آیت الله مصباح یزدی: صدق ادعای دین‌داری در صورتی مشخص می‌شود كه برای یكایك احكام اسلامی ارزش قائل شده و در جهت اجرای آن حاضر به فدا كردن جان خود باشیم

علامه مصباح یزدی با بیان نمونه‌هایی از سیره ائمه معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین، آنها را نتیجه تفكر و بینش اسلامی دانست و گفت: خداوند این نوع تفكر را توسط بزرگانی هم‌چون حضرت امام(ره) به ما نشان داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از مدیران ارشد وزارت دفاع با اشاره به انواع بینش‌ها نسبت به هستی و زندگی گفت: یك نوع بینش هستی را محدود در مادیات و زندگی را منحصر به همین دنیا می‌داند، اما بینش دیگر كه بینش دینی و اسلامی است، این دنیا را تنها بازیچه‌ای دانسته و زندگی حقیقی را در آخرت می‌داند.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: هستند افرادی كه آخرت را قبول دارند ولی بسیار اندكند كسانی كه علاوه بر اعتقاد به آخرت، زندگی خود در این دنیا را بر اساس آن تنظیم می‌كنند، به گونه‌ای كه به تعبیر حضرت علی علیه‌السلام، مردم كسانی را كه این‌گونه زندگی كنند، عاقل نمی‌پندارند.
آیت الله مصباح یزدی ارزش كار و تلاش را وابسته به نوع نگرش دانست و گفت: در نظام اسلامی ما نیر مانند سایر نظام‌ها كار و فعالیت صورت می‌گیرد و عده ای نیز مسئولیت دفاع در مقابل تهاجمات دشمنان را بر عهده می‌گیرند، اما اگر هدف فقط تأمین نیازهای مادی و دفاع از آب و خاك باشد، چه فرقی بین نظام اسلامی و نظام ماركسیستی وجود دارد؟ در صورتی كار و تلاش ارزش الهی دارد كه با بینش اسلامی نسبت به زندگی دنیا توأم باشد.
وی با بیان نمونه‌هایی از سیره ائمه معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین، آنها را نتیجه تفكر و بینش اسلامی دانست و گفت: خداوند این نوع تفكر را توسط بزرگانی هم‌چون حضرت امام(ره) به ما نشان داد.
علامه مصباح یزدی با بیان ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) و ویژگی‌های ایشان، شجاعت ایشان را برآمده از نوع بینش ایشان دانست و اظهار داشت: در زمانی كه قدرت‌های بزرگ جهان جرأت نمی‌كردند نام آمریكا را با بی‌احترامی ببرند، امام فریاد بر می‌آورد"آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند" و این به دلیل همان بینش اسلامی نسبت به زندگی است. خدمت در نظامی كه بر اساس اسلام برپا شده و چنین شخصی رهبری آن را بر عهده گرفته است، تفاوتی بسیار فاحش با خدمت و دفاع در نظام ماركسیستی یا غیرالهی دارد.
وی با بیان این‌كه آب و خاك به خودی خود ارزشی ندارد به وصیت‌نامه شهدا اشاره كرد و گفت: شهدای ما برای آب و خاك جان ندادند، بلكه به خاطر دین و در راه خدا جان خود را تقدیم كردند، و همین است كه به كار آنها ارزش می‌دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه با گذشت 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بسیاری از مسئولان تفكراتی شبیه تفكرات مادی داشته و ارزش كار خود را در حد تأمین نیازهای مادی تلقی می‌كنند.
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان كرد: ادعای دین‌داری بسیار آسان است، اما صدق این ادعا در صورتی مشخص می‌شود كه برای یكایك احكام اسلامی ارزش قائل شده و در جهت اجرای آن حاضر به فدا كردن جان خود باشیم.
این دیدار 14 مهرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.