علامه مصباح: باور به مبانی فكری صحیح زمینه‌ساز تحولی عظیم به سوی كمال بی‌نهایت در جهان است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: پس از سال‌ها تحصیل و مطالعه در حوزه‌های علمیه آنچه فهمیدم و حاصل عمر من است این است كه اولین مسئله‌ای كه باید آن را حل و باور كنیم (باوری که در عمل ما اثربخش باشد) این است كه بفهمیم برای چه آفریده شده‌ایم و راه و مقصد كدام است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌‌الله مصباح یزدی در جمع تعدادی از نخبگان و اساتید دانشگاه‌، با بیان این‌كه امروز به بركت انقلاب فرصت برای كار و تلاش جوانان فراهم شده اظهار داشت: امروز باید جوانان با امید و اعتماد به نفس و كار و تلاش در جهت برنامه‌ریزی و مدیریت كشور فعالیت كنند.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر این‌كه برای حرکت به سوی تعالی و توسعه به معنای صحیح آن به افكار بنیادی نیاز است، خاطر نشان كرد: در صورتی كه این پیش‌فرض‌ها و مبادی فكری را بشناسیم و باور كنیم می‌توانیم تحولی عظیم به سوی كمال بی‌نهایت در كشور بلكه در جهان ایجاد كنیم.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم گفت: این مبانی فكری در حقیقت نقش ریشه را دارند كه اگر مستحكم باشند، می‌توان امیدوار بود كه پایدار بوده و میوه‌های ارزنده‌ای به بار بیاورند، اما اگر این مبانی درست تقویت نشوند توسعه مانند درختی است كه ریشه ندارد و دوامی نخواهد آورد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به آسیب‌شناسی برخورد با مسایل، گفت: در برخورد با مسائل باید به جای پرداختن به معلول‌ها، علت‌‌های اصلی را پیدا كرد، همان‌گونه كه انبیای الهی همواره با مسائل به صورت ریشه‌ای برخورد می‌كردند.
وی با اشاره به سؤالاتی چون: انسان چیست و برای چه آفریده شده است؟ از كجا آمده و به كجا خواهد رفت؟ اظهار داشت: این‌ها سئوالات بنیادی است كه چه بسا كمتر از پنج درصد مردم در فكر این سئولات هستند.
وی خاطر نشان كرد: برای پاسخ به این سئولات یا باید به فیلسوفان مراجعه كرد كه چه بسا در راه پرپیچ و خمی كه دارند به بیراهه كشیده شوند، یا باید به وحی و دین مراجعه كرد تا فهمید تفاوت ارزش انسان با سایر حیوانات، شبیه فاصله متناهی با نامتناهی است، یعنی انسان برای مقام خلیفه‌اللهی خلق شده و این مقام به پرخوردن و اندام زیبا داشتن و لباس زیبا پوشیدن نیست، بلكه یك مقام معنوی و حاصل تكامل روح است.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: متناسب با این مقصد راهی وجود دارد و آن بندگی خداوند متعال است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: هرچند همه ما كمابیش به این پاسخ‌ها معتقدیم، اما این اعتقاد آن چنان زنده نیست كه در رفتار ما اثر برجسته‌ای بگذارد، چرا كه برخی هوس‌ها و نیازها مانند جاه‌طلبی یا پول‌طلبی بر انسان غالب شده و او را غافل می‌كند.
وی ادامه داد: الگوی ما برای پیشرفت و توسعه چیست؟ آیا كشورهای به ظاهر پیشرفته غربی هستند؟ اگر این گونه باشد، اسلام این فكر ما را تأیید نمی‌كند، بلكه الگوی زندگی و حكومت ما باید بر اساس حكومت علوی باشد، البته این بدین معنا نیست كه نباید پیشرفت داشته باشیم، بلكه این پیشرفت‌های لازم نباید به عنوان ریشه فكری ما قرار بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحران اقتصادی آمریكا و غرب گفت: همان اقتصادی كه روزی ایده‌آل مردم ما بود و اقتصاددانان ما بر اساس آن نسخه اقتصادی می‌پیچیدند، امروز در آمریكا و دیگر كشورها رو به زوال گذاشته است، چرا كه پیشرفت‌های آنان بر پایه‌ای سست استوار شده بود و مسلما نمی‌تواند همواره محكم و پابرجا باشد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: پس از سال‌ها تحصیل و مطالعه در حوزه‌های علمیه آنچه فهمیدم و حاصل عمر من است این است كه اولین مسئله‌ای كه باید آن را حل و باور كنیم (باوری که در عمل ما اثربخش باشد) این است كه بفهمیم برای چه آفریده شده‌ایم و راه و مقصد كدام است.
این مراسم پنجشنبه 15 مهرماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...