفسیر با امکانات امروزی کار مرحوم علامه طباطبایی را به بهترین صورت ادامه می‌دهند و این باقیات صالحاتی است که قرن‌ها دوام خواهد یافت و این افتخار نصیب ایشان می‌شود که یک دوره کامل تفسیر را با این عظمت با این وسعت و با این شکوه بیان کنند و خوشبختانه در رسانه‌ها پخش بشود و علما و مردم استفاده کنند. و این علاوه بر فعالیت‌های دیگری است که در زمینه فلسفه، فقه و اصول و سایر علوم دارند.
وی از آیت‌الله جوادی به عنوان کسی که عمرش را وقف فلسفه اسلامی کرده است نام برد و گفت: الان هم در فلسفه البته افضلیت و اولویت و ترجیح با مقام حضرت آیت الله جوادی است و قابل انکار نیست، احتیاج به بحث و استدلال هم ندارد، و ریاست فلسفه اسلامی در عصر حاضر، با این تلاش مستمر پیگیر و عاشقانه‌ای که نسبت به کار علمی و تحقیق‌شان دارند، با ایشان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در قسمت دیگری از سخنانش به لزوم توجه به نقش مرحوم علامه طباطبایی در احیای فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: همه ما می‌دانیم در این قرن اخیر چه گرایش‌های مختلف و متضادی احیانا در حوزه‌ها و روحانیت شیعه وجود داشته و کسانی برای احیای فلسفه اسلامی و زنده نگه داشتن و باروری آن، اقدامات خوبی انجام دادند، از جمله خود حضرت امام رضوان‌الله‌علیه و مرحوم آقا میرزا مهدی آشتیانی، ولی نقش هیچ کدام مثل نقش علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه نبود.
وی ایشان را احیا کننده فلسفه در عصر حاضر دانست و ادامه داد: البته در کنار ایشان مرحوم آقای مطهری و دیگران هم بودند ولی به هر حال محور ایشان بود. بعد هم بحمدالله جانشین شایسته‌ ایشان حضرت آیت الله جوادی به نحو احسن ادامه می‌دهند كه خدا ان‌شاءالله درجات آقای طباطبایی را عالی‌تر کند و بر طول عمر و توفیقات آقای جوادی هم بیافزاید.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در بخشی از سخنانش از تلاش و حمایت‌های مقام معظم رهبری قدردانی کرد و گفت: امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق بدهد که به برکت این انقلاب و خون‌هایی که در این راه نثار شده، به عنوان شکرانه این نعمت برای احیای اسلام و ارزش‌های اسلامی بتوانیم گام‌هایی برداریم و فرصت‌ها را غنیمت بشماریم تا هم ادای دینی‌کرده باشیم و هم بهره بیشتری از این فرصت نصیب‌مان شود که معلوم نیست این فرصت‌ها تا کی ادامه داشته باشد و این نعمت‌ها هم‌چنان استمرار یابد، شاید اگر شکرش را به جا بیاوریم ان‌شاء‌الله بیشتر شود.
وی با یادآوری سخنرانی جناب آقای حداد عادل در موسسه در راه حق گفت: ایشان در آن سخنرانی فرمودند فلسفه مثل هوایی است که انسان تنفس می‌کند و حیاتش به آن است ولی به آن توجه ندارد. هر کس در هر علمی و در هر موضوع فرهنگی سخنی بگوید یا فکری بکند پایش به فلسفه بند است خواه توجه داشته باشد به این‌که این مبنای فلسفی دارد یا نداشته باشد. مثل هوایی است که دانشمند باید از آن استنشاق کند تا بتواند به کارخودش ادامه بدهد.
گفتنی است این جلسه در سالن تشریفات موسسه با حضور دکتر حداد عادل و دکتر اعوانی، دکتر ایمانی و اعضای مجمع جهانی حکمت و فلسفه اسلامی، جهت ارائه گزارشی مختصر از مقدمات همایش روز جهانی فلسفه و دعوت از حضرت آیت الله مصباح برای سخنرانی در آن، برگزار شد.